Tonttitarjonnan lisääminen kasvukeskuksissa on ollut keskeinen tavoite koko 2000-luvun valtion useissa strategioissa ja ohjelmissa. Tarkoituksena on ollut lisätä asuntojen tarjontaa ja hillitä niiden hintojen nousua.
Asuntojen hinnat ovat kuitenkin jatkaneet nousuaan kasvukeskuksissa. Tämä on lisännyt muuttoliikettä kasvukeskusten kehyskuntiin, mikä puolestaan on hajauttanut yhdyskuntarakennetta. Hajautuva yhdyskuntarakenne lisää työmatka- ja muuta liikennettä sekä ympäristörasitusta.
Hajarakentamisen ohjaamista tehostettava
Valtakunnallisissa alueidenkäyttötavoitteissa yhdyskuntia pyritään eheyttämään. Valtiontalouden tarkastusviraston mielestä hajarakentamisen sääntelyssä on epäonnistuttu, koska kasvukeskusten kehyskunnissa kaavoitetun alueen ulkopuolelle suuntautuva omakotitalorakentaminen on ollut niin runsasta. Kunnilla olisi periaatteessa mahdollisuuksia kontrolloida hajarakentamista. Suomen laaja perusrakentamisoikeus kuitenkin tekee hajarakentamisen säätelystä tehotonta.
Virasto muistuttaa, että hajarakentamisesta koituu merkittäviä kustannuspaineita julkiseen talouteen. Kunnissa infrastruktuurin toteuttaminen on kalliimpaa hajautuneessa rakenteessa. Myös valtioon kohdistuu epäsuoria kustannuksia, kun vaatimukset infrastruktuurin rakentamiskustannuksiin osallistumisesta kasvavat. Valtio myös osallistuu kunnallisten palveluiden rahoittamiseen valtionosuuksien kautta.
Kohtuuhintaisuus ei toteudu
Valtion kiinteistöpolitiikan pääasiallisena tavoitteena on ollut saada mahdollisimman suuri osa 1990-luvun pankkituesta takaisin valtiolle kiinteistöliiketoiminnan avulla. Tämä on Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan aiheuttanut ristiriitoja kuntien kanssa. Valtion kiinteistöpolitiikan toteuttamisessa ei pankkituen takaisinsaamisen tavoitetta ole suhteutettu muihin yhteiskunnallisiin tavoitteisiin, kuten kohtuuhintaisen asuntotuotannon toteuttamiseen kasvuseuduilla.
Virasto muistuttaa, ettei tavoite valtion maaomaisuuden kohtuuhintaisesta luovuttamisesta asuntotuotantoon ole toteutunut valtion liikelaitosten tulosohjauksessa.
Valtio voisi Valtiontalouden tarkastusviraston mielestä edistää jo valmiiksi kaavoitettujen tonttien rakentamista kiinteistöverotuksen avulla. Sen sijaan sillä ei ole muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta sellaisia maanomistuksia, jotka olisivat merkittäviä asuntotuotannon kannalta.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Hajarakentaminen koituu julkiselle taloudelle kalliiksi”