Kokeile kuukausi maksutta

Espoo, Vihti ja Lohja vauhdittavat Länsiradan toteutumista

Espoo, Vihti ja Lohja aikovat perustaa yhteisen ratavaltuuskunnan edistämään Länsiradan eli Espoo-Lohja-taajamaradan toteutumista. Espoon, Vihdin ja Lohjan kunnallisjohdon mukaan länsisuunta tarvitsee nopeasti päätöksen uudesta radasta, jotta Uudenmaan maakuntakaavassa suunniteltu väestönkasvu sijoittuisi taloudellisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla.

Espoo, Vihti ja Lohja aikovat perustaa yhteisen ratavaltuuskunnan edistämään Länsiradan eli Espoo-Lohja-taajamaradan toteutumista. Espoon, Vihdin ja Lohjan kunnallisjohdon mukaan länsisuunta tarvitsee nopeasti päätöksen uudesta radasta, jotta Uudenmaan maakuntakaavassa suunniteltu väestönkasvu sijoittuisi taloudellisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla.

Kunnallisjohto korostaa, että länteen suuntautuvasta kehityskäytävästä on tehtävä nykyaikainen joukkoliikenteen laatukäytävä, jossa on sekä moottoritie että henkilöliikennerata. Tämä edellyttää sitä, että maankäytön ja liikenteen suunnittelu toteutetaan samanaikaisesti ja laajassa yhteistyössä vyöhykkeen kuntien, Uudenmaan liiton ja Liikenneviraston kanssa.

Espoo, Kirkkonummi, Vihti, Lohja, Helsinki, Uudenmaan liitto ja valtion liikenneviranomaiset ovat yhdessä laatineet jo vuonna 2009 Länsiradan maankäytön kehityskuvan. Tätä kehityskuvatyötä on jatkettu kunnissa yleiskaavoilla ratayhteyden ja vyöhykkeen tehokkaan maankäytön toteuttamiseksi.

Jos Länsirata toteutuu, arvioiden mukaan asukkaita ratavyöhykkeellä olisi 150 000 nykyistä enemmän ja työpaikkamäärä kasvaisi lähes 50 000:lla. Tällä hetkellä ratavyöhykkeellä asuu noin 60 000 asukasta ja työpaikkoja on noin 20 000. Erityisesti Veikkolan ja Nummelan maankäytön kehityksen on arvioitu olevan selvästi voimakkaampaa.

Kaupunkiradan asemakaavat jo lainvoimaisia 

Kaupunkiradan jatko Leppävaarasta Espoon keskukseen on ensimmäinen osa Länsirataa. Espoon, Vihdin ja Lohjan mukaan kaupunkiradan jatkaminen on hyöty-kustannussuhteeltaan edullista. Se parantaa rantaradan kapasiteettia, jolloin myös pitkämatkainen raideliikenne hyötyy. Lisäksi junaliikenteen täsmällisyys paranee jo ennen Helsingin Pisara-radan toteuttamista.

Espoon kaupunkiradan rakentaminen voitaisiin aloittaa välittömästi Espoon keskuksen vaihtoterminaalin rakentamisella. Kaupunkiradan asemakaavat ovat jo lainvoimaisia.
Radan rakentamiskustannuksiksi on arvioitu yhteensä 350 miljoona euroa.

Ensimmäisen vaiheen eli Espoon keskuksesta Histaan rakennettavan radan kustannukset ovat 100 miljoonaa euroa. Ennustettu asukas- ja työpaikkamäärä mahdollistaisi rakentamisen rahoituksen osittain maanmyyntituloilla ja maankäyttömaksuilla.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Espoo, Vihti ja Lohja vauhdittavat Länsiradan toteutumista”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat