Kalliotunnelin sisäpuolelle rakennetaan ilmatiiviit eristerakenteet yhteensä 1 500 metrin matkalle molempiin ratatunneleihin glykolia kestävänä betonirakenteena. Lisäksi asematiloihin, pystykuiluihin ja jalankulkukäytäviin rakennetaan vastaavia eristysrakenteita. Hajuhaitta poistetaan alipaineistamalla kallion ja eristerakenteen välinen tila. Rakentaminen aiheuttaa tunnelissa lisälouhintoja, jotka ajoittuvat keväälle 2012.
Helsinki-Vantaan lentoaseman itäisen kiitotien alle louhittavasta Kehäradan tunnelista löydettiin viime vuoden kesällä mikrobikasvustoa, joka käyttää ravinnokseen lentokoneiden jäänestossa käytettävän glykolin hajoamistuotteita. Glykolin hajoamistuotteet lyhentävät rakennusmateriaalien käyttöikää, joten tunnelirakenteissa on käytettävä tavanomaista kestävämpiä materiaaleja. Lisäksi hajoamistuotteista aiheutuu hajuhaittaa.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Kehäradan glykoliongelmaan löytyi ratkaisu – kustannukset 35 miljoonaa”