Kokeile kuukausi maksutta

Kehäradan glykoliongelmaan löytyi ratkaisu – kustannukset 35 miljoonaa

Helsinki-Vantaan lentoaseman itäisen kiitotien alle louhittavan Kehäradan tunnelin glykoliongelmaan on nyt löydetty ratkaisu. Lentoaseman tunneli toteutetaan  aiottua vahvempana betonitunnelina ja aseman hajuhaitta poistetaan alipaineistamalla. Glykolin aiheuttamat lisäkustannukset Kehäradalle ovat noin 35 miljoonaa euroa. Liikennevirasto ja Finavia neuvottelevat näiden kustannusten jaosta.

Helsinki-Vantaan lentoaseman itäisen kiitotien alle louhittavan Kehäradan tunnelin glykoliongelmaan on nyt löydetty ratkaisu. Lentoaseman tunneli toteutetaan  aiottua vahvempana betonitunnelina ja aseman hajuhaitta poistetaan alipaineistamalla. Glykolin aiheuttamat lisäkustannukset Kehäradalle ovat noin 35 miljoonaa euroa. Liikennevirasto ja Finavia neuvottelevat näiden kustannusten jaosta.

image

Kalliotunnelin sisäpuolelle rakennetaan ilmatiiviit eristerakenteet yhteensä 1 500 metrin matkalle molempiin ratatunneleihin glykolia kestävänä betonirakenteena. Lisäksi asematiloihin, pystykuiluihin ja jalankulkukäytäviin rakennetaan vastaavia eristysrakenteita. Hajuhaitta poistetaan alipaineistamalla kallion ja eristerakenteen välinen tila. Rakentaminen aiheuttaa tunnelissa lisälouhintoja, jotka ajoittuvat keväälle 2012.

Helsinki-Vantaan lentoaseman itäisen kiitotien alle louhittavasta Kehäradan tunnelista löydettiin viime vuoden kesällä mikrobikasvustoa, joka käyttää ravinnokseen lentokoneiden jäänestossa käytettävän glykolin hajoamistuotteita. Glykolin hajoamistuotteet lyhentävät rakennusmateriaalien käyttöikää, joten tunnelirakenteissa on käytettävä tavanomaista kestävämpiä materiaaleja. Lisäksi hajoamistuotteista aiheutuu hajuhaittaa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kehäradan glykoliongelmaan löytyi ratkaisu – kustannukset 35 miljoonaa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat