Kauppakeskuksen uudistamisen konseptisuunnittelusta vastaa lontoolainen arkkitehtitoimisto Haskoll. Kotimaisena arkkitehtitoimistona projektissa toimii Parviainen Arkkitehdit Oy. Pääurakoitsija on SRV Rakennus Oy. Hankkeen neuvonantajana toimii brittiläinen vähittäiskaupan kiinteistöasiantuntija Laker Developments. Uusien ulkomaisten toimijoiden hankkimisesta ja vuokrauskonsultoinnista vastaa toimitila-asiantuntija JonesLangLaSalle.
Itäkeskuksen remontti on alkanut sisätiloissa Bulevardin ja Piazzan väliseltä rajalta. Työt etenevät vaiheittain läpi koko kauppakeskuksen. Osin valmista on jo vanhimman osan parkkihallissa, jossa pintojen uusimisen ohella on parannettu opasteita ja valaistusta.
Myös liikkeiden ulkopuolista pinta-alaa muokataan elävämmäksi. Käytäväalueille rakennetaan uusia kioskityylisiä myymälöitä ja eri puolille kauppakeskusta perustetaan sesonkisidonnaisia pop up -tiloja, joita keskuksen ulkopuolisetkin yritykset voivat vuokrata käyttöönsä.
Remontin yhteydessä Stockmann muuttaa uusiin tiloihin Piazzalle, kauppakeskuksen itäpäähän. Uudet, entistä toimivammat tilat vastaavat kooltaan nykyisiä, mutta muuton myötä tavaratalo uudistuu Stockmannin viimeisimmän konseptin mukaiseksi. Tavaratalon on tarkoitus avautua Piazzalla loppuvuodesta 2013. Siihen asti tavaratalo toimii normaalisti nykyisessä paikassaan.
Kauppakeskuksen haluttavuus nousee
Mittavalla investoinnilla Wereldhave haluaa nostaa Itäkeskuksen Suomen johtavaksi kauppakeskukseksi kaikilla mittareilla mitattuna.
”Haluamme tehdä Itäkeskuksesta edelläkävijän, johon tunnetuimmat kansainväliset brändit ja kotimaiset eturivin kauppaketjut haluavat avata toimipaikan. Neuvotteluja uusien kansainvälisten ketjujen rantautumisesta Suomeen käydään parhaillaan, ja joitakin uusia vuokrasopimuksia on jo allekirjoitettu. Tulemme panostamaan erityisesti muotiin”, Wereldhave Finlandin toimitusjohtaja Jaakko Ristola kertoo.
Ristola näkee, että kauppakeskus ei enää ole pelkkä staattinen tila, jossa liikkeet avataan aamulla ja suljetaan illalla. ”Kauppakeskukset toimivat yhtä paljon palveluiden tarjoajina kuin sosiaalisina kohtaamispaikkoina, joihin tullaan viihtymään. Tämä trendi on nähtävissä joka puolella maailmaa.”
Myös nimi muuttuu
Uudistuksen myötä myös kauppakeskuksen nimi vaihtuu. Kansan suussa Itiksenä tunnetusta Itäkeskuksesta tulee Itis myös virallisissa yhteyksissä. Samalla myös kauppakeskuksen logo uudistuu. Kauppakeskuksen uuden visuaalisen ilmeen ja uuden brändistrategian on luonut englantilainen designtoimisto Wildwood Creative.
Vuonna 1984 avatun Itäkeskuksen nykyinen vuokrattavien liiketilojen pinta-ala on noin 115 000 neliömetriä. Itäkeskuksen myynti oli viime vuonna 451 miljoonaa euroa ja siellä vieraili noin 20 miljoonaa kävijää.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Itäkeskuksen peruskorjaus tuo kauppakeskukseen 11 000 neliötä lisää liiketilaa”