Lentokentän asema koostuu viidestä rakennuskokonaisuudesta, jotka sijaitsevat joko kokonaan tai osin maan alla kalliossa. Urakkaan sisältyy myös lentoaseman terminaalien väliin tuleva juna-aseman liityntäaula, porras- ja hissikuilut sekä aseman sisustus. Työmaa sijaitsee osittain lentoaseman välittömässä läheisyydessä sekä kiitoradan alla 30–40 metrin syvyydessä.
Lisäksi SRV rakentaa noin 4,5 kilometriä ratatunneleita sekä kilometrin verran sisäänkäyntitunneleita, yhdyskäytäviä ja huoltotunneleita. Junatunneli ja asema eristetään, koska lentokentän alueella on maaperään valunut glykolia, jonka hajoamisaineet hapertavat betoni- ja teräsrakenteita.
”Eristämisessä käytetään membraani-nimistä ainetta, jota hyödynnämme kalliotunnelien eristystöissä ensimmäisinä Suomessa”, SRV:n tuotantojohtaja Kimmo Kurki kertoo.
Työmaan maksimivahvuus nousee töiden edetessä useampaan sataan henkeen. Projektin aikana työmaalla tulee työskentelemään kaiken kaikkiaan 3 000–5 000 henkeä lähes sadan yhteistyökumppanin palveluksessa. Asemakokonaisuuden arvioidaan valmistuvan vuoden 2014 loppuun mennessä. Liikennöinti radalla aloitetaan heinäkuussa 2015.
Kehäradasta tulee 18 kilometrin pituinen, ja se yhdistää Vantaankosken radan Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta päärataan. Se on samalla sekä kaupunkirata että raideyhteys lentoaseman ja keskustan välillä.
Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa
3 vastausta artikkeliin “SRV sai 70 miljoonan euron urakan Kehärata-hankkeesta”
”membraani-nimistä ainetta”?
membrane (engl.) on suomeksi kalvo, eräässä sanakirjassa annetaan suomennokseksi membraani
Membraani on kumimaton näköistä mattoa.
Käytettiin jo Vuosaaren tietunnelin verhoilurakenteissa esim. betoniseinän ja verhouksen liittymissä sekä verhousrakenteen päällä jos ruiskubetonissa oli suuria vuotoja.
Tuotantojohtaja päässyt ylpeilemään erikoisuudella.