Kokeile kuukausi maksutta

Infra ry: Lisää ojituksia ja liittymärumpujen korjauksia

Infra ry ehdottaa lisää teiden ojituksia sekä liittymärumpujen korjauksia. Yhdistyksen mukaan näillä toimenpiteillä tiet saataisiin kohtuullisin kustannuksin pysymään kuivina. Tällöin routiminen vähenisi, ja tiet pysyisivät ehjinä.

Infra ry ehdottaa lisää teiden ojituksia sekä liittymärumpujen korjauksia. Yhdistyksen mukaan näillä toimenpiteillä tiet saataisiin kohtuullisin kustannuksin pysymään kuivina. Tällöin routiminen vähenisi, ja tiet pysyisivät ehjinä.

Infra ry:n mukaan Suomen tiet ovat pahasti rapautuneet. Korjausvaje on jo 1,5 miljardia euroa. Ajoneuvojen kokonaispainon nostaminen lisää teiden kuormitusta entisestään. Teiden kuntoa ja rakenteita tutkivan Roadscannersin toimitusjohtaja Timo Saarenkedon mukaan koko tiestömme pitäisi laittaa nykyisiä logistisia vaatimuksia vastaavaan kuntoon.

”Käytännössä tämä tarkoittaisi, että Suomessa pitäisi lähimmän 5-10 vuoden ajan varata tiestöön vuosittain noin yksi prosentti bruttokansantuotteesta eli 1,8 miljardia. Tuo summa pitää sisällään kaikki tiestöön liittyvät kulut, mukaanlukien uudet väylät ja siltojen korjaukset. Ylläpitoon tulisi lisäksi satsata runsas 100 miljoonaa euroa ylimääräistä jälkeenjääneisyyden paikkaamiseksi. Sen jälkeen ylläpitokulut asettuisivat 100 miljoonan euron tasolle.”

Infra ry:n mukaan Suomessa kannattaisi palata niin sanottuun siltarumpupolitiikkaan. Saarenkedon mukaan hyvin tehty teiden kuivatus säästäisi jopa puolet vuosittaisista päällysteiden ylläpitokuluista, jotka ovat nykyisin noin 160 miljoonaa euroa vuodessa.

Infra ry arvioi, että Suomessa on tuhansia kilometrejä teitä, joiden ojissa seisoo rakenteisiin imeytynyttä vettä. Yhdistyksen mukaan ojien kuivatus pitäisi tehdä järjestelmällisesti suunnitellen, ja koko urakka kestäisi viisi vuotta. Urakka maksaisi yhteensä 15-20 miljoonaa euroa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Infra ry: Lisää ojituksia ja liittymärumpujen korjauksia”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat