Kokeile kuukausi maksutta

DB Schenker rakennuttaa jättikokoisen maaliikennekeskuksen Vantaalle

DB Schenker rakennuttaa Vantaan Viinikkalaan uuden maaliikennekeskuksen ja siihen liittyvät toimistotilat. Investoinnin arvo on 53 miljoonaa euroa. Uuteen maaliikennekeskukseen yhdistetään saman katon alle nykyisin Helsingin Metsälässä neljässä eri terminaalissa sijaitsevat maa-, lento- ja merikuljetusten toiminnot. Viinikkalan maansiirtotyöt on aloitettu jo syksyllä 2012. Uuden terminaalin perustaminen ja valutyöt tehdään kesällä 2013. Uudet toimitilat on tarkoitus ottaa käyttöön heinäkuussa 2015.

DB Schenker rakennuttaa Vantaan Viinikkalaan uuden maaliikennekeskuksen ja siihen liittyvät toimistotilat. Investoinnin arvo on 53 miljoonaa euroa. Uuteen maaliikennekeskukseen yhdistetään saman katon alle nykyisin Helsingin Metsälässä neljässä eri terminaalissa sijaitsevat maa-, lento- ja merikuljetusten toiminnot. Viinikkalan maansiirtotyöt on aloitettu jo syksyllä 2012. Uuden terminaalin perustaminen ja valutyöt tehdään kesällä 2013. Uudet toimitilat on tarkoitus ottaa käyttöön heinäkuussa 2015.

image

Viinikkalan maaliikennekeskuksesta tulee pinta-alaltaan yksi Suomen suurimmista. Investointi on myös globaalilla tasolla DB Schenkerin suurimpia tänä vuonna. Yhteensä 15 hehtaarin tontille tulee lähes 52 300 neliömetriä rakennuspinta-alaa. Lämmintä terminaalitilaa tulee 25 200 neliömetriä ja lämmittämätöntä 3 300 neliömetriä. Uusiin tiloihin muuttaa 430 toimihenkilöä ja 220 terminaalityöntekijää.

DB Schenkerin keskeisiä yhteistyökumppaneita hankkeessa ovat KVA Arkkitehdit Oy sekä Rakennuttajatoimisto HTJ Oy. HTJ toimii hankkeessa projektinjohtototeuttajana.

Maaliikennekeskuksen ympäristövaikutukset arvioidaan Breeam-luokituksella terminaalien osalta luokkaan ”hyvä” ja toimistorakennuksen osalta luokkaan ”erittäin hyvä”. Esimerkiksi energiankäytön osalta tutkitaan aurinkoenergian soveltuvuutta trukkien akkujen lataukseen. Lämmityksessä on käytössä hybridijärjestelmä, jossa peruslämmitys toteutetaan maalämmöllä. Kulutushuippujen aikaan maalämpöön perustuvaa lämmitysratkaisua täydennetään kaukolämmöllä.

Maaliikennekeskuksen rakennustöissä käytettävät materiaalit ovat alusta asti kierrätyskelpoisia ja niille lasketaan omat hiilijalanjälkensä. Materiaalivalintoja edustaa keskukseen rakennettava uusi puurakenteinen terminaali. Puurakenteet toimittaa Metsä Wood.

”Marraskuussa 2012 otimme käyttöön uuden logistiikkakeskuksen Nurmijärven Ilvesvuoressa. DB Schenker investoi näiden kahden rakennuskohteen kautta Suomen logistiikkapalveluihin yhteensä 76 miljoonaa euroa”, Oy Schenker East Ab:n toimitusjohtaja Göran Åberg sanoo.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “DB Schenker rakennuttaa jättikokoisen maaliikennekeskuksen Vantaalle”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat