Kokeile kuukausi maksutta

Yle: Tietyömaiden nopeusrajoituksia noudatetaan huonosti

Moni autoilija pitää tietyömaiden alennettuja nopeusrajoituksia vain suosituksina, poliisi ja Liikennevirasto arvioivat. Yle Uutiset kirjoittaa autoilijoiden pitävän alennettuja nopeusrajoituksia liian tiukkoina. Tietyöntekijät puolestaan sanovat ylinopeuden vaarantavan heidän työntekonsa.

Moni autoilija pitää tietyömaiden alennettuja nopeusrajoituksia vain suosituksina, poliisi ja Liikennevirasto arvioivat. Yle Uutiset kirjoittaa autoilijoiden pitävän alennettuja nopeusrajoituksia liian tiukkoina. Tietyöntekijät puolestaan sanovat ylinopeuden vaarantavan heidän työntekonsa.

image

Tietyömailla tapahtuu joka vuosi muutama liikenteeseen liittyvä tapaturma sekä useita kymmeniä vaaratilanteita.

Nopeusrajoitukset alennetaan tietyömailla useimmiten 30, 50 tai 60 kilometriin tunnissa. Neljännesvuosisadan ajan tietöitä tehnyt perämies Anssi Nieminen NCC Roadsista arvioi Ylelle, että suurin osa autoilijoista ajaa työmaiden ohi 15-20 kilometrin ylinopeudella työmaiden nopeusrajoituksiin nähden.

Liikkuvan poliisin viestintäpäällikkö Jussi Pohjonen puolestaan sanoo Ylelle, että osa autoilijoista tuntuu pitävän tietyöntekijöiden turvallisuuden takaamiseksi alennettuja nopeusrajoituksia vinoiluna. Eniten autoilijoita ärsyttää Pohjosen mukaan se, jos tietyömaalle on vaikkapa viikonlopuksi jätetty alennetut rajoitukset, eikä työntekijöitä näy. Pohjonen muistuttaa, että alennetut rajoitukset on tarkoitettu myös autoilijoiden turvaksi, sillä keskeneräisillä teillä voi olla esimerkiksi kuoppia tai irtokiviä.

Ylen juttu aiheesta on tässä: http://yle.fi/uutiset/kaasujalka_on_raskas_tietyomailla_-_eniten_hirvittaa_raskas_liikenne/6678169

Tätä artikkelia on kommentoitu 4 kertaa

4 vastausta artikkeliin “Yle: Tietyömaiden nopeusrajoituksia noudatetaan huonosti”

  1. Valvonnalla emme saa asiaan muutosta. Tarvitsemme autoilijoiden asennemuutosta. Vastuuta emme voi jättää poliisien keveille hartioille. Alan järjestöt sekä liikenneturvallisuusjärjestöt ovat nukkuneet tämän ongelman kohdalla vaikka työturvallisuus on rakennusalanjärjestöissä ja alan yhtiöissä strategioiden kärjessä.
    Ammattiliikenne voisi näyttää esimerkkiä ko. asiassa.

    Turvallista loppukesää kaikille liikenteessä!

    1. Usein tietyömaat ovat autioina ja alennetut nopeusrajoitukset ovat silti voimassa. Ehkäpä autoilijat kokevat alennetun nopeuden liittyvän vain työntekijöiden turvallisuuteen, eikä esim. puutteellisiin kaistamerkintöihin tai esteisiin. Poliisin tehoiskuilla voisi olla kasvatuksellinen vaikutus.

  2. Kuljettajien asennemuutos saavutetaan tehokkaalla valvonnalla ja tuntuvilla oikeusseuraamuksilla. Rajoituksia tulee noudattaa myös aikoina, jotka ovat kuljettajien mielestä hiljaisia.

  3. Nopeusrajoituksista kertovien merkkien oikealla sijoittelulla ja rajoitusten oikea-aikaisuudella varmasti vaikutettaisiin niiden noudattamisen kunnioittamiseen.

    Hyvänä huonona esimerkkinä voisi mainita ykköstiellä kehä kolmosen ja Ämmäsuon risteyksen välillä vuosi sitten olleet nopeusrajoitukset. Siinä oli kuukausitolkulla kuudenkympin rajoitus läpi vuorokauden, vaikka mitään estettä ei ollut nostaa rajoitusta vaikka kahdeksaankymppiin työaikojen ulkopuolella. Tosin siellä ei ketään näkynyt töissä viikkoihin. Sama meininki oli viime kesän siltatöissä.

    Usein rajoitukset alkavat jo kymmenen kilometriä ennen tietyötä, vaikka hyvin riittäisi vaikka kilometrin ennakointi. Siis ei ihme ettei rajoituksia noudateta. Ihan tuntee itsensä vähä-älyiseksi kun köröttelee kilometritolkulla kuuttakymppiä ja muut menevät lennossa ohi. Tosin ei ole ylinopeussakkoja tullut lähes 500.000 kilometriin.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat