Kokeile kuukausi maksutta

Kehärata valmistuu 2015, mutta osa radan varresta menossa rakennuskieltoon

Vantaan kaupunkisuunnittelulautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja -valtuustolle, että Aviapoliksen Veromiehen ja Vantaan Akselin alueille asetettaisiin rakennuskielto 29.10.2015 saakka. Asia on kaupunginhallituksessa ensi viikon maanantaina. Lopullisesti asiasta päättää kaupunginvaltuusto. Päätös hämmästyttää, sillä Aviapolikseen tulee yksi Kehäradan keskeisistä asemista. Kehäradan liikenne alkaa ennen rakennuskiellon loppumista, 1.7.2015.

Vantaan kaupunkisuunnittelulautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja -valtuustolle, että Aviapoliksen Veromiehen ja Vantaan Akselin alueille asetettaisiin rakennuskielto 29.10.2015 saakka. Asia on kaupunginhallituksessa ensi viikon maanantaina. Lopullisesti asiasta päättää kaupunginvaltuusto. Päätös hämmästyttää, sillä Aviapolikseen tulee yksi Kehäradan keskeisistä asemista. Kehäradan liikenne alkaa ennen rakennuskiellon loppumista, 1.7.2015.

Päätöstä perustellaan kaupunkisuunnittelulautakunnan pöytäkirjassa sillä, että kehittyneet liiketoimintaideat sekä toimijoiden ja kaupunkirakenteen tavoitteet vaativat suunnittelun periaatteiden tarkistamista asemakaavoituksen tueksi. Alueet ovat keskeisiä Vantaan kehittämisalueita.

Kunta voi Maankäyttö- ja rakennuslain nojalla päättää rakennuskiellon alueelle, jolla asemakaavan laatiminen tai muuttaminen on vireillä.

”Haluamme varmistaa, että saamme uudet asemakaavat tehtyä, ettemme tee alueita vanhoilla, pääosin 1980-luvun kaavoilla. Haluamme muuttaa kaavaa kaupunkimaisemmaksi rakentamiseksi ja poistaa sieltä varasto- ja teollisuusalueille tehtyjä varauksia”, maankäytöstä vastaava apulaiskaupunginjohtaja Juha-Veikko Nikulainen perustelee vasta nyt Aviapolikseen asetettua rakennuskieltoa. Hän on ollut Vantaan apulaiskaupunginjohtajana jo vuoden 2012 alusta.

Aviapolikseen on rakennettu toimistoja, mutta sinne kaavailtu asuntorakentaminen ja aivan aseman lähelle rakentaminen on ollut toistaiseksi vähäistä. Kaupungin tavoitteena on kehittää aluetta asuin- ja yritysalueeksi. Kehäradan varren uuden, Kivistön aseman ympärille tulevan kaupunginosan rakentaminen on käynnistynyt myös odotettua hitaammin. Kehärata on vajaan 800 miljoonan euron investointi. Valtio maksaa pääosan radan rakentamisesta.

Nikulainen antaa ympäripyöreän vastauksen kysymykseen, miksi rakennuskieltoa ei ole asetettu aiemmin, kun Kehärataakin on rakennettu jo muutama vuosi. ”Ne ovat yksityisiä maita. Kaupunki ryhtyy nyt itse aktiiviseksi. Kaupunki on ehkä odottanut, että yksityiset maanomistajat olisivat olleet nykyistä aktiivisempia.”

”Kerrankin on näin päin, että palveluita on valmiina, ettei asuntoalue ole pelkkää peltoa”, Nikulainen vastaa kysymykseen, miksei Vantaa ole rakentanut Kehäradan vartta nopeammin.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Kehärata valmistuu 2015, mutta osa radan varresta menossa rakennuskieltoon”

  1. Kaupunki on nukkunut ruususen unta kehäradan alueen kaavoittamisessa. On huono selitys, että on odotettu yksityisten maanomistajien olevan aktiivisia. Kaupunkihan itse vastaa kavoittamisesta, ei yksityiset maanomistajat.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat