Kokeile kuukausi maksutta

20 vuoden tukimallin valmistelu kokonaan uusiksi

Hallitus päätti eilen päättyneissä kehysneuvotteluissa asuntorakentamisen 20 vuoden korkotukimallin kohtalosta. Mallin käyttöönottamisesta päätettiin jo vuosi sitten edellisessä kehysriihessä, mutta malli ei päätynyt koskaan eduskunnan käsittelyyn. Ympäristöministeriön jo valmistelema lakiehdotus heitetään nyt romukoppaan ja valmistelu aloitetaan uudelleen nollapisteestä.

Hallitus päätti eilen päättyneissä kehysneuvotteluissa asuntorakentamisen 20 vuoden korkotukimallin kohtalosta. Mallin käyttöönottamisesta päätettiin jo vuosi sitten edellisessä kehysriihessä, mutta malli ei päätynyt koskaan eduskunnan käsittelyyn. Ympäristöministeriön jo valmistelema lakiehdotus heitetään nyt romukoppaan ja valmistelu aloitetaan uudelleen nollapisteestä.

image

Korkotukimallin jumiutumisen taustalla on demarien ja kokoomuksen kiistely tukimallin sisällöstä. Nyt hylätyssä lakiesityksessä 20 vuoden korkotukimallilla rakennettavat asunnot olisivat sijoittuneet yhtiöiden yleishyödyllisen osion sisään. Tämä ei kuitenkaan kelvannut kokoomukselle. Uusi malli toteutetaan kohdekohtaisilla rajoituksilla yleishyödyllisyyslainsäädännön ulkopuolelle. Mallin keskeisimmistä ehdoista sovitaan huhtikuun loppuun mennessä. Laki on määrä saada voimaan vuoden 2015 alusta.

Pääkaupunkiseudun asuntorakentamista yritetään vauhdittaa lisäämällä jo käytössä olevaan 20 vuoden takauslainamalliin määräaikainen käynnistysavustus. Käynnistysavustuksen määrä on 5000 euroa asuntoa kohti ja se voimassa vuoden 2015 loppuun saakka. Tuki suunnataan pääsääntöisesti täydennysrakentamiseen, millä osaltaan vähennetään segregaatiota.

Kehysriihessä päätettiin lisätä Aran myöntämiä erityisryhmien investointiavustuksia 20 miljoonalla eurolla vuodessa. Tällä hetkellä investointiavustus on 120 miljoonaa euroa vuodessa. Tiettävästi toistaiseksi on vielä auki, kohdentuuko lisäsumma kokonaan investointiavustuksiin vai meneekö siitä oas korjausavustuksiin.
Nuoriso- ja opiskelija-asuntojen korkotukilainojen omavastuukorkoa alennetaan 3,4 prosentista yhteen prosenttiin vuoden 2015 loppuun asti. Muutoksen jälkeen korkotuen omavastuuprosentti on samalla tasolla normaalin vuokra-asuntotuotannon kanssa.
Malmin lentokenttä asunnoille

Helsingissä sijaitsevan Malmin lentokenttä otetaan asuntokäyttöön. Valtion toiminnon lopetetaan kenttäalueella mahdollisimman nopeasti, viimeistään vuoteen 2020 mennessä.
Asuntolainojen korkojen verovähennysoikeutta leikataan koko kehysjaksolla edelleen viidellä prosenttiyksiköllä vuosittain. Siten asuntolainojen koroista olisi enää 50 prosenttia vähennyskelpoista vuonna 2018.

Yleisen kiinteistöveron sekä vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveron laissa säädettyjä ala- ja ylärajoja korotetaan.

Olympiastadionin perusparantamiseen myönnetään rahoitusta 40 miljoonaa euroa vuonna 2014 ja 2015.

Kosteus- ja homeongelmien vähentämiseen kohdistetaan vuodelle 2015 lisärahoitusta yhteensä 0,7 miljoonaa euroa.

Metsähallituksen luontopalveluille ohjataan vuosina 2014-2015 yhteensä kymmenen miljoonaa euroa kansallispuistojen infran parantamiseen sekä luonto- ja kulttuurikohteiden investointeihin.

Senaattikiinteistöjen ja ja Metsähallituksen kiinteistöjä myydään. Valtion yhtiöomistusten tasehallintaa tehostetaan laajentamalla valtio-omisteisten noteeraamattomien yhtiöiden omistuspohjaa. Tarvittaessa irtaudutaan yhtiöomistuksesta. Lisäksi toteutetaan valtion omistamien pörssiyhtiöiden osakkeiden myyntejä ja muita toimenpiteitä valtion tuloutuksen lisäämiseksi.

Tätä artikkelia on kommentoitu 5 kertaa

5 vastausta artikkeliin “20 vuoden tukimallin valmistelu kokonaan uusiksi”

  1. Korkotukimallin valmistelu on ollut melkoista sekoilua. Vuosi sitten oltiin tyytyväisiä uudesta tuesta ja nyt homma aloitetaan alusta. Asukkaat siinä viime kädessä kärsivät.

    1. Hallitus osoittaa tekevänsä jotakin, kun ilmoittaa selvittävänä asiaa. Edellisen selvityksen paperit vaikka poltetaan, jotta uusi selvitys ei vain valmistuisi liian nopeasti ja joku alkaisi vaatia jo oikeita toimenpiteitäkin. Samasta syystä oli helppo ryhtyä selvittämään Pisara-radan valmistelua ja pyyhkäistä pöydältä metrorahat. Seuraava hallitus saa sitten tehdä saman Pisaralle, kun rahaa ei ehkä löydykään vaan ne on jo mennyt Kreikan infrahankkeisiin.

      Lähiöistäkin on tehty jo puolenkymmentä selvitystä, mutta ei yhtään sellaista joka sitoisi rahaa – siis muuta rahaa kuin mitä menee seuraavaan selvitykseen. Silti ministeri voi kutsua itseään lähiöministeriksi ja kerätä kotilähiönsä äänet Hervannasta.

      Ja ainahan hallitus voi selvittää vielä kerran asumisen kohtuuhintaisuutta ja keinoja sen ratkaisemiseksi. Senhän jokainen asuntoministeri on toimeliaisuutensa merkiksi teettänyt 25 viime vuoden aikana. Joka kerta vastaus on ollut sama eli väärä eli ei ole johtanut mihinkään toimenpiteisiin.

      1. ministerin vaihdos se vasta viisas liike oli nyt voi lupailla vaikka mitä kun kauden aikana ei tarvise viedä päätettäväksi

      2. Mielenkiintoinen näkökulma. Tuleekin mieleen kysyä ääneen, että kuinka monta uudistuotannon asuntoa tai peruskorjattua asuntoa on saatu työn alle niillä miljoonilla joilla on rahoitettu edellisessä tai nykyisessä lähiö ohjelmassa?

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat