Kokeile kuukausi maksutta

Soklin ratapäätös käynnistäisi kaivosinvestoinnit

Hallituksen odotetaan päättävän radan rakentamisesta Sokliin.

Hallituksen odotetaan päättävän radan rakentamisesta Sokliin.
Kuuntele juttu

Liikenneministeri Paula Risikko on Lapin Kansan mukaan esittämässä hallitukselle Soklin rautatieyhteyden rakentamista. Kaivosradan hinnaksi on arvioitu 300-400 miljoonaa euroa, josta valtio maksaisi ehkä noin puolet. Norjalainen Yara odottaa valtiolta päätöstä tulla mukaan radan rakentamisen kustannuksiin ennen kuin se tekee investointipäätöksensä fosforikaivoksesta. VR Track on jo tehnyt hankkeeseen liittyvää tarjoussuunnittelua.

Kaivoksen työllisyysvaikutus olisi suoraan 375 henkeä ja välillisesti 1500 henkeä.

Lappilaisista puolueista kaikki muut paitsi vihreät kannattavat rautatien rakentamista. Vihreiden vastustus perustuu osin siihen, että Soklin fosfaatti on erittäin uraanipitoista. Valtiovarainministeri Antti Rinne on ilmoittanut kannattavansa Soklin radan rakentamista työllisyysyistä.

Soklin malmin fosfaattipitoisuus on korkea ja esiintymän arvoksi on arvioitu jopa 20 miljardia euroa. Toisaalta esiintymä on logistisesti syrjässä ja vaatii 105 kilometriä pitkän Sokli-Kelloselkä -radan rakentamista, sillä autokuljetuksia ei pidetä järkevinä. Kokonaisuudessaan kyseessä olisi miljardi-investointi.

Vielä pari vuotta sitten Yara harkitsi malmin rikastamista Venäjän Kovdorissa, mutta tämä hanke kariutui laitteiston sopimattomuuden takia.  Siksi Yarassa alettiin harkita uudelleen malmin rikastamista Savukoskella.

Soklin esiintymä löydettiin jo 1960-luvulla. Alun perin oikeudet omisti Rautaruukki, jolta se siirtyi Kemiran lannoitetoiminnan myynnin kautta vuonna 2007 Yaralle.

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Soklin ratapäätös käynnistäisi kaivosinvestoinnit”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat