Kokeile kuukausi maksutta

Suomen satamien kautta kulkevat konttikuljetukset ovat romahtaneet 80 prosenttia

Suomi on jäänyt pahasti jälkeen intermodaalikuljetusten eli yhdistettyjen kuljetusten kehittämisestä muuhun Eurooppaan verrattuna. Alan asiantuntijat koonneessa seminaarissa todettiin, että parhaat lääkkeet tilanteeseen ovat valtion pitkäjänteinen investointipolitiikka, markkinoille tulon esteiden poistaminen uusilta toimijoilta sekä rataverkon kunnostaminen ja kehittäminen.

Suomi on jäänyt pahasti jälkeen intermodaalikuljetusten eli yhdistettyjen kuljetusten kehittämisestä muuhun Eurooppaan verrattuna. Alan asiantuntijat koonneessa seminaarissa todettiin, että parhaat lääkkeet tilanteeseen ovat valtion pitkäjänteinen investointipolitiikka, markkinoille tulon esteiden poistaminen uusilta toimijoilta sekä rataverkon kunnostaminen ja kehittäminen.
Kuuntele juttu

Suomessa intermodaaliliikenteen eli yhdistettyjen kuljetusten kehitys on jäänyt jälkeen muusta Euroopasta. Kontteja kulkee Suomen satamien kautta peräti 80 prosenttia vähemmän kuin kymmenen vuotta sitten.

Intermodaalikuljetukset Suomen maaliikenteessä -seminaarin järjestivät LIMOWA ry. Ja Pro Rautatie ry. LIMOWA Logistiikkakeskusklusteri on valtakunnallisesti toimiva logistiikkakeskusosaamisen kehittämis- ja yhteistyöverkosto. Se toimii yrityskeskeisesti ja edistää toiminnallaan jäsenyritysten liiketoimintaa ja vientiä, erityisesti Itä-Eurooppaan.

Suomi kulkee seminaaritiedotteen mukaan vastavirtaan suhteessa muuhun Eurooppaan, jossa intermodaalisuus on keskeinen trendi logistiikan kehittämisessä. Euroopassa intermodaalisuuteen kannustetaan muun muassa energiatehokkuuden ja ympäristönsuojelun vuoksi ja suuntausta edistetään valtion toimesta lähestulkoon kaikissa muissa maissa. Naapurimaa Ruotsi on tästä hyvä esimerkki.

Rataverkko kuntoon ja lisää kilpailua

Alan asiantuntijat ehdottivat seminaarissa lääkkeeksi pitkäjänteistä investointipolitiikkaa valtiolta, rataverkon kunnostamista ja kehittämistä sekä markkinoille tulon esteiden poistamista uusilta toimijoilta. Vaikka kilpailu on vapautettu, VR:n käytännön monopoliaseman koettiin rajoittavan sekä kehitystä että kilpailua. Kalustokysymys on keskeinen, kalustoyhtiön perustaminen sai kannatusta asiantuntijoiden keskuudessa.

”Asiakkaita on kuultava ja saatava lopulta rautatiekuljetukset palvelemaan myös keskisuurta teollisuutta eikä vain jokusia suuryrityksiä”, LIMOWA ry:n johtaja Jorma Härkönen sanoo.

”Jos 400 kilometrin kuljettaminen on Keski-Euroopassa kannattavaa, on se saatava Suomessakin kannattavaksi. Keski-Euroopassa on pilvin pimein hyviä käytännön esimerkkejä, otetaan oppia sieltä”, Härkönen kannusti.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Suomen satamien kautta kulkevat konttikuljetukset ovat romahtaneet 80 prosenttia”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat