Perinteinen budjettirahoitus on nykyarvoltaan selkeästi rahoitusyhtiömallia edullisempi. ”Vallitsevassa rahoitustilanteessa tarvittavan rahoituksen järjestäminen kerralla ei ole kuitenkaan realistista”, rahoitusmalleja tutkinut työryhmä sanoo.
Liikenne- ja viestintäministeriön asettama työryhmä tarkasteli kolmea erilaista Pisararadan rahoitusmallia: perinteistä rahoitusaikaista rahoitusta eli budjettirahoitusta, rahoitusyhtiömallia ja hankeyhtiömallia.
Hankeyhtiö on kustannuksiltaan selvästi kallein eikä työryhmä näe siitä saatavan sellaisia hyötyjä, jotka perustelisivat korkeaa hintaa.
Toteuttamismallin valinnasta päättää eduskunta.
Työryhmä esittää, että rahoitusmallin tutkimista tulee syventää, jos hankkeen toteuttamisesta päätetään. Myös neuvotteluja hankkeen kustannusten jaosta eri kuntien kanssa pitää jatkaa. Samoin tulee selvittää radan liikenteen hoitamisen toimintamalli HSL:n ja seudun kuntien kanssa.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Työryhmä suosittaa Pisararadan toteuttamiseen rahoitusyhtiömallia”