Kokeile kuukausi maksutta

Espoo vaatii kaupunkiradan ja Raide-Jokerin aikaistamista

Espoo pitää maankäytöstä, asuntostrategiasta ja liikennejärjestelmästä antamissaan lausunnoissaa tärkeänä, että maankäyttöä tiivistetään metroradan ja kaupunkiradan varteen, kuten Helsingin seudun maankäyttösuunnitelmassa (Masu) on esitetty.

Espoo pitää maankäytöstä, asuntostrategiasta ja liikennejärjestelmästä antamissaan lausunnoissaa tärkeänä, että maankäyttöä tiivistetään metroradan ja kaupunkiradan varteen, kuten Helsingin seudun maankäyttösuunnitelmassa (Masu) on esitetty.

Espoon mielestä HLJ:n vuosien 2016–2025  investointiohjelmassa tulee kaupunkirata nostaa toteutettavista hankkeista kuudenneksi. Perusteluna on, että Espoo on tehostamassa voimakkaasti maankäyttöä muun muassa Keran aseman ympärillä ja Espoon keskuksessa. Nykyisen kaupunkiradan jatkaminen ei edellytä lisäinvestointeja Pasilassa eikä Helsingin ratapihalla.

Raide-Jokeri tulee siirtää sijalta 14 sijalle 7. Nykyisen poikittaisen Bussi-Jokerin 550:n välityskyky on jo nyt ajoittain ylittynyt. Raide-Jokeri tuo tarvittavan lisäkapasiteetin Helsingin seudun poikittaiseen joukkoliikenteeseen. Lisäksi Aalto-yliopiston toiminnan laajentuessa ja uuden kampusrakennuksen valmistuessa Otaniemen saavutettavuus paranee Raide-Jokerin ansiosta.

Espoo muistuttaa, että jos jokin hanke ei etene, se ei saa olla esteenä järjestyksessä seuraavien hankkeiden toteutuksen ajoitukselle.

Kehä II:n jatke katuverkkohankkeena

Kehä II:n jatke ei ole mukana investointiohjelmassa edes vuoteen 2040 mennessä. Tämän vuoksi Espoo alkaa suunnitella Turuntien–Vihdintien-yhteyden toteuttamista osana kaupungin pää- ja kokoojakatuverkkoa. Tällöin kadun läheisyyteen voidaan suunnitella maankäyttöä tehokkaammin kuin maantien varrella.

Espoon kaupungin kantana on, että Kehä II:n jatkeen hallinnollisen luokan muuttamisesta kaduksi tulee sopia kaupunkien ja valtion kesken tässä HLJ:ssa.

Vahvistetussa maakuntakaavassa on oikoratavaraus Vihdin ja Lohjan kautta Saloon. Tätä valtakunnallista oikorataa, niin kutsuttua tunnin juna -hankeetta, ei näy listoilla, vaikka valtiokin on näyttänyt sille vihreää valoa. Suomen hallitus on esittänyt Turun ja Helsingin välille suunnitellun raidehankkeen ottamista mukaan EU:n investointipakettiin.

Espoo vaatii, että oikorata lisätään vuoden 2026 jälkeen aloitettaviin investointeihin. Osana sitä on esitettävä kaupunkirata Espoo–Lohja. Se mahdollistaa merkittävän maankäytön.

Espoon kaupunginhallitus antaa 15.12. lausunnot Helsingin seudun yhteistyökokoukselle (HSYK) Helsingin seudun maankäyttösuunnitelman (MASU) ja asuntostrategian luonnoksista. HSL:n hallitukselle annetaan lausunto Helsingin seudun liikennejärjestelmäluonnoksesta (HLJ 2015).

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Espoo vaatii kaupunkiradan ja Raide-Jokerin aikaistamista”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat