Pakolaisten asuntotilanne kriisiytyy – tarve lähes 20 000 asuntoa

Tuhannet oleskeluluvan saavista pakolaisista joutuu jäämään vastaanottokeskuksiin, kun hallitus ja kunnat ovat viivytelleet asuntorakentamisen käynnistämisessä.

Helsingin seudun kuntien ja ympäristöministeriön edustajat keskustelivat pakolaisten asuntoasiasta marraskuun alussa, ja nyt pienempi työryhmä on selvittänyt vuokra-asuntotarvetta ja tarjonnan lisäämiskeinoja. Lopulliset linjaukset tehdään tammikuun loppuun mennessä.

Suomeen tulee työryhmän taustapaperin mukaan tänä vuonna 34 600 turvapaikanhakijaa. Ensi vuoden määräksi on arvioitu 26 000. Kun perheiden yhdistämiset lasketaan mukaan, vuoden 2016 lopussa on löydyttävä asunnot noin 21 000 oleskeluluvan saaneelle henkilölle. Tästä määrästä vähintäänkin puolet asettuu asumaan Helsingin seudulle.

Tämän lisäkysynnän takia tarvitaan 17 750 vuokra-asuntoa vuosina 2016–2019. Kun lukemaan lisätään asunnottomat ja muut kiireelliset asunnontarvitsijat, vuokra-asuntojen lisätarve nousee 21 250 asuntoon neljässä vuodessa.

Tämäkin asuntotarvearvio saattaa olla alimitoitettu, sillä siinä oletetaan pakolaisten tulon tyrehtyvän murto-osaan vuoden 2017 jälkeen.
8800 uutta asuntoa

Työryhmässä on mietitty keinoja, joilla vuokra-asuntojen määrää kasvatettaisiin runsaalla 20 000 asunnolla vuosina 2016–2019. Uustuotantoon kaavaillaan 8 800 asunnon lisäystä nykytasoon verrattuna. Se edellyttäisi Helsingin seudun vuosittaisten asuntoaloitusten nostamista nykyisestä 11 500 asunnosta 15 000 asuntoon. Samalla vuokra-asuntojen osuus tuotannosta nostettaisiin 20 prosentista 30 prosenttiin.

Tuotannon lisäämisestä pitäisi sopia maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevassa MAL-sopimuksessa. Parasta aikaa käytäviä neuvotteluja ei ainakaan vauhdita se, että uusi hallitus rikkoi edellisen sopimuksen vetäytymällä Pisararadan rahoituksesta. Asuntotuotannon lisääminen edellyttäisi myös infra-, investointi- ja käynnistysavustusten mitoittamista lisääntyvän tuotannon mukaiseksi.

Harkittavana myös on, että osa uudella välimallilla rakennettavista asunnoista kohdennettaisiin maahanmuuttajille.

5 000 jää ilman asuntoa

Uustuotantoa nopeampi keino on hankkia asuntoja vanhasta kannasta. Taustapaperissa esitetään 2 000 käytetyn asunnon ostamista neljän vuoden kuluessa ja sama määrä asuntoja hankittaisiin välivuokrausmenettelyllä. Lisäksi asuntoja kohdennettaisiin asuntojaossa nykyistä enemmän pakolaisille.

Kaikille maahanmuuttajille ei riitä alkuvaiheessa asuntoa. Asuntotarjontatyöryhmää vetävä YM:n erityisasian­tuntija Peter Fredriksson arvioi, että 5 000 pakolaista joutuu jatkamaan asumista vastaanottokeskuksessa oleskeluluvan saamisen jälkeenkin.

Asuntopulan takia on Fredrikssonin mukaan tärkeää selvittää konttimoduulien käyttämistä vastaanottokeskuksina ja myöhemmin tilapäisinä asuntoina. Myös olemassa olevassa asuntokannassa voitaisiin avata pienempiä majoitusyksikköjä.

Vantaan rakennusvalvonnan lupapäällikkö Ilkka Rekosen mukaan asukkaiden määrä pitäisi mitoittaa suurin piirtein normaalin asumisen tasolle, jos vastaanottokeskuksissa asutaan oleskeluluvan saamisen jälkeenkin. ”Vaikuttaa aika kyseenalaiselta käyttää asuntoja pysyvään asumiseen”, hän sanoo arvellen, että muutama kuukausi voisi sujua hyvin.

Rakennuslehti kertoi viime viikolla Stora Enson kehittelemästä nopean rakentamisen CLT-moduulikonseptista, jota voisi käyttää pakolaisten majoitusrakennuksissa. Rekonen suhtautuu malliin lähtökohtaisesti myönteisesti. Hän kannattaa kehittämään tilapäisiä rakentamisratkaisuja laajemminkin kuin pakolaisten osalta, esimerkiksi palvelujen tuottamiseksi uusille asuntoalueille.

Asuntojono pitenee

Vantaan kaupungin vuokrataloyhtiö VAV:n toimitusjohtaja Teija Ojankoski ­arvioi, että ensimmäinen piikki vuokra-asuntokysynnässä tapahtuu noin puolen vuoden kuluttua. Kolmessa vuodessa asuntojono kasvaa 1 000-2 000 henkilöllä nykyisestä 5 000 henkilöstä. Kuukaudessa saa vain noin sata hakijaa asunnon. Uhkana on kantaväestön asenteiden kärjistyminen pakolaisia kohtaan.

”Asuntojen hankkiminen vanhasta kannasta ei tuo uutta tarjontaa, joten oleellista on asuntovolyymin lisääminen. Toivotaan, että uskalletaan tehdä ratkaisuja. Niillä on hintalappu, mutta hinta on vielä korkeampi, jos mitään ei tehdä”, Ojankoski sanoo.

Hän toivoo helpotuksia kaupunkikuvallisiin tekijöihin ja kaavoitukseen ja tilapäisiä rakentamisratkaisuja tuotannon lisäämiseksi.

Tätä artikkelia on kommentoitu 20 kertaa

20 vastausta artikkeliin “Pakolaisten asuntotilanne kriisiytyy – tarve lähes 20 000 asuntoa”

  1. Ai saakeli, rahantuloa ei voi estää. Vuokrat +50% :’——————————————-D

    ME TIENATAAAN TÄLLÄ!!!

  2. ai että, pikku hiljaa rupeaa lamput syttymään, että tästä voi tulla kustannuksia ?
    17750 asuntoa á 150000€ = 2.662.500.000 euroa
    34600 x päätös á 15000€ = 519.000.000 euroa
    majoitus, joka ikinen päivä tästä hetkestä maailman tappiin 1.500.000 ja summa kasvaa joka päivä tulijoiden lisääntyessä

    mutta hei, otetaan lainaa jooko. tuo kaavailtu summa on jo monikertainen vuosittaisen valtionvelan koron kanssa ja näistä tulijoista ei yksinkertaisesti ole mihinkään muuhun kuin Suomen talouden romahduttamiseen. Vaikka poliitikkojen syyhän tämä on, ei ipakolaisten.

  3. Joku tekee oravanpyörässä päivät pitkät töitä, jotta saa asuntonsa maksettua. Joillekin se asunto annetaan vastikkeetta ilmaiseksi. Haiskahtaa todella pahasti tämä homma, mutta onhan se tiedetty jo jonkin aikaa, että suossa ollaan. Vieraat ensin!

  4. Kannattaa muistaa, että Rakennuslehti ei ole mikään objektiivinen media vaan omistajiensa lobbari.

    Rakennuslehteä omistaa Sanoman ohella mm. Rakennusteollisuus RT, Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK, Rakennusinsinöörit ja -arkkitehdit (AMK) RIA, Rakennusinsinöörit RIL ja niin edelleen.

    Mitä luulette miksi Rakennuslehti repii sensaatiouutisia tästä?

    Rakennuslehden taustajoukkojen intressi on saada niin paljon rakennushankkeita käyntiin kuin mahdollista.

    Sillä ei ole väliä onko se kansantaloudellisesti mahdollista tai järkevää.

  5. Yhtä hyvin olisitte voineet tekaista uutisen siitä, että valtio on konkurssissa. Ei tällaiseen asuntotuotantoon ole missään rahoja, ajatus on järjetön.

  6. Eiköhän nuoria miehiä voi majoittaa asuntoloihin huomattavasti normiasumista tiiviimmin. Hallituksen suunnitelma myöntää kaikki oleskeluluvat puolen vuoden määräajoiksi estää kyllä tehokkaasti perheiden yhdistämiset.

  7. ”Harkittavana myös on, että osa uudella välimallilla rakennettavista asunnoista kohdennettaisiin maahanmuuttajille.”
    Ts asunnon tarve ei ole määräävä tekijä vaan turvapaikkaturistitausta. Well done…

  8. En ole itsekään innostunut siitä, että rahojamme (jonkin arvion mukaan 1-1,5 miljardia euroa) menee turvapaikansaajien asuntojen rakentamiseen. Allekirjoitan kaikki jutussa esitetyt huolet suomalaisten pienituloisten asunnonsaannin vaikeutumisesta tai sosiaaliturvan tason hitaasta rapautumisesta kaikilta, koska nykytasoon meillä ei ole varaa jakajien määrän kasvaessa niin maahanmuuton kuin väestön ikääntymisenkin vuoksi.

    Mutta mikä on vaihtoehto? Sekö, että irakilaiset nuoret miehet menevät asuntojen puutteen vuoksi tuttujensa asuntoihin esimerkiksi Turun Varissuolle ja muodostavat sinne oman ghettonsa, jossa kymmenen miestä jakaa pienen yksiön tai kaksion. Tuollainen tilanne olisi täysin kestämätön sekä maahanmuuttajille että suomalaiselle yhteiskunnalle.

    Maahanmuuttajat haluavat muuttaa alueille missä on töitä (ja muita maahanmuuttajia). Tämä on ihan luonnollista. Esimerkiksi pääkaupunkiseudun lähiöiden parkkipaikoilla on tilaa. Sinne saisi kohtuuhelposti esimerkiksi Stora Enson CLT-ratkaisulla halpoja asuntoja, joissa laatutaso olisi ihan tyydyttävä, vaikka kaikkia esteettömyys- tai energiamääräyksiä ei noudatettaisikaan. Näin voi menetellä, jos asunnot määriteltäisiin väliaikaisiksi. Myös tilaelementtejä voisi käyttää kuten koulujen rakentamisessa, joita niitä tullaan tarvitsemaan lisää.

    Joitakin kulttuurieroja pitäisi ottaa huomioon, mikä näkyy esimerkiksi suihkutiloissa yksityisyyden tarpeena.

    Kaikki päättäjät tietävät, että ratkaisuilla on kiire. Ei riitä, että pääministeri antaa oman asuntonsa maahanmuuttajille, hänen pitää osoittaa kuka vastaa koko asuntokysymyksen ratkaisusta. Näin ei ole tehty.

    Perikepulainen ajattelu, että pääkaupunkiseudun kasvua on rajoitettava, ei käy nykytilanteessa, sillä maaseudun tyhjät asunnot eivät ole tämän ongelman ratkaisu, sillä sieltä puuttuvat työpaikat eli kestävän kotoutumisen eväät.

    Asia on todella kuuma peruna eikä osa kunnanjohtajista ja ministereistä halua edes keskustella siitä, koska ajatellaan että aika hoitaa ongelman tai sitten joku muu kunta tekee aloitteen ja ottaa maahanmuuttajat. Joku Kauniainen tai Nurmijärvi voi näin menetellä, mutta ei Vantaa, Helsinki, Espoo, Turku tai Tampere. Ne eivät voi leikkiä keskenään Musta Pekkaa.

    1. Se lienee totta, että maahanmuuttajat haluavat alueille, missä on töitä ja muita maahanmuuttajia. Varsinkin työn perässä maahan tulevat haluavat niille paikkakunnille, joissa on töitä. Turvapaikkaa hakevat haluavat turvalliseen paikkaan. Iso kysymys kuitenkin on se, että mihin paikkoihin turvapaikanhakijoiden olisi hyvä sijoittua. Käsittääkseni tiettyjen maiden tulijoiden kohdalla maahanmuuttajien työllistymisprosentti on myös pääkaupunkiseudulla ollut heikkoa. Pääkaupunkiseudullakin heikosti työllistyviä maahanmuuttajia ovat olleet mm. Irakista, Afganistanista ja Somaliasta tulleet maahanmuuttajat, ja juuri kyseisistä maista nykyiset turvapaikanhakijat pääosin ovat saapuneet. (Esim. Saksasta, Ruotsista tai Intiasta tulleilla työllisyys on lähes Suomessa syntyneiden tasoa).

      Kirjoituksessa todetaan, että ”maaseudun tyhjät asunnot eivät ole tämän ongelman ratkaisu, sillä sieltä puuttuvat työpaikat eli kestävän kotoutumisen eväät.” Työpaikkojen määriä en lähde tarkastelemaan tässä enempää, mutta totean kuitenkin, että myös tarjonta ja halu yrittää voi luoda työpaikkoja (esim. nykyisen kaltaista Tamperetta ei olisi, ellei maahanmuuttaja Finlayson olisi päättänyt alkaa juuri siellä yrittäjäksi). Maahanmuuttajataustaisia yrittäjiä Suomessa on kai jo lähes 10 000, ja yrittäjyys ja siihen kannustaminen lienee olennainen asia myös nyt tulleiden ja tulossa olevien turvapaikanhakijoiden työllistymisen ja maahan integroitumisen kannalta.

      Maaseudun tyhjät asunnot eivät ole ongelman ainakaan iso ratkaisu (vaikka jokunen maaseudulta kotoisin oleva maahanmuuttaja voinee kotoutua myös maaseudulle) liene siksikään, että tyhjä asumiskuntoisia rakennuksia ei Suomen maaseuduilla kovin paljoa ole. Tuoreita selvityksiä en ole asiasta nähnyt, mutta ainakin aiempien selvitysten mukaan asuntovarauma prosentteina asuntokannasta laskettuna ei ole maaseudulla ollut kaupunkeja suurempi. Suomen tyhjillään olevien asuntojen asuntovarauman selvän pääoman muodostavat tilastojen mukaan maaseudun sijaan taajamissa ja kerrostaloissa olevat asunnot. Tyhjiä asuntoja on ympäri Suomea eri kokoisissa kaupungeissa.

      Mitä tulee pika-asuntojen rakentamiseen, joissa energiamääräyksiä ei noudatettaisi, niin Suomea sitovat kansainväliset sopimukset ja EU-lainsäädäntö. Pariisin ilmastosopimuksen hyväksymisen jälkeen varsinkaan energiamääräyksistä löyhempään suuntaan poikkeamisia ei tultane sallimaan. Edessä on ennemminkin energiavaatimusten kasvua.

      1. Tästä väliaikaiseksi tarkoitetusta pika-asuntojen tekemisestä minulla on rakennusvalvonnan vahvistus, että rakentamismääräyksiä ei kaikilta osin tarvitse noudattaa. Tämä koskee mm. energiamääräyksiä.

        1. Energiamääräyksistä välittämättä saa voimassa olevan lain mukaan rakentaa sellaisia asuinrakennuksia, ”jotka on tarkoitettu käytettäväksi joko vähemmän kuin neljän kuukauden ajan vuo­dessa tai vaihtoehtoisesti rajoitetun ajan vuodessa ja joiden arvioitu energiankulutus on vähemmän kuin 25 prosenttia ympärivuotisen käytön kulutuksesta” ja lisäksi sellaisia väliaikaisia rakennuksia, ”joiden käyttöaika on enintään kaksi vuotta”. Näin määrätään rakennusten energiatehokkuusdirektiivin 4. artiklassa, joka on ollut velvoittavana voimassa vuodesta heinäkuusta 2013 lähtien.

          1. Lisään vielä, että jos joku vaikkapa ensi vuonna rakentaisi 2 vuoden väliaikaisen rakennuksen, ja purkaisi sen sitten pois, ja aikoisi pystyttää sen muualle, rakennuksen pitäisi jälkimmäisen pystytyksen kohdalla täyttääkin jo sitten sen ajan uudisrakentamisen energiamääräykset eli ”lähes nollaenergiarakentamisen” vaatimustasot, mikäli se aiottaisiin pystyttää pysyvästi. Tai sitten siitä pitäisi tehdä kesämökki.

  9. Vaihtoehto on, että irakilaisia nuoria miehiä ei oteta Suomeen gettoutumaan. Otetaan perheitä: perheisiin kuuluu myös naisia ja tyttöjä. Valmis normaali ydinperhe; ei aikamiespoikaa sukuineen.

  10. Kun hallituksen suunnitelmissa on myöntää kaikki oleskeluluvat vain puolenvuoden mittaisina ja nykyisten ARA-sääntöjen mukaan normaalia ARA-asuntoa voi hakea vain yli vuoden oleskeluluvalla, tarvitaan tilapäisasuntoloita. Niistä tuleekin sitten melkoisia laitoksia.

  11. Hyviä kommentteja toimituskunnan itkuun. Ihmettelen että jaksavat ylläpitää niinkin kannattamattoman hankkeen kuin pisararadan rakentamista toiveunissaan.
    Vaikka lehti olisikin sitoutunut, niin yrittäisivät säilyttää edes jonkinlaisen arvovallan rippeet.

  12. Tämä on puhtaasti Kokoomuksen junailema megaluokan puhallus. Näkivät Ruotsista minkälaiseen asuntopulaan ja vuokrien nousuun voimakas maahanmuutto johtaa. Rakennusalan vahvoilla miehillä (Kokkila, Ehrnroothit) todennäköisesti sormensa pelissä.

    Lystin maksaa Suomen kutistuva keskiluokka.

    1. Tuolla toisessa viestiketjussa syytetään vastapuolta eli ay-liikettä. Mä oon vähän sekaisin, siis onko nyt niin, että suomessa kukaan ei yritä mitään vai yrittävätkö kaikki jotain suurta puhallusta? Vai onko nyt niin, että lääkityksen alaiset sekopäät (kuten minä) edustavat suurta yleisöä keskustelupalstoilla? Jokatapauksessa mun verorahat menee kaikenmaailman kommunisteille, kapitalisteille ja persuille, koska ilmeisti he kaikki puhaltavat jotain. Keskusta sen sijaan antaa mulle rahaa, jotta voisi vaatia sen korkoineen takaisin ja rakentaa isoja siltoja. Multa haluaa rahaa myös ay-liike ja EK:n konnat. Lisäksi pankit haluavat, että maksan niille siitä, että ne lainaavat mun rahaa eteenpäin mun sukulaisille ja tutuille. Mun pitää myös maksaa laskuja, mutta siitäkin pitää maksaa ja laskun saamisen ilostakin pitää maksaa ja oikeastaan pitää maksaa myös siitä, että saa maksaa. Vihreät haluavat mun verorahat busseihin ja pyöräväyliin. Helsingin keskustaan ei saa kuullemma tulla, sillä autoni ilmeisesti saastuttaa ja pyöräilijät kuolee. Töihin pitäisi kuullemma pyöräillä talvellakin, mutta rahani eivät riitä pyöräväylien auraamiseen ja kun tulen kipeeksi, niin mulla ei ole varaa sairastaa, koska en saa siitä palkaa enää. Lisäksi työnantajani haluaa, että tekisin 20% pitempää päivää 10% pienemmällä palkalla, mutta en voi tehdä niin, sillä muuten multa ei jää rahaa kaiken maailman kommareille ja kapitalisteille (kok). Mun pitää ottaa myös lapseni töihin iltapäiväksi, koska kerhot ovat täynnä kommareiden (joiden ei tarvitse maksaa) ja kapitalistien (joilla maksusta ei niin väliä) lapsia. Lisäksi persut hokee kokoajan että jotkut ulkomaalaiset tulee ja raiskaa mut ja vie mun asunnot ja asuntotuet. Mut en mä tajuu, kun mä oon itsekin alkujaan ulkomailta. Siis tuleeko suomalaiset ja raiskaa mut, häh? Ja voiko ne viedä mun asuntotuet, kun en mä saa niitä. Vai saisinko, jos ne eivät veisi niitä? Ja kaiken tämän keskellä joku ilmeisesti vielä valehteleekin…Mitä täällä tapahtuu?

      1. ”Olen ulkomailta”. Tuo osittain antoikin selityksen vuodatuksellesi.

        Totuus on, että sekä kommunistit, että ns. kapitalistit ajavat saman pienen eturyhmän asiaa ja ovat molemmat hyväksikäytettyjä hölmöjä. Luulevat että maailma on dualistinen ja että pitää valita näiden kahden välillä.

        Kolmas vaihtoehto on itsenäinen perhe, itsenäinen kyläyhteisö, itsenäinen maa. Pala omaa maata. Työsi hyödyttää suoraan sinua ja perhettäsi. Verojen keruu on (alun perin) pappien keksintöä. Niillä he ylläpitävät väkivaltakoneistoa ja teitä, joita pitkin pääsevät keräämään veroja kaukaisistakin kolkista. Asia ei ole todellisuudessa muuttunut maaorjuuden ajoista, vaikka sinulla on nyt erinäköiset vaatteet ja nyt ruoka tulee kaupan kylmäkaapista työpanostasi vastaan. He tekevät nimissäsi velkaa ja sinä ja lapsesi maksatte sen korkoineen, eikä se koskaan lopu. Kaikkea tekemistäsi kontrolloidaan ja rajoitetaan. Nyt se onnistu yhä kauempaa ja yhä pienemmän piirin toimesta. Ihmiset yritetään jakaa eri ryhmiin ja saada riitelemään keskenään, jotta he eivät huomaisi totuutta. Tavoittele omavaraisuutta ja pidä huolta itsenäisyydestäsi. Lue vähemmän uutisia. Jää enemmän aikaa omalle ajattelulle. Selvästi olet sen tarpeessa.

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi