Lumon vie parveke- ja julkisivujärjestelmiä muun muassa Norjaan.

Lumon ei kainostele – tavoittelee 30 prosentin viennin kasvua tänä vuonna

Parvekejulkisivu- ja terassituotteita valmistava Lumon kansainvälistyy vauhdilla.

 

Kirjoittaja(t) Merja Mannila

Viime vuonna kouvolalaisyrityksen vienti kasvoi 30 prosenttia. Toimitusjohtaja ja pääomistaja Tapani Kinnunen sanoo, että tavoite on kasvattaa vientiä saman verran tänäkin vuonna.

”Meillä on mahdollisuudet kasvaa. Suunnittelemme laajennusta Kouvolan-tehtaalle, jotta pystymme vastaamaan kansainväliseen kysyntään. Uutta tuotantotilaa tulisi useita tuhansia neliömetrejä nykyisten noin 20 000 neliön tuotantotilojen viereen”, Kinnunen kertoo.

”Lumon on muutenkin investoinut viime vuosina tehtaaseen, kun yritys on kasvanut. Olemme lisänneet konekantaa.”

Lumon vie tuotteitaan 20 maahan. Tärkeimpiä vientimaita ovat Ruotsi, Espanja ja Kanada. Yritys toimii myös Venäjällä.

”Maan talousongelmat heijastuvat kaikkeen. Suomalaisten rakennusliikkeiden hankkeet ovat vähentyneet, ja ne ovat kuitenkin meille tärkeitä partnereita. Meillä on siltikin usko Venäjän markkinaan.”

Lumonilla on Suomessa tehtaat Kouvolan lasinjalostus-, kaide- ja lasitustuotantotilojen lisäksi Tampereella ja Oulussa. Kanadassa on tuotteiden kokoonpanolaitos.

Yrityksen tuotteita käytetään paitsi asuinkerrostaloissa myös omakotitaloissa.

”Onko kotimaisilla yrittäjällä halua kasvaa rajojen ulkopuolella?

Mitä yrityksen kannattaa huomioida, jos se haluaa kansainvälistyä?
”Yrityksellä pitää olla tervettä itsetuntoa ja oikea halu kansainvälistyä. Se vaatii henkistä pääomaa, aikaa ja energiaa viedä asiaa eteenpäin. Ongelmia tulee, ja niiden yli pitää nähdä. Vientiä ei voi tehdä viennin takia, vaan tuotteelle pitää olla oikea tarve.”
”Iso kysymys on, onko kotimaisilla yrittäjällä kaiken kaikkiaan halua kasvaa rajojen ulkomailla.”
Miten tärkeää on vertaistuki kansainvälistymisessä?
”Kyllähän se helpottaisi. Suomalainen rakennusteollisuus ei kuitenkaan ole vahvasti kansainvälistynyttä. Pikemminkin taistelemme täällä kotimaisista markkinoista kuin katsoisimme asioita globaalisti. Saatikka että tekisimme yhteistyötä maailmalle menossa.”

”Meillä on jatkuvasti rekrytointitarpeita”

Viime vuonna perheyritys Lumonin liikevaihto oli 105 miljoonaa euroa, kun vuonna 2014 se oli 96 miljoonaa. Tänä vuonna yritys tähtää 130 miljoonan euron liikevaihtoon.

”Se on realistinen tavoite. Meillä oli tammikuussa kaikkien aikojen paras tilauskanta siinä vaiheessa vuotta.”

Tällä hetkellä jo puolet Kouvolan-tehtaan tuotannosta menee maailmalle. Osuus on kasvanut tasaisesti. Voimakkaasti kasvanut vienti vaatii Kinnusen mukaan henkilöstöä, jolla on uudenlaista osaamista.

”Meillä on korostunut kielitaidon merkitys. Sitä tarvitaan asiakaspalvelussa ja myynnissä. On iso haaste löytää sopivaa henkilöstöä.”

Kasvun myötä Lumonin henkilöstömäärä on kasvanut. Kinnunen kertoo, että yritys on palkannut uutta henkilöstöä, tuotannosta taloushallintoon. Nykyään yritys työllistää 800 henkeä.

”Meillä on jatkuvasti rekrytointitarpeita. Aiomme muun muassa palkata 50 henkeä kausityöntekijöiksi.”

Mieltymykset eivät eroa paljon maittain

Kinnusen mukaan parveke- ja terassituotteisiin liittyvät mieltymykset eivät eroa kovinkaan paljon maittain. Markkinan palautteen huomioiminen on kuitenkin elintärkeää, jos yritys aikoo menestyä maailmalla.

”Palautteen perusteella tuotetta ja toimintaa pitää myös kehittää. Meillä työskentelee tuotekehityksessä 10 henkeä. Kansainvälinen yritys ei voi kuvitella, että kyllä me täällä Suomessa tiedämme paremmin kuin te.”

Parveke- ja terassijärjestelmiä varten lasit tulevat Kouvolaan eri toimittajilta ympäri Eurooppaa. Yritys pintakäsittelee ne tehtaalla. Profiilit Lumon tekee itse Kouvolassa.
Suomessa Lumon asentaa itse tuotteensa. Vientiin yritys ei kokoa parvekejulkisivu- tai terassijärjestelmiä valmiiksi, jos ne menevät Euroopan ulkopuolelle. Sen tekevät yhteistyökumppanit. Eurooppaan menevät tuotteet lähtevät Kouvolasta kokoonpantuina.

”Mahdollisuuksiin pitää uskaltaa tarttua, jos haluaa kansainvälistyä.”

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Lumon ei kainostele – tavoittelee 30 prosentin viennin kasvua tänä vuonna”

  1. Enpäs usko, että Lumon tekisi itse profiilinsa. Eiköhän se tilaa ne Mäkelä Alusta tai Pursolta, jos yleensä Suomesta ostaa.

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi