Kokeile kuukausi maksutta

Tampere aikoo siirtää vanhan tavara-aseman yhtenä palasena

Tavara-asemalla on kokoa 22,5 × 45 metriä, ja se on pääosin yksi- ja osin kaksi- ja kolmikerroksinen. Rakennusta on tarkoitus siirtää parinkymmenen metrin päähän vanhan rautatieläisten seurantalon eli Morkun paikalle. Se puolestaan on menossa purkuun. Asiasta kertoi Helsingin Sanomat.

Tavara-asemalla on kokoa 22,5 × 45 metriä, ja se on pääosin yksi- ja osin kaksi- ja kolmikerroksinen. Rakennusta on tarkoitus siirtää parinkymmenen metrin päähän vanhan rautatieläisten seurantalon eli Morkun paikalle. Se puolestaan on menossa purkuun. Asiasta kertoi Helsingin Sanomat.

Asemarakennus halutaan siirtää, koska sen paikalle on kaavoitettu Ratapihankadun jatke. Kun asema siirretään sivuun, uuden katuosuuden ei tarvitse kiertää sitä.

Vuonna 1907 rakennettua tavara-asemaa on pidetty kulttuurihistoriallisesti merkittävänä. Sen makasiini on suomalaisen teräsbetonirakentamisen historian kannalta tärkeä rakennus. Sen toimisto-osa on tiilirakenteinen ja perustus graniittia.

Helsingin Sanomat kertoo, että asema rakennettiin hoitamaan tavarakuljetusten vastaanottoa, lähettämistä ja välivarastointia. Sisällissodan aikana rakennuksessa pidettiin vangittuja punavankeja. Nykyisin rakennus on Tampereen kaupungin omistuksessa.

Siirron hinnaksi on arvioitu runsaat 1,6 miljoonaa euro. Käyttöönotto edellyttää  erillistä peruskorjausta.

Massiivinen siirto on määrä toteuttaa tunkkien, siirtopalkkien ja tilapäisten siirtoratojen avulla. Kustannusten kattamiseksi kaupunki suunnittelee rakennuksen myymistä.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Tampere aikoo siirtää vanhan tavara-aseman yhtenä palasena”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat