Yleisöllä oli tilaisuus sahata muistoksi pala Olympiastadionin penkkiä.

Yli 200 miljoonan työt alkoivat Olympiastadionilla

Olympiastadionin 209 miljoonaa euroa maksava perusparannus on jo hyvässä vauhdissa.

Kirjoittaja(t) Mikko Kortelainen

Stadion-hanke käynnistyi maaliskuussa Lemminkäisen maarakennus- ja louhintaurakalla. Sen arvo on noin 16,7 miljoonaa euroa, ja työt kestävät 18 kuukautta. Työt sisältävät maarakennustöitä, avolouhintaa ja erilaisia purku- ja tuentatöitä historiallisessa ympäristössä.

”Työmme vaatii erityisosaamista louhinnasta, perustusten vahvistamisesta ja vanhojen rakenteiden tuennasta. Esimerkiksi louhintatyöt ovat erittäin vaativia, koska ne tehdään aivan olemassa olevien rakenteiden vieressä ja osittain myös niiden alapuolella. Alitamme muun muassa Urheilumuseon sekä katsomorakenteet useista kohdista”, johtaja Harri Kailasalo Lemminkäiseltä toteaa.

Rakennustekninen projektinjohtourakan kilpailutus on parhaillaan käynnissä. Tarjoukset saadaan kesällä ja rakennustyöt käynnistyvät siitä puolen vuoden sisällä. Lemminkäinen on hankkeen päätoteuttaja joulukuuhun asti. Jatkossa muut urakat alistetaan projektinjohtourakalle.

Olympiastadionin toiminnallisuus paranee uudistuksessa tuntuvasti. Maan alle rakennetaan erilaisia logistiikka-, tekniikka- ja huoltotiloja sekä harjoitustiloja.

Istuimet puusta

Katsomo katetaan lähes kokonaan. Istuimista tulee erillisistuimia, ja ne aiotaan tehdä puusta. Eri vaihtoehtoja on jo ollut stadionilla testissä sään armoilla. Sääkestävyyden lisäksi paloturvallisuus on keskeinen vaatimus. Myös käyttövarmuus, siivottavuus ja luonnollisesti istuttavuus ovat valintaperusteita.

”Suomi tunnetaan puusta”, Stadion-säätiön toimitusjohtaja Maija Innanen perustelee ratkaisua.

Urheilijoiden kritisoima juoksurata palautetaan normaaliksi loivakaarteiseksi juoksuradaksi. Nurmen osalta vaihtoehtoina ovat luonnonnurmi, keinonurmi tai hybridinurmi, jossa nurmesta esimerkiksi 10–20 prosenttia olisi keinokudottua muovikuitua.

Myös turvallisuusriskeihin suhtaudutaan stadionin uudistussuunnitelmissa vakavasti. Vinkkejä on saatu Englannista, Saksasta ja Palloliitosta, ja turvallisuuden osalta tehdään yhteistyötä myös poliisin ja pelastuslaitoksen kanssa. Uloskäyntejä lisätään aikaisempaan verrattuna tuntuvasti.

Pysäköintihallin rakentaminen olisi maksanut 87 miljoonaa euroa, joten jatkossa olympiastadionin katsojat ovat joukkoliikenteen varassa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Yli 200 miljoonan työt alkoivat Olympiastadionilla”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi