Kokeile kuukausi maksutta

Raide-Jokeri toteutetaan allianssimallilla

Raide-Jokerin toteutusmuotoselvityksessä on päädytty siihen, että Helsingistä Espooseen kulkeva raitiotie rakennutetaan allianssimallilla. Lopullinen päätös asiasta on vielä tekemättä.

Raide-Jokeri-linja toteutetaan allianssimallilla. Kuva: Helsingin kaupunki

Selvityksen Helsingin ja Espoon kaupungeille on tehnyt allianssimalliin erikoistunut Vison Alliance Partners Oy.

HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski vahvistaa, että selvityksen suosituksena on rakennuttaa uusi, poikittainen raitiotieyhteys yhtenä allianssihankkeena. Toisena vaihtoehtona selvityksessä oli, että Raide-Jokeri voitaisiin toteuttaa kahtena maantieteellisesti jaettuna allianssina.

Selvityksen mukaan yhdessä allianssissa on vähemmän rajapintoja kuin kahdessa. Yhden allianssin haasteena on, saadaanko tarjoajia tarpeeksi.

”Suunnittelijat ja rakentajat hankitaan erikseen”, Lehmuskoski kertoo. Kyseessä on siten vaiheittainen allianssimalli.

Raide-Jokerista järjestetyn markkinainfon materiaalin mukaan ensin hankitaan 1–2 suunnitteluryhmää, jotka käynnistävät hankkeen suunnittelun. Toisessa vaiheessa hankitaan 1–2 rakentajaa siten, että suunnittelu etenee hankinnan aikana. Tilaajat, suunnittelijat ja rakentajat muodostavat kolmannessa vaiheessa allianssin ja käynnistävät hankkeen kehitysvaiheen.

Kuntien välistä sopimusta hiotaan

”Helsinki ja Espoo valmistelevat parhaillaan kuntien välistä sopimusta siitä, miten hankkeessa edetään. Se on todennäköisesti toukokuun puolessavälissä valmis. Osallistujien kilpailuttaminen voidaan aloittaa vasta, kun kaupunginvaltuustot ovat tehneet päätökset rahoituksesta. Helsingissä asia on 22. kesäkuuta kaupunginvaltuustossa, Espoossa todennäköisesti aiemmin”, Lehmuskoski kertoo.

Radan rakentamiskustannuksiksi on hankesuunnitelmassa laskettu 275 miljoonaa euroa ja varikoiden 64 miljoonaa euroa. Kaluston hankintakustannukset ovat 85–95 miljoonaa euroa. Yleensä kustannukset alimitoitetaan hankesuunnitteluvaiheessa.

Ensimmäisenä kilpailutetaan allianssin hankinta-­asiantuntijat.

Allianssitoteutuksen ohella selkeästi erikseen määriteltävät ja nopeasti käynnistettävät hankkeen osat voidaan toteuttaa omina erillisurakoina.

”Varmasti jotain tehdään erillisinä hankkeina. Espoossa Raide-Jokerin alueella tehdään jo muita rakennushankkeita ja siellä erillisurakat ovat tarpeellisia. Helsingissäkin tehdään jotain erillisinä urakoina”, Lehmuskoski sanoo.

Ajatuksena on, että HKL on hanketta vetävä organisaatio. Raide-Jokerin tilaajaorganisaatioon tulevat myös Espoon teknisen keskuksen, Helsingin rakennusviraston ja kaupunkisuunnitteluviraston edustajat.

Rakentamaan päästään nykyarvion mukaan vuoden 2018 alussa.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Raide-Jokeri toteutetaan allianssimallilla”

  1. Sangen yllättävää, että allianssimalliin erikoistunut konsultti suosittelee allianssimallia…

  2. Aivan liian kallis ratkaisu 500milj.euroa ja yksi linja käyttöön ja joka pystyttäisiin hoitamaan busseilla.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat