Kokeile kuukausi maksutta

Länsimetron Matti Kokkinen raotti hieman vaikenemisen verhoa

Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen raotti tänään 21.6.16 pidetyssä tiedotustilaisuudessa hieman salaisuuden verhoa metroa myöhästyttäneistä tekijöistä. Aiemmin pääsyynä pidettiin yhteiskäyttöjärjestelmien testauksessa ilmenneitä ongelmia.

Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen raotti tänään 21.6.16 pidetyssä tiedotustilaisuudessa hieman salaisuuden verhoa metroa myöhästyttäneistä tekijöistä. Aiemmin pääsyynä pidettiin yhteiskäyttöjärjestelmien testauksessa ilmenneitä ongelmia.

”Käyttöönottoa viivästyttivät rakennus- ja taloteknisten urakoiden loppuvaiheen työt. Syynä eivät olleet pelkästään soft-jutut”, Kokkinen kertoi tiedotustilaisuudessa.

Hän sanoi tavoitteena olevan, että 30.6.16 yhtiöllä olisi selkeä ja varma tieto, milloin metro voidaan ottaa käyttöön. Varsinaisen päätöksen liikenteen aloittamisesta tekee HSL.

”Olemme olleet ylioptimistisia”, Kokkinen sanoi viitaten valmistumisaikatauluun.

Onko Länsimetrolla käynnissä urakkariitoja, Matti Kokkinen?

”Rakentamiseen liittyviä urakkariitoja on käynnissä, mutta emme ole oikeudessa saakka.”

Voitko avata, millaisista urakoista on kyse?

”Tämän enempää en voi avautua.”

Vaikuttavatko urakkariidat valmistumisaikatauluun, Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo?

””Minun käsittääkseni niillä ei ole vaikutusta.”

Sweco PM on nyt leimattu syylliseksi. Onko se ainoa syypää metron myöhästymiseen, Matti Kokkinen?

”Tähän mennessä olemme pärjänneet Swecon kanssa. Syyllisyys- ja syyttömyysasiat selvitetään aikanaan yksityiskohtaisesti.”

Tätä artikkelia on kommentoitu 13 kertaa

13 vastausta artikkeliin “Länsimetron Matti Kokkinen raotti hieman vaikenemisen verhoa”

  1. Ilmeisesti 30.6.2016 asti tämä hanke ei ole missään vaiheessa ollut (normaalin) ammattitaitoisesti hallinnassa.
    Poliittiset eläimet päättämässä / valvomassa vaativia hankkeita ei vaan toimi.

  2. Ei ole ensimmäinen iso projekti, joka menee perselleen. Business as usual Suomessa. Mikä on seuraava ?

    1. Niin, mitkä ne muut ovat ja mikä niissä meni mielestäsi pieleen?

  3. Esim. VT1/Muurla-Lahti, OL3, Kehärata. Aikataulut ja käyttöönotot pitkiksi ja kustannukset osissa.

  4. Mikähän maailman napa tämä Matti Kokkinen kuvittelee olevansa? Jos ei osaa sanoa että milloin tämän kokoluokan homma on valmis ja ilmoittaa yht’äkkiä että, oho ”menee vielä vuosi.. tai jotain, kun tää on valmis” Onkohan mies oikealla paikall? Helvettiin tollaiset kaverit puikoista! On varmaan maistunu liian hyvin yhteistyökumppaneiden tarjoamat sopat (ja soopa)

  5. Kyllähän taas löytyy Viisaita Tietäjiä teilaamaan hankkeesen osallistuneita!

    Kun nyt kaiken tiedätte, niin kertokaapa miksei hankkeeseen aikanaan palkattu teitä ja muita kaiken osaavia ja hallitsevia ammattilaisia vaan jotain tunareita taas kerran! Eikö tilaajan luulisi valitsevan parhaat saatavilla olevat voimat hanketta edistämään?

    Eikä nyt riitä selitykseksi ”politiikka” tai ”maistuneet sopat”, vaan perustellut analyysit aiheesta.

    Näitä p-kanheittäjiä on täällä ihan riittävästi liikkeellä; sen asian ymmärrän kyllä hyvin, maatiloilla kun nykyään ei enää renkipoikia talikoiden kanssa ole…ja jossainhan heidänkin tarvii nykyään päteä.

    1. Miksi hallituksen jäsenet on poliitikkoja? Miksi hallitus ei koostu rakennusalan ammattilaisista?

      1. Hyvä pointti! Kahdeksasta hallituksen jäsenestä kolme on julkisesti poliitikkoja/luottamushenkilöitä, muut kaupunkien viranhaltijoita. Eivät ole varmaankaan rakentamisen ytimessä olevia henkilöitä…

        Hallitus näyttää siis koostuvan rahoittajien/maksajien/tilaajien edustajista, ja kun yksityistä rahaa ei hankkeessa liene, niin ei myöskään ole sijoittajien rahanvartijoita hallituksessa.

        Mutta miksei valtion edustusta ole hallituksessa (Livi tms)? He ovat yhtenä maksajana mukana ja heillä olisi rakennusalan tietämystä kyllä.

  6. Silloin kun viisaita tarvitaan ja päätöksiä pitää tehdä, niin niitä ei yleensä löydy. Jälkikäteen puskista ilmaantuu sitten näitä kaikkitietäviä enkö minä sanonut heppuja.

  7. Ala on sen verta korruptoitunitta että isot pamput on päässyt palleilleen aivan muilla ansioilla kun osaamisella, pyrkyreitä ja psykopaatteja kaikki, mitä korkeammalla pallilla sen sujuvammin sen pystyvät peittämään.. No ketä nämä pamput palkkaavat, ei ainakaan itseään pätevämpia ammattilaisia, vaan sellaisia tossukoita jotka alistuu siihen jalkamaton asemaan josta nämä pomot kiksinsä saa.. Tässä TOTUUS ja SYY miksi tällä allalla pyörii valehtelevat tunarit! Tuollaiset peräkammarin poika -kommentoinnit juuri osoittaa näiden pamppujen moukkamaisen linjan ja toisten polkemisen.

  8. Tulihan sitä J-P:n toivomaa perusteltua analyysiä!

    Kun otetaan psykopatiakin puheeksi, niin samalla käynnillä voisi terapeutin kanssa puhua auki myös alemmuuskompleksin ja katkeruuden. Niistäkin voi parantua, ja ovat varmaan helpommin hoidettavia vaivoja kuin psykopatia.

  9. Alan ammatti-ihmiset tesivät jo ennen kuin kuokka oli maahan laitettu, että Länsimetroa ei avata ilmoitettuna päivänä. Aikataulu oli epärealistinen koska suunnittelu oli pahasti jäljessä ja kiireellä ja hosumalla tehdyissä suunnitelmissa oli runsaasti virheitä. Tätä eivät kuitenkaan Swecon pölkkypäät ottaneet huomioon vaan jääräpisesti pitivät kiinni humpuukiaikatuluista. On se kummallista noilla omanarvon tuntevilla konsulteilla, että pitää vain hakata päätä seinään ja aiheuttaa isoja vahinkoja. Swecon pölvästit maksamaan.

  10. Samanlaisia konsulttejahan ne suunnittelijatkin ovat omanarvontuntoineen niin Swecolla kuin muuallakin – ja samanlaisia pölkkypäitä ja pölvästejä olen tavannut monestakin eri yrityksestä…

    Mikä/kuka määritteli aikataulut? Tilaaja, rakennuttaja, suunnittelija?? Oliko tilaajalle asetettu poliitikkojen suunnasta (kuntavaalitkin tulossa…) jo liian ahdas aikataulu, johon rakennuttajakonsultti saatiin huijattua sisään uskottelemalla, että meillähän on jo suunnitelmatkin melkein valmiina… Rakennuttajalle luvattu hyvät bonukset aikataulujen pitämisestä (ja p-kan niskoilleen ottamisesta), mutta unohdettu lopputuotteen laatukriteerit?

    Mistähän me löytäisimme nämä alan ammatti-ihmiset oikeaan aikaan, ettei heidän tarvitse jälkiviisastella sitten kun jokin on mennyt vikaan? Missä he silloin olivat ja mitä tekivät, kun heitä ei ole hankkeen aikana löytynyt näköjään mistään?

    Muuten: vanha viisaushan on se, että päätöksentekohetkellä tiedät asiasta vähiten.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat