Riittääkö länsimetron virtakiskon hionta takaamaan keskeytymättömän liikenteen?

Helsingin Sanomat kertoi 28.10, että länsimetron virtakiskon jatkoskohdat on pitänyt hioa koko matkalta, jotta ne ovat tasaiset.

Helsingin Sanomat kertoi 28.10, että länsimetron virtakiskon jatkoskohdat on pitänyt hioa koko matkalta, jotta ne ovat tasaiset.

HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, miksi länsimetron virtakiskot ovat alumiinisia toisin kuin nykyisin toimivassa metrossa, jossa ne ovat teräksisiä?

”Alumiinisen kiskon energiatehokkuus on parempi. Esimerkiksi Oslossa on alumiininen virtakisko käytössä, ja se toimii hyvin.”

Riittääkö virtakiskojen tasaiseksi hionta jatkoskohtien kohdalta takaamaan metron toiminnan?

”Kyllä. Testejä tehdään metrojunilla, joissa on virtakiskoon kontaktin ottava rautakenkä nykyisen kuparikengän sijaan. Se hioo kiskoja lisää.”

Vaihdetaanko kaikkiin metrovaunuihin rautakengät kuparikenkien sijaan, ja paljonko se maksaa?

”Selvitämme, voiko kuparikengillä ajaa. Jos kaikki joudutaan vaihtamaan, se maksaa arviolta 40 000 euroa.”

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Riittääkö länsimetron virtakiskon hionta takaamaan keskeytymättömän liikenteen?”

  1. Aivan älytöntä että tällaisia detaljeja puidaan mediassa. Tämä poliittisten projektien ammattitaidoton hallinta tekee maksajan pahoinvointiseksi.

    1. Taitaa kertoa vain median ongelmasta.
      Jotain pitää kirjoittaa, kun asiasta ei muutakaan tiedetä.
      Todellisista ongelmista on saatu todella vähän tietoa.
      Hyvin pitää Länsimetron tietosulku.

  2. Jos alumiinisen virtakiskon energiatehokkuus on parempi kuin teräksisen, niin kumpi vaihtoehto on kokonaistaloudellisesti edullisempi elinkaariajattelulla? Ettei kävisi vaan sillä tavalla, että säästettiin satanen meni tonni.

Jätä kommentti