Infra Auri Häkkinen 12 kommenttia

Länsimetron koeajot päättyvät maaliskuussa – liikenteen alkamisesta ei vielä varmuutta

Länsimetro Oy tiedotti 9.12.2016, että yhteiskoekäyttötestaukset on onnistuneesti tehty kolmella asemalla. Länsimetro Oy:n arvion mukaan edellytykset liikenteen alkamiselle ovat Tapiolaan huhtikuussa ja Matinkylään kesäkuussa.

Länsimetron Iso Omenan työmaa aiemmin keväällä

Liikenteen alkamisesta päättää Helsingin seudun liikenne HSL.

”HSL voi päättää metroliikenteen aloittamisesta – ja sen mahdollisesta vaiheistuksesta Tapiolaan – vasta, kun saadaan varmuus siitä, milloin metron rakennustyöt Matinkylään asti ovat valmiit”, HSL sanoo tiedotteessan.

Luonteva ajankohta bussien liityntäliikenteeseen siirtymiselle olisi HSL:n mukaan näin ollen kesäliikenteen alussa 19. kesäkuuta. Siihen asti bussiliikennettä ajetaan nykyisellä linjastolla Espoosta, Lauttasaaresta ja Kirkkonummelta Helsingin keskustaan saakka.

HSL päättää länsimetron liikenteen aloittamisesta ja siihen liittyvistä bussiliikenteen muutoksista siten, että matkustajien palvelut turvataan muutostilanteessa ja liikenne toteutetaan kustannustehokkaasti.

Pelastuslaitosten aikataululupausta palotarkastusten päättymiselle ei vielä ole. Rakennusvalvonnat edellyttävät eilen voimaan tulleessa menettelyssä betonirakenteiden lujuuden varmistamista ennen kuin asemat ja ratatunnelit saavat käyttöönottoluvan.

Alkuperäinen aikataulu petti

Alun perin länsimetron liikenteen piti alkaa 15.8.2016. Kesän alussa ilmoitettiin, etteivät rakennustyöt valmistu siihen mennessä. Seuraavaksi ilmoitettin, että on mahdollista aloittaa liikenne tammikuussa. Lokakuussa osoittautui, ettei uuden metrolinjan avaaminen onnistu tammikuussa.

Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja, Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo arvioi, että länsimetron rakentamisessa suurin virhe on ollut alkuperäinen aikataulu, jota ei oltu arvioitu riittävän tarkasti.

Länsimetro Oy on ollut rakentamisen viivästymisen syistä hyvin vaitonainen. Tammikuussa julkistetaan selvitys, jonka yhtiö on tilannut kolmelta kokeneelta rakennusalan toimijalta Jaakko Heikkilältä, Pekka Kontialalta ja Juhani Kuusistolta.

Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen sai lähteä, kun hallitus valitsi marraskuun puolivälissä uudeksi toimitusjohtajaksi Ville Saksin.

Käräjäoikeudessa on kolme oikeusprosessia, joissa A-Insinöörit Suunnittelu, Destia ja YIT vaativat Länsimetrolta yli kymmentä miljoonaa euroa. Länsimetro Oy teki va

Länsimetron kokonaiskustannukset ovat nousseet jo 1,186 miljardiin euroon. Ylitystä alkuperäiseen suunnitelmaan verrattuna on 338 miljoonaa euroa.

Länsimetron rakentamisen kakkosvaiheessa Länsimetro Oy:n ja Sweco PM:n organisaatiot toimivat nykyistä tiiviimmin yhdessä. Kakkosvaiheessa vastuullinen vetäjä Swecossa on Jaakko Naamanka.

Keskustelu artikkelista: 12 kommenttia

  • Espoolainen maksaja

    Kun on tämän kunnallisen jättihankkeen johtamisen vaiheita seurannut niin avaan tämän päivän tiedolla arvauskilpailun: länsimetro ajaa Matinkylään marraskuussa 2017.

    Se on sitten ihan toinen asia mitä se lopulta maksaa ja oliko tällainen raskas (maanalla) metro ollenkaan tarpeen länteen päin. Kyllä tässä on espoolaista napoleon kompleksia mukana: laita metro olet vähän itseäsi suurempi.

    Vastaa
  • Kaikki ei aikanaan

    Paljon on toki sittemmin vettä metrotunn..eikun Aurajoessa virrannut ja asiat eläneet, mutta luulen ettei Kokkinenkaan pidä tätä ennustetta enää ihan niin kummallisena..
    http://www.lansivayla.fi/artikkeli/215886-siemens-lansimetro-kulkee-vasta-marraskuussa-2017

    Vastaa
    • No automaattimetro ei aloita edes marraskuussa 2017. Sehän taidettiin kuopata jo.

      Vastaa
      • Day At The Movies

        Ammattilainen näkee jo otsaluullaan onko suunnitelma realistinen. Ongelma on poliitikot tekemässä idealistisia, jopa lapsellisia päätöksiä. Valvojiksi laitetaan talouden ja tekniikan kuntasakkia: Konttas ja Isotalo ovat esimerkkejä siitä kun kuntaosaaja joutuu omaa osaamista kovempaan paikkaan. Vastuuta veronmaksajille ei kanna kukaan.

        Vastaa
  • Day At The Movies

    Hesarissa 10.12 Olli Isotalo vetoaa budjetin tuplaantumisessa ja aikataulussa ’viranomaismääräyksiin ja siihen että edellisestä metrosta on niin pitkä aika’ ! Ja tällainen vastuuhenkilö vastaa miljardin hankkeesta.

    Vastaa
  • Suurin ongelma Länsimetrossa on Länsimetro Oy.
    Luulisi päättäjien oppineen tai edes jonkun muistaneen itämetron ongelmat ja sen että suuri osa tuli osakeyhtiömuotoisesta hallintoyhtiöstä. Hankkeista ja rahoituksesta päättävät eivät saa tarvitsemaansa tietoa kun Länsimetro Oy:llä ei ole velvollisuutta kertoa mitään, osakeyhtiölakiin vedoten.

    Espoolaisena veronmaksajana ja Länsimetron rakentamisessa mukana olleena voin todeta että harmittaa suuresti. Länsimetro on myös kallistunut merkittävästi huonojen pohjatutkimusten vuoksi. Huono kivenlaatu vaikuttaa louhinnan etenemiseen paljon, eikä tätä mahdollisuutta ole otettu huomioon kustannusarviota tehdessä. Kukaan, varsinkin Espoossa toiminut pohja- tai kalliorakentaja tietää kivenlaadun vaihtelevan hyvästä todella huonoon, joskus lyhyellä välillä.

    Vastaa
    • ”Hankkeista ja rahoituksesta päättävät eivät saa tarvitsemaansa tietoa kun Länsimetro Oy:llä ei ole velvollisuutta kertoa mitään, osakeyhtiölakiin vedoten.”

      Länsimetro Oy:n omistajat Helsinki ja Espoo saavat juuri niin paljon tietoja Länsimetrosta kuin ne itse päättävät tehdä julkiseksi. Omistajat voivat koska vaan tehdä omistajan oikeudella päätöksen, mitä tietoja kellekin tulee yhtiöstä antaa. Mutta niin asia ei toki onnistu, että omistaja koittaisi sanella hallitusta tekemään päätöksiä puolestaan – tekemättä itse asiasta virallista päätöstä, joka velvoittaa yhtiötä.

      Länsimetrossa omistajalla on koko ajan ollut oikeus päättää tietojen jakamisesta. Omistajat Helsinki ja Espoo eivät ole kuitenkaan missään vaiheessa tehneet virallista päätöstä tietojen julkaisemisesta, joten Länsimetro Oy:kään ei ole tietoja sitten julkaissut.

      Vastaa
      • Lisään vielä, että tuohon julkisuusasiaan viitattiin myös Länsimetron tiedotustilaisuudessa. Länsimetron edustaja totesi, että he voivat alkaa julkaista hallituksen kokouspöytäkirjoja muilta kuin liikesalaisuuksia koskevilta osin sen jälkeen jos omistajat ensin tekevät päätöksen tietojen avoimuudesta. Mutta sitä päätöstä omistajat (Helsinki ja Espoo ovat ainoat omistajat) eivät ole edelleenkään tehneet.

        Vastaa
        • Lisään vielä senkin, että hallituksen pöytäkirjojen julkaisukommentti taisi tiedotustilaisuudessa koskea aikaa omistajan mahdollisen päätöksen jälkeen. Aiemmat pöytäkirjat eivät ole välttämättä kirjoitettu julkaisukelpoiseen muotoon. Mutta avoimuuspäätöksen jälkeen olevien kokousten pöytäkirjat päätyvät liikesalaisuusosioita lukuunottamatta julkisiksi, jos omistaja niin päättää.

          Vastaa
          • Muleei mitää

            Metro rakentaminen on hyvin perusrakentamista. Suuria liikesalaisuudeen piiriin kuuluvia innovaatioita siinä ei ole.

            Sitävastoin sopimuksista löytyy paljon ”suhmurointia” ja ” sulle-mulle kauppaa” että ne halutaan tietenkin pitää piilossa, liikesalaisuuteen vedoten.

  • Pekka Tarvainen

    ’Harmittaa’ taitaa tuntea tätä aihetta parhaiten, ainakin kallion laadun ja sitä kautta hankalan ennustettavuuden kautta. Maaperä on meiltä kuitenkin melko hyvin piilossa ja kunnon tutkimukset kalliita.

    Päättäjät olleet säästäväisiä väärässä kohtaa, vaikka suunnitelmissa on ollut megaprojekti, joilla on AINA tapana venyä ja kallistua. Jos noinniinkuin tutkimustieto aiheesta yhtään kiinnostaa, sitäkin löytyy.

    Yksinkertainen on kaunista. Jos olisi tehty vain yksi tunneli alkuun, toisen rakentamista olisi voinut arvioida paljon tarkemmin. Yhteen tunnelin olisi voinut mahduttaa kahdet pikaraitiokiskot :-] niin olisi päästy liikennöimään?

    Vastaa

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia