Rakentaminen Auri Häkkinen Ei kommentteja

Helsingin Mikko Aho: Onko asuntorakentajien järkevää kilpailla kuka pystyy rakentamaan pienimmän asunnon

Helsingin kaupunkiympäristön toimialajohtaja Mikko Aho on huolissaan liian pienten asuntojen rakentamisesta.

Helsingin Kaupunkiympäristön toimialajohtaja Mikko Aho arvioi, ettei normien lieventäminen näkyisi välttämättä asuntojen hinnoissa.

Aho, 62,  aloitti kaupunkiympäristön toimialajohtajana 20. joulukuuta 2016. Hän jatkaa nykyisen kaupunkisuunnitteluviraston virastopäällikkönä sen lakkauttamiseen saakka.

Kohtuuhintaisuuden vaikeus

Helsingin asuntotuotannon edistäminen on koko Ahon toimialan yhteinen haaste. ”Kohtuuhintaisen asuntotuotannon aikaansaamiseen ei ole yksiselitteistä vastausta. Esimerkiksi pysäköintinormien edelleen lieventämisellä voisi olla vaikutuksia, mutta vielä ei ole löytynyt mekanismia, miten se alentaa asuntojen hintoja”, Aho toteaa.

Hänen huolenaan on vallalla oleva pienten asuntojen rakentaminen. Liian yksipuolisella asuntojakaumalla voi olla pitkässä juoksussa merkittäviä negatiivisia vaikutuksia.

”Markkinat eivät hoida isompien asuntojen rakentamista, vaan kohtuullinen ja järkevä ohjaus. Onko asuntorakentajien järkevää kilpailla, kuka pystyy rakentamaan pienimmän asunnon?”

Toimistojen asuntokäyttöön muuttamiseen Aholla on selvä kanta. ”Kantakaupungin ei voida antaa muuttua kokonaan asuinalueeksi. Start up -yritykset eivät halua Kehä III:n ulkopuolelle. Muilla alueilla ratkaisee, miten ne soveltuvat asumiseen ja sijoittuvat yhdyskuntarakenteeseen.”

Kaupunkibulevardeissa vielä ratkaistavia asioita

”Uusi yleiskaava määrittelee, miten kaupunkiympäristöä kehitetään. Teemme entistä urbaanimpaa, raideliikenteeseen perustuvaa, tiivistyvää, toimivaa ja elävää kaupunkia. Se on valtuuston siunaama tahto”, Aho toteaa.

Yleiskaava hyväksyttiin viime vuonna. Viime aikoina on käyty jälleen kiivasta keskustelua kaupunkibulevardeista ja kävelykeskustasta. Liikennevirasto ja Uudenmaan ELY-keskus ovat valittaneet hallinto-oikeuteen kaupunkibulevardeista.

Bulevardien osalta jatkosuunnittelussa on useita ongelmia, joita ratkotaan suunnittelun keinoin. Yleiskaavan toteutusohjelmaa laaditaan parhaillaan. ”Ilmanlaatu- ja meluongelmat pitää jatkosuunnittelussa ratkaista”, Aho sanoo.

Bulevardisointi on tarkoitus aloittaa Laajasalon väylällä. Siihen haetaan ideoita nuorten arkkitehtien Europan-kilpailussa.

1 600 hengen superviraston pomo

Helsinki siirtyy kesäkuun alussa keskushallinnon ja neljän toimialan malliin. Kullakin toimialalla on yksi lautakunta.

Kaupunkiympäristön toimialaan kootaan  1 600 henkilön supervirastoksi nykyiset kaupunkisuunnittelu-, rakennus-, kiinteistö- ja rakennusvalvontavirastot, ympäristökeskus, Tukkutori, Helsingin asuntotuotantotoimisto ATT, pelastuslaitos ja Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL. Kahden viimeisen päätöksenteko on omissa johtokunnissa.

 

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia