Infra Rakennuslehti Ei kommentteja

Rambollille suurhanke maailman pisimmästä upotetusta tunnelista

Ramboll, Arup ja Tec on valittu konsulteiksi Fehmarninsalmen tunnelihankkeeseen Tanskan ja Saksan välille.

Kiinteä, 18 kilometrin mittainen maantie- ja rautatieyhteys on valmistuttuaan maailman pisin upotettu tunneli.

Yhtiöiden yhteenliittymä on ollut mukana hankkeessa jo vuodesta 2009 ja jatkaa nyt hankkeen pääkonsulttina. Hankkeen sopimusjakso on 15 vuotta ja toimeksiannon kokonaisarvo on arviolta 114 miljoonaa euroa.

Fehmarninsalmen tunnelihankkeen konsultointiin osallistuu rakennusvaiheessa kokopäiväisesti yli 70 ammattilaista, joille kertyy hankkeen kuluessa työtunteja yhteensä noin miljoona.

Rata on suunniteltu ensisijaisesti tavaraliikenteelle. Keski-Euroopan kuljetusvirrat halutaan entistä enemmän junien kyytiin, mikä tarkoittaa aiempaa mittavampaa tavarajunaliikennettä.

Hankkeessa on mukana myös suomalaista osaamista, sillä asiakkaan suunnitelmien pohjalta on suomalaisvoimin laadittu vaihtoehtoisia aikataulurakenteita, joiden pohjalta on valittu kokonaisuuden kannalta parhaiten toimiva ratkaisu.

”Meillä on Suomessa vahva rautateiden liikennöinnin ja kapasiteetin sekä rautatieliikenteen hallinnan osaamiskeskittymä. Tämä hanke oli erityislaatuinen, sillä ratkaisun pitää olla toimiva ja sujuva sekä tavara- että henkilöjunille. Tavarajunaliikennettä on tunnelissa paljon, mutta se ei saa aiheuttaa viiveitä henkilöjunille”, kertoo sektorijohtaja Jukka-Pekka Pitkänen Rambollista.

Tunnelin pituus päästä päähän tulee olemaan 18,1 kilometriä. Mittaa kertyy noin viisi kertaa enemmän kuin Juutinrauman tunnelille ja kolme kertaa enemmän kuin San Franciscon Transbay Tube -tunnelille, joka on toistaiseksi maailman pisin upotettu tunneli. Junamatka rannikolta rannikolle kestää vain seitsemän minuuttia.

 

 

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia