Infra Talous Uutiset Marjaana Varmavuori / HS 11 kommenttia

Länsimetrosta syntyi kaaos, suorat bussilinjat halutaan nyt palauttaa – ”Emme elä Neuvostoliitossa, missä huonosti toimivia asioita pitää vain sietää”

Espoon kaupunki on pyytänyt Helsingin seudun liikenteeltä (HSL) selvitystä siitä, miten länsimetroon ja sen liityntäliikenteeseen liittyvät ongelmat ratkaistaan.

Ihmiset odottelivat liityntäliikenteen busseja Matinkylän metroasemalla keskiviikkoiltana. Kuva: Mika Ranta / HS

Yhtenä vaihtoehtona esillä on, että osa Helsinkiin kulkevista suorista bussilinjoista palautetaan takaisin liikenteeseen.

Tätä ovat vaatineet matkustajien lisäksi kovilla äänenpainoilla viime päivinä myös espoolaiset poliitikot. Syynä ovat länsimetroon ja sen liityntäliikenteeseen liittyvät ongelmat.

”Olemme pyytäneet Helsingin seudun liikennettä arvioimaan, millä keinoilla julkinen liikenne saadaan Espoossa toimimaan mahdollisimman nopeasti”, sanoo Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo.

”Espoo koettaa pitää asukkaiden puolta. Ymmärrämme, että uusi liikennejärjestelmä hakee vielä muotoaan. Ihmisten arjen pitää kuitenkin sujua, ja siksi joukkoliikenteen pitää olla sujuvaa ja luotettavaa.”

Isotalon mukaan keskusteluissa on suorien bussilinjojen palauttamisen ohella mukana useita muita vaihtoehtoja.

Huoli tuotu esiin

Poliitikot toivat jo syksyn mittaan esiin huolensa metron liityntäliikenteen toimivuudesta. Joulukuussa Espoon kaupunginhallituksen konsernijaosto perusti valmiusryhmän, jonka oli tarkoitus kyetä reagoimaan nopeasti, jos liityntäliikenteeseen liittyy ongelmia.

Nyt Espoon suurimmat puo­lueet – kokoomus, vihreät ja sosiaalidemokraatit – vaativat, että joukkoliikenteen ongelmiin puututaan viipymättä.

Kokoomuksen mukaan lähtökohdan pitää olla syöttöliikenteen järjestäminen länsimetroon, mutta kohtuuttomissa tilanteissa myös muiden vaihtoehtojen pitäisi olla pöydällä.

”Kaupungin ja HSL:n tulee ottaa lusikka kauniiseen käteen. Joukkoliikenteen pahimmat ongelmakohdat tulee selvittää ja ratkoa mahdollisimman nopeasti. Kohtuuttomat muutokset palvelutasoon eivät ole hyväksyttäviä”, toteaa kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Henrik Vuornos puolueen tiedotteessa.

Vihreät ja demarit puolestaan vaativat suorasanaisesti suorien bussilinjojen palauttamista pikaisesti.

”Suoria linjoja ruuhka-aikana Kamppiin tarvitaan välittömänä korjausliikkeenä siirtymäajalle. Näin voitaisiin kohtuullistaa matka-aikoja erityisesti Espoonlahden ja Finnoontien suunnista sekä keventää Matinkylän terminaalin kuormaa”, sanoo puolestaan vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Inka Hopsu.

Neuvottelukunta pyysi selvitystä

Valtuuston neuvottelukunta on Markku Sistosen (sd) ehdotuksesta pyytänyt kaupungilta selvitystä siitä, millaisiin toimiin kaupunki ryhtyy liikenneongelmien korjaamiseksi.

”Selvityksestä pitää käydä ilmi, millä keinoilla tilannetta voisi parantaa, mitä se maksaisi ja miten kustannukset jakautuisivat”, Sistonen sanoo.

Sistonen aikoo myös jättää 22. tammikuuta valtuuston kokouksessa aloitteen, jossa vaaditaan, että neuvottelut suorien bussiyhteyksien palauttamiseksi on käynnistettävä välittömästi.

Vihreät vaatii lisää metrovuoroja

Vihreät vaatii myös lisää metrovuoroja ruuhkahuippuja tasaamaan.

”Kaikki metrot on syytä ohjata ruuhka-aikaan Matinkylään heti, kun riittävä kalusto saadaan hankittua ja kuljettajamäärä koulutettua. Tällä hetkellä ruuhkassa kapasiteetti on tiukalla Matinkylän ja Tapiolan välillä”, sanoo konsernijaoston jäsen ja valtuutettu Tiina Pursula (vihr).

”Kokonaismatka-ajatkin lyhenevät, jos Matinkylän linjan liikennöintitiheys kaksinkertaistuu ja terminaalin ruuhkautuminen helpottuu.”

”Emme elä missään Neuvostoliitossa”

Poliitikkojen pelkona on, että huonosti toimiva joukkoliikenne saa espoolaiset siirtymään massoittain auton käyttäjiksi.

”Emme elä missään Neuvostoliitossa, missä huonosti toimivia asioita pitää vain sietää”, sanoo kaupunginhallituksen konsernijaoston puheenjohtaja Maria Guzenina (sd). ”Auton voi ny­kyään esimerkiksi vuokrata määräajaksi melko edullisesti.”

Guzenina muistuttaa, että Espoon takkuilevalla joukkoliikenteellä on valtavat seurannaisvaikutukset.

”Jos monet vaihtavat henkilöautoiluun, se vähentää lipputuloja, mikä vaikuttaa koko HSL-alueeseen. Myös sillä on hintansa, etteivät työpaikat saa työntekijöitään ajoissa paikalle”, hän sanoo.

”Siksi tähän pitää tarttua nyt, eikä kuukausien päästä. Nyt tarvitaan sitä, että HSL alkaa ottaa tämän tilanteen vakavasti.”

”Minusta pitää käydä läpi eri vaihtoehtoja”

Olli Isotalon mukaan HSL:n suuntaan on viime päivinä pidetty tiiviisti yhteyttä ja kaupunki ymmärtää, että mahdolliset korjausliikkeet lankeavat jonkun maksettaviksi.

”Siksi asiat vaativat valmistelua myös Espoon päässä”, Isotalo sanoo.

Hänen mukaansa asia pitää harkita kokonaisuutena.

”Minusta pitää käydä läpi eri vaihtoehtoja. Pääasia on, että liikenne saadaan toimimaan nopeasti”, Isotalo sanoo. ”Osa tilannetta helpottavista muutoksista voi olla pieniä ja suhteellisen helposti toteutettavia.”

Isotalo muistuttaa, että vaikeuksien taustalla on myönteinen ongelma. ”Metron käyttäjiä on enemmän kuin kuviteltiin.”

HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila toppuuttelee vaatimuksia suorien bussiyhteyksien palauttamisesta.

Anttila myöntää, että metro on ruuhka-aikaan tullut täyteen ja vaunuissa on ollut ahdasta.

Hän on kuitenkin luottavainen, että ongelmat saadaan ratkaistua suhteellisen pienillä muutoksilla.

Anttilan mukaan vielä ei ole aika tehdä päätöksiä niin merkittävistä korjausliikkeistä kuin suorien bussilinjojen palauttaminen.

”Tilanne elää ja kehittyy vielä. Aika näyttää, millaisia kuormituksia Tapiolan ja Matinkylän välille tulee”, Anttila sanoo.

Keskustelu artikkelista: 11 kommenttia

  • Kyllä on vastuuttomuus maksimissaan kummallisessa kuntamaailmassa. Muunnellaan ja unohdetaan oman puolueen tekoja ja haetaan irtopisteitä seuraaviin vaaleihin.
    Joku valuvika on kunnallisessa ’corporate governancessa’ kun kukaan ei vastaa mistään; ei poliitikko, ei virkamies.
    Keskeistä olisi nyt jatkometron investoinnit suhteessa Esppon jo 3,7 miljardin konsernivelkaan. Tämä on kuitenkin opportunististen pikkupoliitikkojen käsityskyvyn ulkopuolella.

    Vastaa
  • Kyllä asia on niin, että kuntalaisen pitää sietää asioita kuin Neovostoliitossa. Eivätkä kaikki asiat olleet NL:ssäkin yhtä huonosti hoidettuja kuin monessa Suomen kunnassa. Otetaan esimerkiksi vaikka Tampere ja (joukko)liikenne. Tampere on yhtä liikennekaaosta seuraavat 10 v, jolloin vanhentunut ratikka otetaan ehkä käyttöön. Totta kai jokkoliikenteen rakentamisesta on haittaa, mutta työaikaisia muuta liikennettä haittaavia vaikutuksia ei edes haluta helpottaa: minkäänlaista ajoitusta ei ole tehty, kadut reitillä olevat keskustassa/keskustaan ja mm. Kalevaan on joko suljettu tai kavennettu olemattomaksi, samoin tehdään kohta Hämeensillalle. Kaaoksen takana ovat kaikki puolueet. Kaaos alkoi turhakkeesta eli Rantatien tunnelista, joka suljetaan ruuhka-aikana 10 min välein. Tunnelin varjolla kaikki puolueet saivat ”jotakin”.

    Vastaa
  • Ainakin kolmakolmannes ruuhkruuhka- aikojen suorista linjoista on välttämätöntä palauttaa.

    Vastaa
  • On kyllä suurta huumoria tämä HSL touhuilu.
    Luulevatko, että ihmiset jatkaa julkisen liikenteen (lue väkipakolla metron) käyttöä, jos matka-ajat pitenee tähän malliin. Henkilöauto alkaa tuntua vannoutuneesta autoilunvastustajastakin välttämättömyydeltä.

    Asun 500 metrin päässä matinkylän metroasemalta. Lähipysäkkini ohittaa suurin osa liityntäliikenteen busseista. Silti matka-aika kamppiin pidentyi yli 50% ja matka-aika rautatieasemallekin pidentyi 30%.

    Kuinka tämä on mahdollista?
    Matka kotisohvalta bussipysäkille on edelleen yhtä pitkä ja vie saman ajan. Aiemmin bussimatka kamppiin kesti 16min. Siitä kävely rautatieasemalle 4min.
    Nyt bussimatka metroasemalle kestää 5minuuttia, vaihto bussista metroon 5 minuuttia, metromatka kamppiin 18 minuuttia ja rautatieasemalle pari minuuttia pidempään.

    Voidaanko tätä kutsua palvelun kehittämiseksi?
    Kuinka tällaisia uudistuksia edes kehdataan tehdä? Mitkä ovat kerrannaisvaikutukset työelämälle ja perheiden sekä yksilöiden hyvinvoinnille…?

    Vastaa
  • 30-50 minuuttia on aivan kohtuullinen työmatkaan käytetty aika. Seuraavaksi työpaikkojen kannattaisi hakeutua metroasemien läheisyyteen, jos ja kun näin käy matkaan käytetty aika lyhenee entisestään.

    Vastaa
  • Neuvostoliitossa metro toimi moitteetta. Espoossa ei. Mitä se kertoo?

    Vastaa
  • Espoon metroasemia lyhennettiin suunnitteluvaiheessa kustannusten karsimiseksi. Tämä rajoittaa käytettävien metrojunien pituutta. Päätöksen asemien lyhentämisestä teki tuolloinen Espoon teknisen toimen johtaja.

    Vastaa
  • Kaikesta ne espoolaiset kermaperseet valittaa. Itä-Helsingistä on kuljettu metrolla jo 35 vuotta keskustaan. Pitäisiköhän espoolaisten jäädä sitten sinne Espooseen.

    Vastaa
  • Autolla jatkossa

    Länsimetron käyttöönoton kritisoinnin keskittyessä liityntäliikenteeseen, on keskusteluissa jäänyt vähemmälle huomiolle se että myös Espoon sisäinen liikenne on vaikeutunut ja hidastunut huomattavasti. Kaikki työmatkalaiset eivät matkusta Espoosta Helsinkiin, vaan myös Espoon sisällä käytetään julkista liikennettä. Esim. Nöykkiön ja Leppävaaran väliset yhteydet ovat hidastuneet alle 40 minuutista yli 60 minuuttiin ja vaihtojen määrä on noussut kahdesta kolmeen. Vanhojen seutubussilinjojen palauttaminen helpottaisi myös Espoon sisäistä liikennettä.

    Vastaa
  • Lippu-uudistus lopettaa sisäisen liikenteen, ajokortti 16 vuotiaalle niin lukiolaiset pääsee autolla kouluun.

    Vastaa
  • Kuulostaa aika tyhmältä toistella enää tuota neuvostoliittoa, eihän sitä ole ollut olemassa 25 vuoteen! Pitäisikö välillä etsiä esimerkkejä kotoisesta Suomesta, me kun emme taida ollakaan maailman parhaita kaikessa, ei ehkä missään. Esimerkiksi hometalot, ja sotesotkut kertovat ihan jostain muusta.

    Vastaa

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia