Suunnittelu Rakentaminen Talous Uutiset Lari Malmberg / HS Yksi kommentti

Hallinto-oikeuden päätös on jääkylmä suihku Helsingin kasvuhaaveiden niskaan

Analyysi Jos ylempi oikeusaste ei kumoa alemman päätöstä, on Helsingillä edessään visainen tilanne.

Havainnekuva esittää kuvitelmaa Hämeenlinnanväylästä kaupunkibulevardina. Kuva: 3D Render / Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto

Neljä Helsingin uuden yleiskaavan sisältämästä seitsemästä kaupunkibulevardista on laittomia.

Näin totesi Helsingin hallinto-oikeus maanantaina julkistamassaan päätöksessä. Päätös ei ole Helsingin kasvusuunnitelmille kuolinisku, mutta jääkylmä suihku se on.

Vuonna 2016 hyväksytyn yleiskaavan tavoitteena on mahdollistaa Helsingin voimakas kasvu tulevina vuosikymmeninä. Kaupunkiin odotetaan vuoteen 2050 mennessä jopa 240 000:ta uutta asukasta.

Kasvu ei kuitenkaan ole mahdollista ilman dramaattista liikennejärjestelmän muutosta. Yhä useamman olisi jatkossa siirryttävä yksityisauton ratista joukkoliikenteen käyttäjäksi. Muuten syntyy – yleiskaavan selostusosion mukaan – kestämätön ruuhka.

Hallinto-oikeuden maanantainen päätös uhkaa vaikeuttaa juuri liikennejärjestelmän muutosta.

Visioissa jokainen sisääntulotie olisi asuinkatu

Yleiskaavassa suunniteltu liikennejärjestelmä perustuu tiheään pikaraitioteiden verkostoon. Yleiskaavan hyväksyneiden poliitikkojen ja sen laatineiden virkamiesten haaveissa on, että tulevaisuudessa jokainen sisääntulotie olisi muutettu asuinkaduksi, jota pitkin kiitää vauhdikas raitiovaunu.

Hallinto-oikeuden päätöksen luoma uhka johtuu asumisen ja liikenteen kohtalonyhteydestä. Raitioteitä ei kannata rakentaa, jos niiden varrella ei asu ihmisiä. Asuinrakennuksia taas ei synny, jos moottoriteitä ei voida muuttaa asuinkaduiksi.

Neljän bulevardin ja pikaraitiotien lisäksi hallinto-oikeuden päätös tuo myrskypilviä koko suunnitellun pikaraitiotieverkoston päälle. Maailman todellisten suurkaupunkien joukkoliikenne on niin houkuttelevaa juuri siksi, että sillä pääsee helposti mihin vaan. Mitä harvemmaksi Helsingin raitiotieverkosto jää, sitä useammat ihmiset liikkuvat henkilöautoilla.

Kruunusiltojen rakentaminen yhä kyseenalaisempaa

Vaikutukset koskevat siis tulevaisuuden hankkeiden lisäksi jo meneillään olevia. Esimerkiksi Raide-Jokerin asiakkaiden on ennakoitu käyttävän myös kaupunkibulevardien pikaraitioteitä. Hallinto-oikeuden päätös kumota Vartiosaaren osayleiskaava taas tekee kalliiden Kruunusiltojen rakentamisen entistä kyseenalaisemmaksi.

Vielä tässä vaiheessa on kuitenkin vaikea sanoa, miten bulevardien kanssa lopulta käy. Helsinki tulee mitä luultavimmin hakemaan päätökseen muutosta korkeimmasta hallinto-oikeudesta, eikä nyt kumottuja suunnitelmia ollut tarkoitus muutenkaan toteuttaa vielä pitkiin aikoihin.

Mutta jos ylempi oikeusaste ei kumoa alemman päätöstä, on Helsingillä edessään visainen tilanne. Kaupunkibulevardit ovat saaneet kaupunkilaisilta hyvin ristiriitaisen vastaanoton, mutta yksi asia on selvää. Nyt suunnitelmat ovat jo niin pitkällä, ettei niistä luopuminen käy ilman kovaa rytinää.

Keskustelu artikkelista: 1 kommentti

  • Nyt voidaan nelinkertaistaa Hernesaaren rakennusoikeuden määrä ja rakentaa se tehokkaasti ja korkeasti. Jätkäsaaren rakennusoikeus voidaan kaavoittaa kominkertaiseksi. Tämä olisi ekologista ja pitäisi sopia vihreille.

    Vastaa

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia