Helsingin keskustatunnelin suunnittelu käynnistyi tänään maanalaisen kokoojakadun pohjalta. Projektiin sisältyy myös kävelykeskustan suunnittelu.

Helsingin maanalaisen tunnelin suunnittelu alkaa kokoojakadun pohjalta – työ kaupunginkanslian alaisuudessa

Helsingin keskustatunnelin suunnittelu käynnistyi tänään maanalaisen kokoojakadun pohjalta. Projektiin sisältyy myös kävelykeskustan suunnittelu.

Kirjoittaja(t) Auri Häkkinen

Asiasta kertoi ensimmäiseksi Yle.

Helsingin poliitikot keskeyttivät kiistellyn keskustatunnelin suunnittelun vuonna 2008. Helsingin pormestari Jan Vapaavuori sai neuvoteltua uuden maanalaisen kokoojakadun suunnittelun Helsingin tämän valtuustokauden strategiaan viime syksynä.

Alan toimijat ovat olleet aktiivisia keskustatunnelin edistäjinä. Rakennuslehti esitteli viime syyskuussa Siton ja Lemminkäisen suunnitelmat maanalaisesta kokoojakadusta, joka jakaisi liikennettä satamiin. Sen linjaus oli uusi verrattuna aiempiin keskustatunnelisuunnitelmiin. SRV:n samanaikaisen suunnitelman linjaus noudatti pitkälti aiemmin haudatun keskustatunnelin linjausta.

Kaupunki pohtii myös tienkäyttömaksuja

Nyt aloitettu selvitystyö kestää kaksi ja puoli vuotta. Toimeksiantoon kuulu Ylen mukaan myös Helsingin uuden kävelykadun suunnittelu ja sen miettiminen, tuleeko Helsinkiin tienkäyttömaksuja. Ylen mukaan maanalaiseen tunneliin yhdistettäisiin satamien raskas liikenne, joten se näyttää noudattavan Siton ja Lemminkäisen suunnitelman ideaa.

Projektia vetävän Katariina Baarmanin mukaan kävelykeskusta pystytään toteuttamaan vain, jos autoliikenne saadaan siirrettyä Helsingin keskustasta maan alle.

”Kävelykeskustasta ei saada hyvää, jos autoliikennettä ei saada pois kaduilta. Kyllä ne kulkevat yhdessä”, Baarman sanoo Ylen haastattelussa.

Tulevana keväänä tai kesällä on tarkoitus kerätä ideoita helsinkiläisiltä, elinkeinoelämältä ja muilta ihmisiltä. Baarmanin mukaan myös kaikki yritykset voivat silloin kertoa mielipiteensä sekä maanalaisesta kokoojakadusta että kävelykeskustasta.

Tunnelihankeen projektinjohto tekee työtä kaupunginkanslian alaisuudessa. Projketissa on mukana parikymmentä henkeä, joista kukaan ei tee täyspäiväisesti työtä hankkeen parissa.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Helsingin maanalaisen tunnelin suunnittelu alkaa kokoojakadun pohjalta – työ kaupunginkanslian alaisuudessa”

  1. Hanke on erittäin hyvä. Vuoden 2017 kesällä esiteltiin Lasipalatsissa kävelykeskustasuunnitelmia, jolloin totesin esittelijälle tilassa poiketessani, että kävelykeskusta-hanke olisi jo toteutettu, jos keskustatunneli olisi laitettu ”pakettiin” vuosituhannen vaihteessa. Kampin keskuksen työt aloitettiin mm.”sopimalla”, ettei keskustatunnelin liittymiä siihen huomioon oteta. Ehkä lyhytnäköistä???

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi