Kokeile kuukausi maksutta

Yhteiskäyttöautot yleistyvät nyt taloyhtiöissä, koska niillä voidaan vähentää kalliiden autopaikkojen rakentamista

Asunnonostajat eivät ole valmiita maksamaan autopaikoista summia, joilla saisi uuden auton tai jopa asunnon.

Naapurin kanssa jaettavasta autosta on apua arjessa, sanoo vantaalainen Meri Ahlfors, joka käyttää taloyhtiöautoa silloin tällöin kauppareissulla. Kuva: Juhani Niiranen / HS

Yhteiskäyttöautot kiinnostavat asukkaiden lisäksi rakennuttajia. Niiden avulla voidaan paitsi lisätä asumisen arkea helpottavia palveluita myös vähentää kalliiden, kaavoituksessa määrättyjen autopaikkojen rakentamista.

Soittokierros isoihin rakennusliikkeisiin osoittaa, että yhteiskäyttöautot yleistyvät taloyhtiöissä. Rakennusliike NCC ja Skanska ovat jo rakentaneet taloja, joissa asukkaat voivat hyödyntää yhteisiä autoja.

Tampereen keskustassa rakennettava parinsadan asunnon tornitalo on Skanskan kolmas kohde, jossa kokeillaan, miten yhteiskäyttöautot toimivat. Siihen tulee kolme jaettavaa autoa. Aiemmin niitä on testattu Espoon Mäkkylässä ja Tampereen Härmälänrannassa.

Taloyhtiöautot kiinnostavat

Yritykset tutkivat yhteiskäyttöautojen mahdollisuutta ja erilaisia malleja useassa suunnitteilla olevassa kohteessaan. YIT:ssä yhteiskäyttöautohankkeet lähtevät liikkeelle vielä tämän vuoden aikana. Kiinnostusta taloyhtiöautoihin on etenkin pääkaupunkiseudulla.

SRV:n viestinnästä kerrotaan, että yhteiskäyttöautojen hyödyntäminen on vasta selvityksessä eikä yritys halua kommentoida asiaa. SRV rakentaa muun muassa Helsingin korkeimpia asuintaloja Kalasatamaan.

YIT:ssä yhteiskäyttöautohankkeet lähtevät liikkeelle vielä tämän vuoden aikana.

Autopaikkojen rakentaminen on kallista. Yhden autopaikan hinta esimerkiksi Helsingin Jätkäsaaressa voi olla jopa 70 000 euroa. Asunnonostajat eivät kuitenkaan ole valmiita maksamaan autopaikoista summia, joilla saisi uuden auton tai jopa asunnon.

”Silloin yhteiskäyttöautojen mahdollisuus on ehtona sille, että rakennushanke saadaan liikkeelle”, sanoo NCC:n hankekehitysjohtaja Ilkka Alvoittu.

Yhdellä yhteiskäyttöautolla saadaan hyvitettyä tyypillisesti viisi autopaikkaa. Esimerkiksi Helsingin Rastilassa olevassa kerrostalossa yhteiskäyttöautoilla on saatu korvattua 30 prosenttia alueen autopaikkatarpeesta.

”Moni kokee auton yksityisenä tilana”

Jotta autopaikat eivät jäisi tyhjiksi, rakennuskustannukset vyöryvät väkisin asuntojen hintoihin, Alvoittu sanoo.

Näin autottomatkin maksavat auton omistajien kuluja. Yksityisautot myös vaikeuttavat liikennepoliittisten ympäristötavoitteiden toteutumista. Alvoittun mukaan ihmisiä pitäisi siksi ohjata luopumaan autoista ja käyttämään julkista liikennettä, johon myös yhteiskäyttöautot kuuluvat.

Yksi tapa tähän on se, ettei autoille varattaisi valtavasti paikkoja ainakaan kantakaupungissa eikä hyvien liikenneyhteyksien päässä.

”Moni kokee auton yksityisenä tilana eikä ole sitä hevillä jakamassa. Yhteiskäyttöauton tyyppiset ratkaisut kuitenkin yleistyvät koko ajan, kun yhteiskunta sivistyy.”

Sinnemäki vähentäisi autopaikkoja

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan varapuheenjohtaja Risto Rautava (kok) sanoo, ettei kaupunkia voida rakentaa pelkän joukkoliikenteen varaan.

”Se ei ole aina fiksuin tapa hoitaa tiettyjä kuljetuksia, kuten lasten vientiä harrastuksiin tai viikonlopun ruokaostoksia. Yhteiskäyttöautot ovat varmasti tulossa.”

Pitäisikö kaavoituspolitiikkaa päivittää vähentämällä autopaikkojen määrää, Helsingin kaupunkiympäristöstä vastaava apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr)?

”Kyllä, tarvetta päivittämiseen on.”

Sinnemäen mukaan pysäköintipaikkojen määräyksiä on jo kevennetty, ja uusi kaupunkistrategia edistää alueellisesta markkinaehtoisesta pysäköintiä. Se tarkoittaa sitä, että autopaikkoja ei tehdä tontille tai kortteliin, johon asunnot tulevat, vaan ne rakennetaan keskitetysti. Näin on toimittu esimerkiksi Jätkäsaaressa.

”Yhteiskäyttöautot ovat varmasti tulossa.”

Helsinkiin on myös rakennettu kokonaan autottomia kortteleita. Kaupungin ensimmäinen autoton talo valmistui Kalasatamaan vuonna 2012.

”Ensimmäisenä muuttopäivänä tuli vihaisia puhelinsoittoja siitä, missä ovat autopaikat”, Alvoittu kertoo kuulleensa.

Tampereen tornitaloon tulee yhteiskäyttöautoja

Tulevaisuutta ovat yhteiskäyttöautot, jotka eivät ole vain taloyhtiöiden asukkaiden vaan myös muiden alueella liikkuvien käytössä, sanoo Skanska Talonrakennuksen aluejohtaja Juhani Aspara.

Tällainen malli tulee esimerkiksi Tampereen tornitaloon: autoja voi vuokrata kuka tahansa.

YIT:n asumisen palveluiden johtaja Pekka Helin sanoo, että taloyhtiön oma yhteiskäyttöauto voi olla järkevä, jos asukkailla on autolle paljon käyttöä ja kustannukset pystyy kattamaan käyttömaksuilla.

Tällainen voi toimia isossa noin sadan asunnon yhtiössä tai usean yhtiön yhteisessä parkkihallissa.

Jos yhtiö on pieni tai se on merkittävän joukkoliikenneaseman lähellä, parhaiten saattaa sopia järjestely, jossa asukkaat jakavat auton muiden alueella liikkuvien kanssa.

Tätä artikkelia on kommentoitu 6 kertaa

6 vastausta artikkeliin “Yhteiskäyttöautot yleistyvät nyt taloyhtiöissä, koska niillä voidaan vähentää kalliiden autopaikkojen rakentamista”

  1. ”Yhteiskäyttöauton tyyppiset ratkaisut kuitenkin yleistyvät koko ajan, kun yhteiskunta sivistyy.”

    😀 No siinäpä vasta sivistyksen merkki. Maailman sivistynein yhteiskunta lieneekin sitten Pohjois-Korea, jossa ei ole yksityisautoilua käytännössä lainkaan?

    Ja se on kanssa kummallista, kuinka nämä viran puolesta myrkynvihertävät pukukyöstit eivät ollenkaan tajua sitä, että omalla autolla on pirun paljon muutakin käyttöä kun vain joku työmatkailu. Lähtisinkö esimerkiksi ensi kesän lomareissuun jollakin NCC:n yhteisropposella? No en. Mutta niinhän se on, että jos ne ainoat käytössä olevat työkalut ovat vasara ja putkiaivo, niin kaikki ongelmat näyttävät tietenkin nauloilta…

    1. Puhumattakaan siitä, että yhteiskäyttöautoa ei koskaan ole saatavilla silloin kun olisi tarve, esim. viikonloppuna tai iltaisin. Tai jos on, se on edellisen käyttäjän jälkeen siinä kunnossa kuin joku olisi ajanut ja syönyt juustonaksuja samaan aikaan

      1. Juuri näin, koska se piikkitarve tuppaa kuitenkin olemaan kaikilla lähes samaan aikaan, eikä mikään sossuautoputiikki tietenkään voi varautua 1/1 kapasiteettipeittoon. Joten jos ja kun haluaa varmistaa oman paikallismobiliteettinsa tilanteessa kuin tilanteessa, on oma auto edelleenkin se ainoa sivistynyt vaihtoehto.

        Mutta eiväthän nämä pukukyöstit tietenkään mistään luonnonsuojelusta oikeasti välitä. Tavoitteena on vain ja ainoastaan voiton maksimointi, joka aikaansaadaan tunkemalla ihmiset maksimitiheydellä kanakoppeihin ja käyttämällä mahdollinen paikoitustilakin halvalla tehtyjen ja valmiiksi homeisten ihmiskanahäkkien pohjaksi. Ja läpi menee kuin veitsi voihin, koska nykyään riittää kun vain pukee oman ahneutensa muodikkaan viheraltruistiseen valekaapuun…

        PS. Onneksi asun omakotitalossa. Ei ole parkkiongelmia eikä rajoituksia niin pihalla kuin tallissakaan!

        1. Ja ylipäätään sivistyksen ja jakamisen yhdistäminen oletusarvoisesti toisiinsa ei ole absoluuttisesti tosi. Se on vain pukukyöstin omaa maailmankuvaa. Auton omistamiseen liittyy asioita, jotka eivät ole järjellä perusteltavissa, se on täysin oikeutettua kun pelataan omilla rahoilla. Jos minulla olisi varaa ostaa kesäautoksi ’70 Dodge Challenger, minkä ihmeen takia jonkun pummin pitäisi päästä sinne piereskelemään?

      2. Ruskeasuolla joku käyttää yhteiskäyttöautoa koiralauman kuljettamiseen, on kätevä kun voi päästää märät koirat suoraan takapenkille.
        Kun on minuuttipohjainen veloitus ja lyhyt ajomatka kannattaa kuraisella kelillä jättää oma auto pihaan ja ottaa auto kadulta.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat