MTR-yhtiön Euroopan-yksikön johtaja Jeremy Long ja Ruotsin liiketoiminnan kehitysjohtaja Malin Önneflod tapaavat Suomessa sekä raideliikenteen asiantuntijoita että yrityskontakteja. Kuva: Emilia Anundi / HS

Rakentamista asemien lähellä voisi tiivistää entisestään – Näin väläyttävät hongkongilaiset, jotka saattavat lopettaa VR:n monopolin raiteilla

Paitsi junaliikennöitsijä hongkongilaisyhtiö MTR on kotikaupungissaan myös iso kiinteistösijoittaja.

Kirjoittaja(t) Marja Salomaa / HS

Useimmista eurooppalaisista junaliikennöitsijöistä poiketen hongkongilaisyhtiö MTR on kotikaupungissaan iso kiinteistösijoittaja. Se on toteuttanut 39 metroaseman päälle ja ympärille kauppakeskuksia ja liiketilaa yhteensä kaksi miljoonaa neliötä.

Yritys havittelee pääkaupunkiseudun lähijunaliikennettä VR:ltä.

Se myös kerää tasaista tuottoa rakennuttamistaan liiketiloista ja noin 100 000 asunnosta. MTR:n Euroopan-yksikön toimitusjohtajan Jeremy Longin mukaan ihmiset haluavat enenevässä määrin asua liikenteen solmukohtien äärellä, ja tällä mallilla on mahdollista koota rahoitusta liikenneinvestointeihin.

Long uskoo, että Suomessakin on mahdollisuuksia tiivistää rakentamista asemien liepeillä, jos niin halutaan.

Hän ei väitä, että markkinatalous kykenee ratkaisemaan täydellisesti joukkoliikenteen mittavaa rahoitustarvetta, mutta se voi olla monien tarpeellisten hankkeiden ajuri.

MTR on Hongkongin kiinteistöhankkeilla pystynyt tekemään parannuksia, jotka ovat houkutelleet lisää matkustajia ja kasvattaneet kiinteistöjen tuottoja.

Saumattomasta yhteistyöstä kertoo muun muassa se, että Hongkongin joukkoliikenteen matkakortti toimii avainkorttina MTR:n toteuttamiin asuntoihin.

Long sanoo, että kokemukset yksittäisistä hankkeista osoittavat yhä uudestaan, että juuri raideinvestoinnit houkuttelevat yksityistä rahaa kehittämään asemanseutuja, luovat myönteistä kehityksen kierrettä ja lisäävät asukkaitten ja matkustajien tyytyväisyyttä.

Ruotsi kiinnostaa

MTR on laajentunut viime vuosina voimakkaasti Eurooppaan, mutta esimerkiksi Ruotsissa se ei vielä ole avannut peliä kiinteistökehityshankkeissa. Tämä kuitenkin roikkuu ilmassa.

Longin mukaan Ruotsi on erityisen kiinnostava kohde MTR:n luomalle raiteet ja kiinteistöt -liiketoimintamallille.

Jotain kertoo sekin, että toukokuussa Euroopan-toimistoon palkattiin kiinteistöjohtaja, jonka nimenomaisena tavoitteena on hongkongilaisen mallin soveltaminen uusille markkina-alueille.

Longin mukaan perinteiset kiinteistösijoittajat ja rakennuttajat voivat arastella kiskojen päälle rakentamista, joka edellyttää aivan toisentyyppistä asiantuntemusta kuin kauppakeskuksen rakentaminen vapaalle kaupunkitontille.

”Meillä on näistä teknisistä suorituksista laaja kokemus”, Long sanoo.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Rakentamista asemien lähellä voisi tiivistää entisestään – Näin väläyttävät hongkongilaiset, jotka saattavat lopettaa VR:n monopolin raiteilla”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi