Kouvolan Teholan nykyiseltä logistiikka-alueelta lähtee konttijunia Kiinaan noin kahden viikon välein. Ensimmäinen juna lähti matkaan marraskuussa 2017. Uusi rautatie- ja maantieterminaali sijoittuu nykyisen terminaalialueen lähettyville Kullasvaaraan. Kuva: Jari Heikkilä

Kouvolan jättiterminaalin rakentaminen alkaa

Kouvolan kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantaina 12. marraskuuta äänin 50–9 Kouvola RRT -hankkeen rakentamisen ja rahoituksen. Päätöksen myötä hanke etenee suunnittelusta hankinta- ja rakennusvaiheeseen.

Kirjoittaja(t) Rakennuslehti

”Työt näkyvät maastossa jo nyt marraskuussa, sillä puuston poisto on aloitettu. Urakoitsijoiden kilpailuttaminen alkaa välittömästi, ja tavoitteena on päästä tekemään pohjatöitä jo talven 2019 aikana”, rakennuttajakonsultti Ramboll CM:n edustaja Matti Tossavainen sanoo Kouvolan kaupungin tiedotteessa.

Rautatie- ja maantieterminaalihankkeessa (Kouvola RRT) rakennetaan Tehola–Kullasvaaran alueelle eri kuljetusmuotoja yhdistävä intermodaaliterminaali, joka tarjoaa konttiliikenteelle kuljetuskäytävän raiteilla Aasiasta Pohjois-Eurooppaan. Terminaalista tulee jättimäinen, sillä sinne voi ajaa jopa yli kilometrin pituisen konttijunan. Tarkoituksena on, että terminaalissa voi lastata kontit junasta suoraan rekka-autoihin tai vastaavasti rekasta suoraan junaan.

Intermodaaliterminaalialue toteutetaan seuraavan neljän vuoden aikana, eli sen on tarkoitus valmistua vuoden 2022 loppuun mennessä.

Intermodaaliterminaalin ensimmäisen vaiheen kustannukset ovat 39,8 miljoonaa euroa. Tästä kohdentuu vuodelle 2019 yhteensä 15,3 miljoonaa. Hankkeen kokonaiskustannukset jakautuvat Kouvolan kaupungin ja valtion kesken siten, että Kouvolan osuus on noin 34 miljoonaa ja valtion osuus noin kuusi miljoonaa euroa. Lisäksi Kouvolan kaupunki, Liikennevirasto sekä liikenne- ja viestintäministeriö ovat yhdessä hakeneet EU:lta CEF-rahoitusta hankkeen investointeihin vuosille 2019–2022.

Kokonaisuudessaan Kouvola RRT -terminaalialueen kehittämisen kustannusarvio on noin 100 miljoonaa euroa.

Kouvolan rautatie- ja maantieterminaali (Kouvola RRT) toteutetaan Kouvolan kaupungin ja valtion yhteishankkeena. Liikennevirasto ja kaupunki ovat sopineet rautatiejärjestelmän muutosten suunnittelusta, toteuttamisesta ja rakentamisesta. RRT-alue liitetään kahden lastauslaiturin kautta valtion rataverkkoon, jonka infrastruktuurista vastaa Liikennevirasto. Hankkeessa rakennettavat lastausraiteet tulevat myös Liikenneviraston omistukseen. Kaupunki vastaa terminaalialueen toteuttamisesta, kunnossapidosta, alueiden vuokraamisesta ja rakennussuunnittelusta. Kaupunki ja Liikennevirasto ohjaavat suunnittelua yhdessä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kouvolan jättiterminaalin rakentaminen alkaa”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi