Tässä ovat remonttifirmat, joiden toiminnasta on tehty eniten ilmoituksia – Neljässä vuodessa 1 250 kappaletta kuluttaja­viranomaisille

Kuluttaja-asiamiehen mukaan yrityksistä kolme eli Ideko Suomi, Kotisun ja Suomen Lämpöikkuna ovat esimerkiksi pakottaneet ja painostaneet ihmisiä kaupantekoon ja näin rikkoneet lakia.

Ovelta ovelle kiertävien remonttikauppiaiden kanssa ei kannata tehdä sopimusta, ennen kuin on varmistanut talon todellisen korjaustarpeen, ymmärtänyt kaupan sopimusehdot ja vertaillut remonttien hintoja. Kuva: Juhani Niiranen / HS

Remonttien ja korjauspalveluiden kotimyyntiä koskevien valitusten määrä on kasvanut viime vuosina.

Viime vuonna niitä tuli kuluttajariita­lautakuntaan 1 602 kappaletta, ja kuluttaja-asiamies puuttui viiden kotimyyntiä harjoittavan yrityksen toimintaan.

Yritykset ovat Ideko Suomi, Kotisun, Pohjolan Energia, Restakoti ja Suomen Lämpöikkuna, joka toimii myös nimellä Lämpölux.

Kuluttaja-asiamiehelle ja kuluttajaoikeus­neuvojille on tehty näistä firmoista yhteensä peräti 1250 valitusta vuosina 2015–2019.

  • Suomen Lämpöikkuna: 435 kpl
  • Kotisun: 354 kpl
  • Ideko Suomi: 201 kpl
  • Restakoti: 143 kpl
  • Pohjolan Energia: 117 kpl

 

Kotisunin luku sisältää myös tytäryhtiö Kotisun Viemäripalveluiden valitukset. Vuodelta 2019 mukana ovat 25. tammikuuta mennessä tehdyt valitukset. Luvut on saatu Kilpailu- ja kuluttajavirastolta.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan yrityksistä kolme eli Ideko Suomi, Kotisun ja Suomen Lämpöikkuna ovat toimineet kuluttajansuojalain vastaisesti iäkkäiden huomioimisessa ja aggressiivisessa menettelyssä. Aggressiivista menettelyä on esimerkiksi häirintä, pakottaminen ja painostaminen kaupanteossa.

Muita ongelmia on ollut esimerkiksi peruutusoikeudesta kertomisessa.

Yritysten verkkosivuilta toiminnasta voi helposti saada toisenlaisen kuvan kuin Kilpailu- ja kuluttajaviraston KKV:n laatimasta tiedotteesta.

Esimerkiksi Pohjolan Energia mainostaa panostavansa erinomaiseen asiakaspalveluun, jonka pitäisi olla myös Suomen Lämpöikkunan valtti. Restakodin arvoiksi on listattu muun muassa asiakkaan ilahduttaminen ja vastuullinen toiminta. Kotisunin missiona on luoda huolettomampaa asumista.

Yrityksiä yhdistää kuluttajien tekemien valitusten lisäksi sijainti: kotipaikkana on joko Jyväskylä tai Oulu. Yritykset toimivat kuitenkin myös muualla Suomessa.

Useiden yritysten taustalla on samoja henkilöitä, jotka ovat tienanneet remonttibisneksellä miljoonia euroja.

Ovelta ovelle kiertävät yritykset kauppaavat monenlaisia remonttipalveluita. Ideko Suomi uusii keittiöitä, Kotisun korjaa putkia, Restakoti remontoi kattoja ja hormeja, Suomen Lämpöikkuna vaihtaa ikkunoita ja ovia ja Pohjolan energia toimittaa aurinkoenergiajärjestelmiä.

Helsingin Sanomille yritykset vannovat parantaneensa toimintaansa kuluttaja-asiamiehen yhteydenoton jälkeen.

”Emme ole aina onnistuneet, kuten KKV:n huomautukset osoittavat. Niiden jälkeen olemme päivittäneet eettisiä ohjeitamme”, sanoo Ideko Suomen toimitusjohtaja Samuel Koskelo.

Hänen mukaansa työntekijöiltä vaaditaan sitoutumista eettisiin ohjeisiin, jotka ovat osa työsopimusta.

”Olemme pitäneet työntekijöillemme koulutuksia ja korostaneet sitä, että iäkkäiden asiakkaiden kanssa on oltava erittäin huolellisia siinä, että asiakas ymmärtää, mitä hän on tilannut.”

Miten käytännössä varmistatte, että asiakas ymmärtää, mitä hän on tilannut?

”Iäkkäisiin asiakkaisiin ollaan yhteydessä kaupanteon jälkeen. Toinen henkilö varmistaa, että asiakas on ymmärtänyt sopimuksen sisällön.”

Kotisunin toimitusjohtaja Jaako Luttinen sanoo, että yritys on muun muassa muuttanut sopimusasiakirjojaan kuluttaja-asiamiehen vaatimuksen mukaisesti.

”Koulutamme henkilöstöämme suoriutumaan työtehtävistään niin, että lopputuloksena olisi aina tyytyväinen asiakas. Yhtiömme ei hyväksy mitään epäeettiseksi katsottavaa toimintaa.”

Luttisen mukaan yrityksessä on otettu käyttöön kyselytyökalu, jolla asiakkaat voivat antaa palautetta myyjien toiminnasta. Käytännössä jokainen, jonka luona myyjä on käynyt, saa tekstiviestin. Se sisältää linkin palautekyselyyn.

”Jos asiakas antaa heikon arvosanan, siitä tulee johdolle sähköposti. Tämä on äärimmäisen nopea tapa saada asia heti käsittelyyn, jos on jotain ylilyöntejä.”

Mitä, jos joku iäkäs ihminen ei osaa käyttää palautesysteemiä?

”Palautetta voi tietenkin edelleen antaa myös perinteisempiä kanavia pitkin. Mutta jos saa puhelimesta linkin auki, sitä on helppo käyttää.”

Pohjolan Energiassa jokainen myyjä on allekirjoittanut noudattavansa hyvää kauppatapaa koskevia eettisiä ohjeita.

Toimitusjohtaja Sami Leinosen mukaan myyjän täytyy esimerkiksi ennen kaupantekoa keskustella asiakkaan lähiomaisten kanssa, jos asiakas on yli 75-vuotias.

”Asiakkaan päätöksentekokyky varmistetaan aina ennen kaupantekoa. Myyjällä on tässä vastuu, ja hän tekee aina tilannekohtaisen arvion. Tarvittaessa ostotapahtumasta keskustellaan myös lähiomaisten kanssa.”

Miten myyjät varmistavat asiakkaan iän?

”Ostajan tiedot tulevat myyntitapahtumassa esille viimeistään sopimuspapereiden täyttövaiheessa.”

Leinonen arvelee, että kotimyyntiä koskevia valituksia on tehty kuluttajaviranomaiselle entistä enemmän, koska ala on kasvanut.

Hänen näkemyksensä mukaan ovelta ovelle -myyminen kuitenkin palvelee kuluttajia, koska ihmisten ei tarvitse käyttää aikaansa liikkeissä asiointiin.

Restakodin markkinointi­päällikkö Juho Laurio sanoo, että yritys ei hyväksy pakkomyyntiä missään tilanteessa.

Hänen mukaansa sopimusehtoihin on nyt tehty kuluttaja-asiamiehen edellyttämät korjaukset. Mitä konkreettista muutosta tämä tuo myyjien toimintaan, sitä hän ei kerro.

”Kotimyyntiala on viime vuosien aikana kasvanut voimakkaasti ja työllistää jo kymmeniätuhansia suomalaisia. Lisääntynyt aktiviteetti markkinoilla näkyy varmasti valitusten määrässä, kuten millä tahansa muulla alalla”, Laurio kommentoi valitusten määrän kasvua.

Suomen Lämpöikkunan toimitusjohtaja Miika Luukkonen kertoo niin ikään päivittäneensä eettistä ohjeistustaan, joka on käyty läpi myyjien kanssa.

”Kaikki kuluttajaneuvonnasta tulevat yhteydenotot tulevat tiedokseni ja tarvittaessa myös hoidettavakseni jatkossa. Tapaaminen kuluttajaviraston kanssa on sovittu maaliskuulle.”

Mitä tapaamisessa on tarkoitus puida?

”Asialista on vielä auki. Haluamme tiivistää yhteistyötä ja kehittää toimintaamme.”

Edellä mainittujen yritysten taustakuvioista kertoi ensimmäisenä Kuluttaja-lehti.

Yritykset vastasivat HS:n kysymyksiin sähköpostilla.

Otsikkoa muokattu klo 13.33.

Oikaisu:

Jutussa luetelluista firmoista on tehty valitusten sijaan ilmoituksia ja ne on osoitettu kuluttajaviranomaisille eli kuluttaja-asiamiehelle ja kuluttajaoikeus­neuvojille – ei kuluttajariita­lautakunnalle

Tätä artikkelia on kommentoitu 10 kertaa

10 vastausta artikkeliin “Tässä ovat remonttifirmat, joiden toiminnasta on tehty eniten ilmoituksia – Neljässä vuodessa 1 250 kappaletta kuluttaja­viranomaisille”

  1. Olen lukenut yhden sopimuksen joka oli täytetty vanhuksen kotona. Tässä lomakkeeseen painetussa tekstissä ilmoitettiin, ettei tätä sopimusta voi perua koska myyjä on suorittanut mittaukset ja tähän on kulunut aikaa. Mitään kotimyyntiin liittyviä kuluttajan oikeuksia ei noudatettu. Seuraavana päivänä vanhus harmitteli kun summa oli aika iso suhteessa laajuuteen 16.000€. Hän luki tekstin ja kertoi uskovansa ettei peruttaa voi kun niin lomakkeessa lukee.

  2. Viime vuonna ilmestyi tutkimus ”Vanhalestadiolaisuuden taloudelliset verkostot”, tosin ilman nimettyjä yritysesimerkkejä. Takakannessa kirjana ilmestyneestä tutkimuksesta sanotaan: ”Aihepiiri on herkkä, kun puhutaan lestadiolaisten keskinäisestä tiiviistä verkostoitumisesta siten, että se aiheuttaa ongelmia ja mahdollisesti jopa vääristymiä yritystoiminnan suhteen.” Ehkä meidän vääräuskoisten pitäisi rikkoa kupla ja puhua tästäkin ilmiöstä oikeilla nimillä?

  3. Ei ole puhtaat jauhot mainittujen firmojen varastoissa. Jotenkin tuohon pitäisi puuttua, vahva veikkaus on, että jokaista asiakasta huijataan mainittujen firmojen toimesta normaalia kaupankäyntiä enemmän tahallisesti.

  4. Kaksi näistä jutussa mainituista yrityksistä pommittaa minua puhelimitse ja yksi on käynyt tekemässä tarjouksen katon pinnoittamisesta. 2 päivän työ kahdelta mieheltä 7500€, joku saattaa pitää kalliina!
    Naapurin vanhusta oli painostettu teettämään vesijohtoremontti, 20 vuotta vanhat kupariputket olivat kuulemma elinkaarensa lopussa.
    Härskiä toimintaa,

  5. Kaikki mainitut firmat kuuluvat ns. Sipilän klaaniksi kutsuttuun osastoon, johon kuuluu vain vanhoillislestadiolaisia yrityksiä.

  6. Yhdessä ip-lehdessä oli juttua näistä ja sanottiin, ettei myyjille makseta kuin provikat myynnistä siinä palkka. Johtajat ja muut juhlivatkin senkin edestä. Jos myyjille ja tekijöille maksaisi ihan oikeasti jotakin ja vaikka panostasi koulutukseen myös, voisi palautteet olla vähän toista. Ihan vinkkinä johtajille, miten sen laadun tason saisi näissäkin nousemaan. Omistajat ja sijoittajat voisivat kanssa katsoa asiaa uudestaan ja muistella viimepäivien Espere- sekoilun tiedotusta. Niin ne jotkut johtajatkin lähtee.

  7. Tuttuja nimiä suurin osa. 70-luvun omakotitalossa asuvalle tulee viikoittain puheluita näiltä ja muilta roskafirmoilta ”tehdään ilmaisia kartoituksia siellä teilläpäin” salaojiin, vesiputkiin, vesikattoon, sokkelin kuntoon, ikkunoihin… milloin mihinkin. Luuria vaan näille torakoille heti. Joskus pitäisi ihan uteliaisuudesta ottaa tällainen ”kartoitus” ja katsoa millainen se on ja mikä on korjauksen kustannusarvio. Vaikea uskoa, että tulos olisi koskaan muuta kuin vähintään 15 tuhannen remonttitarve.

    Oikein pistää vihaksi, kun miettii kuinka monta ihmistä nämä ovat onnistuneet huijaamaan. Juuri tällaiset firmat heikentävät alan mainetta rotan lailla.

  8. Nykyään asiakkaat kysellessään salaojakuvaukselle hintaa muistavat aina mainita, että eikös sen saa ihan ilmaiseksin. Koitan muistuttaa, että maksuton on eri asia kuin ilmainen. Kaikki taloon tehdyt tutkimukset on myyntitilanteessa esitettävä ja siinä kohtaa ilmainen tutkimus voi olla kallis.

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi