Katso havainnekuvat: Ensimmäinen Helsingin valtaväylistä jo muuttumassa kaduksi – reilusti lisää rakennettavaa

Helsingin ensimmäiselle uudelle kaupunkibulevardille ei näytä ilmaantuvan suurempia esteitä. Länsi-Helsingin pääkatuja mullistava suunnitelma on saamassa taakseen suurimpien puolueiden tuen.

Haagan liikenneympyrään suunnitellaan taloja, joihin tulisivat viherkatot. KUVA: © Tietoa Finland Oy / Joel Mäkelä

Huopalahdentien ja Vihdintien kaupunkibulevardien kaavarunkoa käsitellään tiistaina Helsingin kaupunkiympäristö­lautakunnassa. Sen myötä Vihdintie on muuttumassa autojen vallassa olevasta sisääntuloväylästä asuinkaduksi.

Muuttuva alue ulottuu Munkkiniemen aukiolta Huopalahdentietä Haagan liikenneympyrän kautta Vihdintietä Valimon juna-asemalle ja sieltä Kaupintien risteykseen.

Haagan liikenneympyrä haluttaisiin muuttaa kantakaupunki­maiseksi paikaksi, jonka keskusaukiolle tulisi Raide-Jokerin ja Vihdintien pikaraitiotien pysäkit. Uudet liikennejärjestelyt mahdollistaisivat työpaikka- ja asuinkortteleiden sekä liiketilan rakentamisen.

Asemakaavamääräyksessä edellytetään, että kaupunkibulevardista suunnitellaan hiilineutraali ja ”ilmastoviisas”.

Bulevardihanke jäi lautakunnassa pöydälle viime tiistain kokouksessa. Nyt päätettävänä on, eteneekö asia kaupunginhallitukseen, josta se lopuksi menisi valtuuston hyväksyttäväksi.

Helsingin tulevat kaupunkibulevardit ympäristöineen voisivat näyttää esimerkiksi tältä. Havainnekuvat ovat satoa kilpailusta, jonka Helsinki järjesti yliopistojen maisteriopiskelijoille syyskaudella 2018. Kuva: Helsingin Kaupunki

Sinnemäki kannattaa bulevardeja

Suunnitelmaa on valmisteltu apulaispormestari Anni Sinnemäen (vihr) alaisuudessa. Myös kaupunkiympäristö­lautakunnan puheenjohtajana toimiva Sinnemäki on useasti maininnut pitävänsä bulevardeja hyvinä ratkaisuina.

Lautakunnan varapuheenjohtaja Risto Rautava (kok) pitää kaavarunkoa hyvänä. Hän sanoo, että Vihdintien muutos on kaikista kaikista suunnitelluista bulevardeista helpoimmin toteuttavissa. Vaikka Helsingin muuttoliike on kokenut pienen notkahduksen, Rautava sanoo uusille asuinalueille olevan laajaa tarvetta tulevaisuuden Helsingissä.

”En usko, että kaupungistumista pysäyttää enää mikään.”

Rautavan mukaan eniten palautetta on tullut toistaiseksi Riistavuorenpuiston lähistön asukkailta, jotka eivät pidä puistoalueen kaventumisesta. Eniten Rautavaa mietityttää se, miten bulevardikaupungin joukkoliikenneyhteydet saadaan riittävän hyviksi.

”Meille on kyllä vakuutettu liikenneyhteyksienkin toimivan”, Rautava sanoo.

Sdp:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma korostaa myös hyvien liikenneyhteyksien tärkeyttä.

Hänen mukaansa Vihdintien bulevardihanke on muuten hyvä, mutta Riistavuorenpuiston viheralueen kokoa pitää kasvattaa.

”Siten otamme asukkaiden toiveet huomioon”, Heinäluoma kertoo.

Heinäluoman mukaan on erityisen tärkeää, että alueelle rakennetaan myös kohtuuhintaisia asuntoja.

Opiskelijaehdotus nimeltään Lets Walk With Green. Kuva: Helsingin Kaupunki

Asunnot jopa 14000 kaupunkilaiselle

Alueen suunnittelijat puhuvat kaupunkibulevardin sijaan mieluummin bulevardikaupungista, joka tarkoittaa noin neljän kilometrin pituista Munkkiniemestä Lassilaan ulottuvaa suunnittelualuetta.

Vihdintien kaupunkibulevardi on Malmin lentokentän ohella keskeinen tulevaisuuden asuinalue, joka voi tarjota kodin jopa 14 000 helsinkiläiselle. Luku vastaa noin Loviisan kaupungin kokoa.

Pikaraitiotie liikuttaisi alueen asukkaita keskustasta Huopalahdentietä ja Vihdintietä pitkin Lassilaan, mahdollisesti Kannelmäkeen asti.

Alun perin Helsinki havitteli kaikkien sisääntuloväylien muuttamista asuinkaduiksi kantakaupungin läheisyydessä. Marraskuussa 2018 korkein hallinto-oikeus kuitenkin tyrmäsi uuden yleiskaavan bulevardimerkinnät muiden kuin Vihdintien, Tuusulanväylän ja Itäväylän osalta.

Oikeus perusteli päätöstään sillä, että moottoriväylien muuttamiseksi kaupunkibulevardeiksi ei ole osoitettu riittäviä perusteita.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Katso havainnekuvat: Ensimmäinen Helsingin valtaväylistä jo muuttumassa kaduksi – reilusti lisää rakennettavaa”

  1. Havainnekuva idioottimainen. Jonkunlainen kiemurteleva kevyen liikenteenväylä oikealla reunustalla on silkkaa typeryyttä. Pyöräilijällä ei ole esteetöntä näkyvyyttä eteenpäin, jolloin 30-40kmh liikkuvat ohjukset aiheuttaisivat yllättäviä vaaratilanteita. Kaikista hölmöintä on se että tämmöistä ”elävyyttä” kun tavoitellaan niin sinne lopullisiin suunnitelmiin ne sitten lopulta myös päätyvät toimimattomina.

    Tuosta vihdintien liikenneympyrästä en ymmärrä kuka siihen haluaisi muuttaa asumaan tai sijoittaa toimistonsa. Nykyään paremmilla liikeneyhteyksillä oleville paikoille syntyy asuntoja ja toimitiloja aivan riittävästi. Nykyisellä liikenteellä tuohan on aivan karmea paikka ja noin toteutettuna helvetillinen logistinen sumppu.

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi