Ruuhkaa Tuusulanväylällä. Kuva: Kari Pullinen / HS

Kehyskunnat hermostuivat: Bulevardien rakentelu Helsingin sooloilua, joka johtaa jättiruuhkiin

Helsingin kehyskunnat ovat huolissaan siitä, että Itäväylä, Tuusulanväylä ja Vihdintie ruuhkautuvat, jos väylät muuttuvat kaupunkibulevardeiksi.

Kirjoittaja(t) Lasse Kivinen / HS

Helsingin tavoitteena on vuoteen 2050 ulottuvassa yleiskaavassa muuttaa moottoritiemäisiä sisääntuloväyliään urbaaneiksi pääkaduiksi eli kaupunkibulevardeiksi. Korkein hallinto-oikeus kumosi viime marraskuussa Helsingin suunnitelmat muuttaa Länsiväylä, Turunväylä, Hämeenlinnanväylä ja Lahdenväylä kaupunkibulevardeiksi. Muiden bulevardisoitavien väylien eli Vihdintien, Itäväylän ja Tuusulanväylän suunnittelu kuitenkin jatkuu.

Kuuma-kunnat eli Helsingin seudun kehyskunnat kritisoivat kannanotossaan kesäkuun alussa Helsinkiä siitä, että kaupunki on ryhtynyt edistämään sisääntuloväyliensä bulevardisointia yksipuolisesti eikä bulevardisoinnista ole käyty koko Helsingin seudun kattavaa vuoropuhelua. Kuuma-kuntia ovat Hyvinkää, Järvenpää, Kirkkonummi, Kerava, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula ja Vihti.

Kannanotto huomauttaa, että bulevardisointi laskee sisääntuloväylien autoliikenteen kapasiteettia.

”Jos Vihdintiestä, Itäväylästä ja Tuusulanväylästä tulisi kaupunkibulevardeja, ruuhkat väylillä kasvaisivat entisestään”, Kuuma-kuntien johtokunnan puheenjohtaja Kallepekka Toivonen (kesk) havainnollistaa bulevardisoinnin aiheuttamia ongelmia Helsingin Sanomille.

Sisääntuloväylien ruuhkia on suunniteltu lievennettävän tiemaksuilla. Toivonen huomauttaa kuitenkin, että tiemaksuihin palataan vasta lainsäädännön ja tarkempien selvitysten valmistumisen jälkeen, joten tiemaksuista ei ole vielä tehty mitään päätöksiä.

Kuuma-kunnat eivät aio seurata toimettomina Helsingin bulevardisointisuunnitelmien etenemistä. Toivonen sanoo, ettei valitustie ole Kuuma-kuntien ensisijainen toimintavaihtoehto.

Toivonen muistuttaa Kuuma-kuntien tehneen hyvää yhteistyötä Helsingin kanssa neuvoteltaessa uudesta MAL-suunnitelmasta. Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelmassa kuvataan, miten seutua pitäisi kehittää vuosina 2019–2050.

”Bulevardisointisuunnitelmat tulisi nostaa neuvottelulupöydälle syksyllä Helsingin seudun yhteistyökokouksessa”, Toivonen vaatii.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kehyskunnat hermostuivat: Bulevardien rakentelu Helsingin sooloilua, joka johtaa jättiruuhkiin”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi