Oulun moottoritien siltojen kantavuus ei kestä nykyistä liikennettä. Siksi 1960-luvulla rakennetut sillat joudutaan purkamaan yksi kerrallaan ja rakentamaan uudelleen.

Kreate uusii Oulujoen sillat keskellä Destian moottoritietyömaata

Oulujoen siltojen rakentaminen alkaa kesäkuussa ja kohde valmistuu syksyllä 2021.

Kirjoittaja(t) Rakennuslehti

Urakka meni Kreatelle, vaikka työmaa on keskellä Destian moottoritieurakkaa, joka valmistuu vuoden lopulla.

Destia oli viime vuonna ehtinyt jo muuttaa siltojen kevyen liikenteen reitin autoliikenteelle ja viereen oli rakennettu uusi kevyen liikenteen silta, kun Liikennevirasto ilmoitti, että Oulujoen yli vuosina 1964-65 rakennettujen siltojen kantavuus ei riitäkään raskaille rekoille vaan sillat pitää purkaa ja rakentaa uudet.

Destia ehti rakentaa uuden kevyen liikenteen sillan ennen kuin Liikennevirastolta tuli tieto, että vanhat sillat on uusittava.

Siltaurakka päätettiin kilpailuttaa erikseen. Voittajaksi ST-muotoisessa urakkakilpailussa tuli Kreate, joka kehitti siltojen alusrakenteiden suunnitteluun ja toteutukseen innovaation, jonka avulla tilaajan alkuperäistä suunnitelmaa muutettiin siten, että saatiin aikaan kustannustehokkaampi kokonaisuus. Sopimuksen arvo on noin 11 miljoonaa euroa.

Oulun ohikulkutien liikenne on erittäin vilkas. Liikennemäärä on keskimäärin noin 50 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, huippuhetkinä jopa 70 000. Siltojen uusimisessa sovitetaan yhteen työaikaisen liikenteen sujuvuus, vanhojen siltojen purkaminen ja uusien rakentaminen.

Itäpuolen sillan valmistuttua on vuorossa länsipuolen sillan uusiminen.

”Liikenteen käytössä tulee olla koko projektin ajan kaksi kaistaa kumpaankin suuntaan. Luonnollisesti rakennusaikana yhdellä sillalla nelikaistaisena soljuva liikenne tuo omat haasteensa urakkaan. Toivommekin malttia ratin takana, jotta vältytään liikenneonnettomuuksilta ja kaikenlaisilta vaaratilanteilta, sanoo Kreaten tiedotteessa kohteen työpäällikkö Ville Tiiro.

Työtä tehdään osittain veden alla

Oulujoen kummallakin sillalla on mittaa kokonaisuudessaan 143 metriä ja leveyttä 17,5 metriä. Ennen varsinaisten siltojen purkamis- tai rakentamistyön aloittamista on noin kahdeksan metriä syvään jokeen rakennettava telineet.

”Vesistösiltojen rakentaminen tapahtuu teräsputkista ja -palkeista rakennetulta alatelineeltä käsin. Lisäksi urakointiin kuuluu myös vedenalaisia töitä, kuten vanhojen siltojen tukirakenteiden purkaminen ja uusien rakentaminen veden alla. Nämä vedenalaiset työvaiheet ovat ehdottomasti urakan vaativimpia tehtäviä, Tiiro kertoo.

Työn vaativuutta lisää Oulujoen kova virtaus ja kilometrin päässä alajuoksulla oleva voimalaitos.

 

 

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kreate uusii Oulujoen sillat keskellä Destian moottoritietyömaata”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi