Helsingin pahaa liikennesumppua aiotaan aukoa massiivisella rekkarampilla

Ajorampin rakentaminen Ruoholahteen nousi vaihtoehdoksi, kun keskustatunneli ja sen mukana maanalainen ajoyhteys satamasta menivät nurin syyskuussa. Rampilla purettaisiin Jätkäsaaren pahoja ruuhkia.

Havainnekuvassa uusi ajoramppi ylittää Mechelininkadun Ruoholahdensillan eteläpuolella. (Kuva: Helsingin kaupunki)

Helsingin Jätkäsaaren liikenneruuhkien purkamiseksi ehdotettu ramppiratkaisu tarkoittaisi käytännössä nykyisen Ruoholahdensillan purkamista ja uuden sillan rakentamista.

Tämä ilmenee uudesta yleissuunnitelmasta, joka oli kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyssä tiistaina. Asia jäi pöydälle, ja sen käsittelyä jatketaan 14. tammikuuta.

Uuden ajorampin kautta ohjattaisiin etenkin Länsiterminaalin satamaliikennettä kohti Länsiväylää. Kaksikaistaisen rampin päässä olisi liikennevalot Ruoholahdensillalle. Rampilta voisi kääntyä vain vasemmalle eli Porkkalankadun ja Länsiväylän suuntaan.

Ajoramppi alkaisi nousta kohti siltaa jo Jätkäsaarenlaiturin ja Mechelininkadun risteyksen eteläpuolelta. Se tarkoittaisi Mechelininkadun itäreunan leventämistä kahdella ajokaistalla ennen pyöräily- ja kävelysilta Länsilinkkiä.

Kaksikaistainen ajoramppi ylittäisi Länsilinkin alla sijaitsevan aukion ja kurkottaisi sieltä Mechelininkadun ajokaistojen väliin kohti uutta Ruoholahdensiltaa.

Ramppiratkaisu on nostattanut lähialueilla ankaraa vastarintaa. Sitä on moitittu sekä kaupunkikuvan että liikenteen kannalta huonona ratkaisuna. Palautteen perusteella vain 10 prosenttia vastaajista kannattaa rampin rakentamista.

Virkamiesarvion mukaan suunnitelman hyödyt ovat selvempiä autoliikenteelle kuin joukkoliikenteelle, kävelylle ja pyöräliikenteelle. Toisaalta juuri runsas rekkaliikenne on ruuhkauttanut Jätkäsaaren katuja, Mechelininkadun eteläpäätä ja Porkkalankadulle nousevia risteyksiä.

Ajorampin ansiosta Ruoholahdensillan alta Mechelininkadulla voitaisiin kokonaan poistaa mahdollisuus kääntyä etelän suunnasta vasemmalle kohti Porkkalankatua. Liikennesuunnittelijoiden mukaan tämä sujuvoittaisi mutkikkaan ja helposti ruuhkautuvan risteyksen ajojärjestelyjä.

Suunnitelmassa myös katkaistaisiin ajoyhteys Ruoholahdenrannan kadulta Mechelininkadulle. Raitioliikenne käyttäisi jatkossakin tätä liittymää.

Porkkalankadun Ruoholahdensillalle on tehty peruskorjaus viimeksi kuusi vuotta sitten. Tuolloin arvioitiin, ettei 1960-luvun alussa valmistunut silta ole erityisen huonossa kunnossa.

Kustannusarvio 15 miljoonaa

Nykyinen arvio on, että sillan seuraava peruskorjaus ajoittuisi 20–25 vuoden päähän. Sillalla on painorajoitus, joka ei koske bussiliikennettä. Jos sillan rakenteita haluttaisiin vahventaa, sen korjaaminen ei ehkä enää olisikaan kannattavaa.

Kustannusarvio sillan purkamisesta ja uusimisesta on alustavasti 15 miljoonaa euroa. Länsilinkin ympäristön katurakenteiden uusimisesta aiheutuisi yhteensä 38 miljoonan euron kustannukset.

Suunnitelluista liikennejärjestelyistä eniten hyötyisivät Hietalahdenrannan suunnasta Länsiväylälle suuntautuva liikenne, Mechelininkadulta pohjoisesta Länsiväylälle tai etelään suuntautuva liikenne, Porkkalankadulta Mechelininkadulle pohjoiseen suuntautuva liikenne, Länsisataman rekkaliikenne, joka kulkee Mechelininkadun kautta Länsiväylälle, sekä muu Jätkäsaaresta ja Länsisatamasta Mechelininkadun kautta kulkeva liikenne.

Jätkäsaaren liikennesumppua on yritetty ratkaista pari viime vuotta. Maanalainen ajoyhteys satamasta Länsiväylälle kaatui siinä vaiheessa, kun keskustatunneli meni hankkeena nurin viime syksynä.

Vihreiden hellimä ajatus raskaan liikenteen ohjaamisesta kohti Vuosaaren satamaa on tuottanut jonkin verran tulosta sen jälkeen kun sekä Eckerö Line että Tallink Silja avasivat laivayhteyden Vuosaaresta Viron Muugan satamaan.

Älyliikenteestä haetaan myös apua

Helsingin Satama on investoinut uuteen Länsiterminaaliin 115 miljoonaa euroa. Varustamot taas ovat sijoittaneet uusiin aluksiin: Tallink Silja 480 miljoonaa euroa ja Eckerö Line 110 miljoonaa euroa.

Lisäksi kaupunki on rakentanut tarvittavat katu- ja raideyhteydet Länsiterminaalin laajennukseen. Länsisatama on arvioitu pääreitiksi Helsingin ja Tallinnan välisessä liikenteessä.

Jätkäsaaren liikennepulmiin etsitään ratkaisuja myös älyliikenteen keinoin. Marraskuussa käynnistyneessä hankkeessa kokeillaan muun muassa nykyistä älykkäämpää liikennevalo-ohjausta ja avoimen ajantasaisen datan hyödyntämistä liikkujien opastamisessa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Helsingin pahaa liikennesumppua aiotaan aukoa massiivisella rekkarampilla”

Vastaa