Koneen toimitusjohtaja Henrik Ehrnrooth kaatuneesta 17 miljardin euron kaupasta: Riskit kasvoivat liian suuriksi

”Eihän se mukavalta tunnu, kun joutuu luopumaan sellaisesta, jonka eteen on tehnyt helkkaristi töitä”, Ehrnrooth sanoo.

Koneen toimitusjohtaja Henrik Ehrnrooth. Kuva: Heidi Piiroinen / HS

Hissejä ja liukuportaita valmistava Kone vetäytyy saksalaisen kilpailijansa Thyssenkruppin hissiliiketoiminnan tarjouskilpailusta.

Kone olisi ollut valmis ostamaan pääomasijoitusyhtiö CVC Capital Partnersin kanssa Thyssenkruppin hissit noin 17 miljardilla eurolla.

Lue lisää tästä: Kone ei ole enää mukana kilvoittelussa Thyssenkruppista

Koneen toimitusjohtajan Henrik Ehrnroothin mielestä keskeinen syy, miksi yhtiö päätti vetäytyä tarjouskilpailusta oli Thyssenkruppin heikko taloudellinen tila.

”Luottoluokitusyhtiö Moody’s heikensi taas tänään Thyssenkruppin luottoluokitusta, mikä osoittaa, että yhtiön taloudellinen tila huononee jatkuvasti. Lisäksi viime viikolla julkaistu tulos kertoo, kuinka huonossa taloudellisessa tilassa yhtiö on. Vaarana oli, että kauppa ei olisi toteutunut Thyssenkruppin taloudellisten vaikeuksien takia ja olisimme menettäneet paljon rahaa.”

Jos Thyssenkrupp olisi hyväksynyt Koneen ja CVC Capital Partnersin tarjouksen, Euroopan komissio olisi ottanut sen erittäin todennäköisesti kilpailuoikeudelliseen tutkintaa. Tällainen tutkinta kestää helposti vähintään vuoden.

Pahimmassa uhkakuvassa Thyssenkrupp olisi tutkinnan kuluessa vajonnut konkurssiin. Siinä tapauksessa Kone olisi saattanut menettää kaupasta lupaamansa ennakkomaksun.

Thyssenkrupp jatkaa neuvotteluita kahden pääomasijoittajan, Blackstonen ja Advent Internationalin, johtamien sijoittajaryhmien kanssa. Vaaraa kilpailuoikeudelliselle tutkinnalle ei niiden kanssa ole, koska tarjouksissa ei ole mukana Thyssenkruppin kilpailijoita.

2,5 miljardin ennakkomaksu

Heikon taloudellisen tilansa takia Thyssenkrupp tarvitsee uutta pääomaa erittäin nopeasti.

”Meille suurin riski oli kilpailuoikeudelliseen tutkintaan kulunut aika, jonka takia olisimme joutuneet maksamaan suuren ennakkomaksun. Vaarana olisi ollut, että vastapuoli ei olisi loppujen lopuksi pystynyt toteuttamaan kauppaa erittäin heikon taloudellisen tilansa takia.

Kuinka suuri ennakkomaksu olisi ollut?

”Se olisi ollut 2,5 miljardia euroa.”

Maanantaina Koneen osake halpeni Helsingin pörssissä vajaat viisi prosenttia 55,2 euroon.

Toimitusjohtaja Ehrnroothin mukaan Kone ilmoitti Thyssenkrupille vetäytymisestään maanantaina iltapäivällä. Pian sen jälkeen Thyssenkrupp kertoi neuvotteluiden jatkamisesta kahden pääomasijoittajan kanssa.

Ulkopuolisen on mahdotonta arvioida, missä järjestyksessä asiat todellisuudessa etenivät.

”Meidän tarjouksemme oli selvästi paras ja käsityksemme on, että kaupalle ei olisi ollut loppujen lopuksi mitään kilpailuoikeudellista estettä. Riskit kasvoivat vain liian suuriksi Thyssenkruppin taloudellisen tilan heikkenemisen takia.”

Miltä tuntui ilmoittaa Thyssenkruppille vetäytymisestä?

”Minä uskon, että olemme antaneet kaikkemme ja ottaneet niin paljon riskiä kuin mahdollista. Jossain vaiheessa tulee vain raja vastaan. Olemme tehneet vuoden ajan erittäin aktiivisesti töitä tämän kaupan eteen. Eihän se mukavalta tunnu, kun joutuu luopumaan sellaisesta, jonka eteen on tehnyt helkkaristi töitä.”

”Yhdistymiset tällä toimialalla ovat hyvin mahdollisia”

Kone olisi toteuttanut kaupan osakeannilla ja ottamalla lainaa. Yhtiö ei ole kertonut, mikä olisi ollut sen kumppanin CVC Capital Parntersin osuus 17 miljardin euron kauppahinnasta.

Kaupalla Kone olisi vahvistanut markkina-asemaansa etenkin Etelä- ja Pohjois-Amerikassa, jossa hissien kysyntä kasvaa paljon.

”Uskomme yhä edelleen, että yhdistymiset tällä toimialalla ovat hyvin mahdollisia ja niissä olisi myös järkeä. Meille tärkeintä on kasvattaa liiketoimintaamme kannattavasti erittäin vahvan taseen turvin. Koneella ei ole tässä hädän päivää. Me jatkamme liiketoimintamme kehittämistä. Toivotan onnea pääomasijoittajille.”

Thyssenkrupp on myös toistuvasti sanonut, että hissiliiketoiminnan myymisen vaihtoehtona voisi olla sen listaaminen pörssiin. Saman yhtiö toisti maanantaina.

Lopullinen päätös siitä, myydäänkö hissiliiketoiminta vai listataanko se pörssiin on tarkoitus tehdä helmikuun loppuun mennessä.

Thyssenkruppin talous- ja rahoitusjohtaja Johannes Dietsch ilmaisi jo viime viikolla uutistoimisto Bloombergin mukaan huolensa siitä, että mahdollinen kilpailuoikeudellinen tutkinta olisi ongelmallinen.

Hänen mukaansa sopimus ”strategisen sijoittajan” kanssa merkitsisi kaupan hyväksymisen viivästymistä. Dietschin mukaan viivästys on otettava huomioon, kun Thyssenkrupp päättää, miten se aikoo edetä tarjouskilpailussa.

”Strategisella sijoittajalla”, hän viittasi Koneeseen.

Olisivatko työpaikat vähentyneet?

Taloudellisten riskien lisäksi Kone olisi ottanut myös liiketoiminnallisen riskin ostamalla Thyssenkruppin hissit.

Maailmassa on paljon esimerkkejä siitä, kuinka kahden suuren kilpailijan liiketoiminnan yhdistäminen voi aiheuttaa arvaamattomia vaikeuksia.

Eri yhtiöistä tulleiden ihmisten toimintatavat poikkeavat toisistaan, mikä aiheuttaa usein kitkaa liiketoiminnan kehittämisessä.

Kaatuneen kaupan lopputuloksena olisi todennäköisesti ollut myös huomattavia työpaikkojen vähennyksiä, mikä luultavasti pelotti saksalaisia ammattiliittoja.

Koneen liikevaihto oli viime vuonna vajaat kymmenen miljardia euroa ja oikaistu liikevoitto 1,2 miljardia euroa.

Thyssenkruppin hissiliiketoiminnan liikevaihto oli lokakuun lopussa päättyneellä tilivuonna vajaat kahdeksan miljardia euroa ja oikaistu liikevoitto 907 miljoonaa euroa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Koneen toimitusjohtaja Henrik Ehrnrooth kaatuneesta 17 miljardin euron kaupasta: Riskit kasvoivat liian suuriksi”

Jätä kommentti