Liikennesuunnittelijat mylläävät Helsingin raitiovaunulinjoja – kumpikaan alustavista vaihtoehdoista ei ole sellaisenaan toteutettavissa

Harva asia liikuttaa helsinkiläisten mieliä niin paljon kuin kantakaupungin vanhojen raitiolinjojen mylläys. Sitä on luvassa lisää, kun uudet pikaraitiotiet Laajasalosta ja Vihdintieltä alkavat liikennöidä.

Raitiovaunu numero 3 Helsingin Mannerheimintiellä. Kuva: Pete Aarre-Ahtio / IS

Helsingin seudun liikenteen (HSL) liikennesuunnittelijat valmistelevat parhaillaan isoa muutosta, jossa uusien linjojen kulkua sovitellaan yhteen vanhojen raitiolinjojen kanssa.

Helppoa työ ei ole, koska katutilaa ei ole liiemmälti jaossa. Joukkoliikennesuunnittelija Sakari Metsälampi sanoo, ettei linjastoa haluta väkisin muuttaa, mutta uusiin linjoihin on varauduttava.

Suunnittelijat ovat jo heittäneet romukoppaan vanhan idean Laajasalon raitiotien päätepysäkistä Kaivokadulla. Myös Vihdintien raitiotien päätepysäkki Kolmikulmassa on uudelleen arvioitavana. Vielä tämän vuoden alussa nämä keskustapysäkit olivat suunnittelun lähtökohtina.

Nyt linjastoa hahmotellaan siten, että Laajasalon kaksi raitiolinjaa halkoisivat keskustaa Jätkäsaareen ja Pasilaan, Vihdintien raitiolinja matkaisi mahdollisesti Hernesaaren kärkeen.

Kahden alustavan vaihtoehdon julkinen kommentointi päättyi viime viikonloppuna. Suunnittelijat tutustuvat nyt palautteeseen ja valmistelevat linjastoehdotuksen, joka tähtää vuoteen 2035. Ehdotuskin tulee asukkaitten kommentoitavaksi.

Palautteen perusteella muutosten kokonaisuutta on tässä vaiheessa vaikea hahmottaa, ja siksi monet matkustajat ovat palautteessaan kiinnittäneet huomiota omien asuinalueittensa yhteyksiin.

Erityisen riemastuneina on osa Munkkiniemen asukkaista huomioinut vaihtoehto B:ssä oleva raitiolinja 4:n linjauksen, joka kulkisi Topeliuksenkadun uutta raideyhteyttä pitkin Arkadiankadulta Mannerheimintien eteläpäähän eli Lasipalatsille ja Stockmannin tavaratalolle.

Metsälampi sanoo, että liikennesuunnittelijat ovat yrittäneet löytää vastausta siihen kritiikkiin, joka Länsi-Helsingin pikaraitiotien yleissuunnitelmasta on kertynyt.

Lopullinen päätös siitä, kulkeeko nelonen jatkossa Fredrikinkatua pitkin Eiraan vai Mannerheimintietä Kirurgille jää poliitikoille.

Yksi kipupiste on Länsi-Pasilassa, missä nykyinen raitioyhteys Mannerheimintielle poistuisi molemmissa linjastohahmotelmissa. Syynä on se, että Laajasalon kahdesta linjasta toinen haluttaisiin ulottaa Pasilan aseman kautta Länsi-Pasilaan.

Myös Postipuiston uudelle asuinalueelle kaivataan asukaskommenttien perusteilla raitiolinjaa.

Postipuiston tilanne saattaa jäädä vielä myöhemmän pohdiskelun aiheeksi, sillä siihen vaikuttaa Tuusulanbulevardin pikaraitiotien kohtalo.

Metsälampi tähdentää, ettei nyt esillä olleista alustavista linjastovaihtoehdoista kumpikaan ole sellaisenaan toteutettavissa. Suunnittelu täsmentyy syksyn aikana.

Suunnitteluaikataulun kirittäjänä toimii Laajasalon raitiotie, jonka ensimmäinen vaihe Hakaniemeen valmistunee jo vuonna 2027. Vihdintien pikaraitiotien rakentaminen on ajoitettu vuosiin 2025–27.

2030-luvun alussa Helsingin keskustaan kurkottaisi idän suunnasta jo kolme pikaraitiotietä: Laajasalon, Viikin-Malmin ja Tuusulanbulevardin raideyhteydet.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Liikennesuunnittelijat mylläävät Helsingin raitiovaunulinjoja – kumpikaan alustavista vaihtoehdoista ei ole sellaisenaan toteutettavissa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat