Kokeile kuukausi maksutta

Uusi selvitys Päijät-Hämeestä: Savon oikorata olisi Itärataa parempi vaihtoehto

Lahden kaupunki, Päijät-Hämeen liitto ja Heinolan kaupunki ehdottavat myös uuden rataosuuden rakentamista Lahti-Heinola-Mikkeli-välille.

Hintaa rataparannuksille kertyisi selvityksen mukaan noin 200 miljoonaa euroa, kun Itäradan kustannukset olisivat miljardiluokkaa.

Lahden kaupunki, Päijät-Hämeen liitto ja Heinolan kaupunki esittävät Itärata-keskustelun vaihtoehdoksi olemassa olevien rataosuuksien kehittämistä ja Savon oikoradan rakentamista.

Tuoreen selvityksen mukaan nopeuksien nosto nykyisillä rataosuuksilla sekä Lahden oikoradan jatkaminen Mikkeliin toisivat Helsinki–Porvoo–Kouvola -välille kaavailtua Itärataa vastaavat matka-aikasäästöt nopeammin ja edullisemmin.

Proxion Planin toteuttaman selvityksen mukaan Lahden oikoradan ja Karjalan radan nopeuksia on mahdollista nostaa jopa 300 kilometriin tunnissa kohtalaisen pienillä toimenpiteillä. Lisäksi ne ovat toteutettavissa lyhyellä aikajänteellä. Hintaa parannuksille kertyisi selvityksen mukaan noin 200 miljoonaa euroa, kun Itäradan kustannukset olisivat miljardiluokkaa.

Lisäksi Lahden kaupunki, Päijät-Hämeen liitto ja Heinolan kaupunki ehdottavat uuden rataosuuden rakentamista Lahti-Heinola-Mikkeli-välille.

”Näin Helsinki-Mikkeli-välille muodostuisi uusi Savon oikorata, joka parantaisi sekä Lahden seudun kaukoyhteyksiä että Savon ja Kainuun saavutettavuutta. Esimerkiksi matka-aika Mikkelistä Helsinkiin kestäisi vain tunnin ja 24 minuuttia nykyisen kahden ja puolen tunnin sijasta. Kuopioon päästäisiin Helsingistä noin kolmessa tunnissa”,  tiedotteessa todetaan.

 

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Uusi selvitys Päijät-Hämeestä: Savon oikorata olisi Itärataa parempi vaihtoehto”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat