Kokeile kuukausi maksutta

Suomi-radan toimitusjohtaja Timo Kohtamäki kaipaa nopeaa ratkaisua: ”Oma toiveeni on, että kesällä saisimme päätöksen”

Jos hanke toteutuu, junayhteys Tampereen ja Helsingin välillä nopeutuu.

Timo Kohtamäki

Suomi-rata -hankeyhtiön toimitusjohtaja Timo Kohtamäki toivoo nopeaa päätöstä Suomi-radan ratalinjauksesta. Jos hanke toteutetaan, se mahdollistaa nykyistä nopeamman junayhteyden Tampereen ja Helsingin välille.

Vaihtoehtoina ovat kokonaan uusi suurnopeusrata tai pääradan käytävään rakennettavat lisäraiteet ja oikaisut.

Suomen valtio omistaa Suomi-radasta 51 prosenttia. Loput omistuksesta ovat Finavia ja 20:lla pääradan vaikutusalueen kunnalla ja kaupungilla. Hankeyhtiön rooliin kuuluu selvittää rahoitus- ja toteutusmallivaihtoehtoja.

Linjausvaihtoehdosta päättää Suomi-radan omistajat.

”Radan linjauspäätös on iso asia. Toivon, että se tehtäisiin mahdollisimman pian”, sanoo Kohtamäki.

”Oma toiveeni on, että kesällä saisimme päätöksen.”

Muitakin ratahankkeita on harkinnassa

Suomi-radan lisäksi samalla ovat harkinnassa Turun juna ja Itärata-hanke. Hankkeiden suunnittelukustannukset ovat useita satoja miljoonia euroja.

Jos rakentamiseen aletaan, tulisi kaikkien kolmen yhteenlasketut rakentamiskustannukset ylittämään kymmenen miljardia euroa.

”Tällä hetkellä tutkimme Huoltovarmuuskeskuksen kanssa sitä, mitä eroja eri Suomi-radan hankevaihtoehdoilla on huoltovarmuuden näkökulmasta”, Kohtamäki mainitsee.

”Meillä on myös käynnissä selvitys ratahankkeen aiheuttamista ympäristövaikutuksista ja siitä, miten niitä olisi mahdollista minimoida. Selvitämme koko ajan myös kalustopuolta.”

Hankkeen suunnittelusta vastaava yhtiö perustettiin vuoden 2020 lopussa. Suomi-rata -yhtiön tehtävänä on raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Suomi-radan toimitusjohtaja Timo Kohtamäki kaipaa nopeaa ratkaisua: ”Oma toiveeni on, että kesällä saisimme päätöksen””

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat