Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Koska rakennetaan tunneli Tallinnaan?

Tietoa kirjoittajasta Tapio Kivistö
Päätoimittaja, tapio.kivisto@sanoma.com
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset
Kuuntele juttu

Suomen väylien tila ei ole herättänyt hurraa-huutoja pitkään aikaan, jos koskaan. Ei tarvitse kuin liikkua keväisillä teillä, niin tietää, että paljon olisi tehtävää. Karu ilmasto kuluttaa teitä enemmän kuin tekijät ehtivät korjata tai paremminkin yhteiskunta pystyy rahoittamaan. Samaan aikaan uusia nopeampia ja turvallisempia väyläyhteyksiä tarvittaisiin laajasti Suomen eri osiin.

Tämä kaikki on tuttua viime vuosilta, mutta nyt infratarpeissa on alkanut aivan uusi vaihe. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on pakottanut pohtimaan uudella vakavuudella, miten Suomi turvaa yhteydet ulkomaille. Kriisi on osoittanut, että toimeen on ryhdyttävä nopeasti.

Suomessa on perinteisesti hieman hymähdellen tai vinosti hymyillen suhtauduttu jättihankkeisiin. Euroopassa rakennetaan tunneleita vuorien läpi, tunneleita merien ali ja siltoja maasta toiseen. Suomessa taas kiistellään, olisiko esimerkiksi nopeista junayhteyksistä hyötyä vai ei ja miten se hyöty pitäisi laskea.

Kunnianhimoa tavoitteisiin, voisi olla alkavan EU-parlamenttikauden iskulause. Suomalaiset, jos ketkä, tarvitsevat nykyisessä kriisien runtelemassa maailmassa toimivat ja turvatut yhteydet maan sisällä ja niiden kautta Eurooppaan.

Pitäisikö Suomen edistää tunnelia Tallinnaan, siltaa Vaasasta Uumajaan tai tunnelia Ahvenanmaalta Ruotsiin? Kaikki hankkeet tuntuvat utopistisilta, mutta niinhän megaluokan infrahankkeet tuntuvat aina etukäteen, mutta silti niitä toteutetaan. Ne ovat yleensä kansallisesti erittäin merkittäviä ja tuovat samalla työtä suunnittelijoille ja rakentajille vuosiksi.

Se on selvää, että suurhankkeista ei selvitä pelkästään suomalaisin voimin, vaan tarvitaan rutkasti esimerkiksi EU- ja muuta kansainvälistä rahoitusta. Sen saaminen taas vaatii uskottavia ja hyvin valmisteltuja hankkeita sekä yhteistä toimintaa niiden puolesta. Sitä kuuluisaa lobbausta. Kiristynyt geopoliittinen tilanne ja pitkä maaraja Venäjän kanssa ovat tuoneet Suomen tarpeet esille uudella tavalla esimerkiksi EU- ja Nato-yhteisöissä. Hetki on siis otollinen.

Eurovaalit ovat tavallisesti kiinnostaneet heikosti äänestäjiä, vaikka moni asia päätetään EU-tasolla. Nyt panoksia on aiempaakin enemmän, eli ääntään kannattaa käyttää näissäkin vaaleissa joko ennakkoon tai vaalipäivänä ensi viikolla.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Koska rakennetaan tunneli Tallinnaan?”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Tapio Kivistöhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/tapio-kivisto/