Kokeile kuukausi maksutta

Kulosaaren silta on oire vakavammasta

Tietoa kirjoittajasta Tapio Kivistö
Päätoimittaja, tapio.kivisto@sanoma.com
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Kulosaaren sillan tilanne Helsingissä on hämmästyttänyt viime viikkoina. Silta on yksi Helsingin keskeisistä sisäänajoväylistä, ja monien kulkijoiden on käytännössä pakko käyttää sitä idästä kaupungin keskustaan tullessaan tai sieltä lähtiessään.

Vuonna 1957 valmistunut silta on päässyt vuosien varrella ja ilmeisesti myös läheisen Kalasataman alueen laajojen rakennustöiden rasittamana niin huonoon kuntoon, että se on purettava ja rakennettava uudelleen. Korjaaminen ei enää riitä eikä ole taloudellisesti kannattavaa. Julkisessa keskustelussa ei niinkään ole kauhisteltu terässillan ja välitukien kuntoa, vaan uusimiseen kuluvaa aikaa ja vaivaa.

Vuodelle 2025 ajoitettu rakentaminen kestää arviolta 2,5–3 vuotta, ja sen ajan autoille on käytössä vain yksi kaista suuntaansa ja jalankululle ja pyöräilylle yksi väylä. Se on vähän vilkkaalla sillalla, ja jo nyt voi ennustaa, että ruuhkat ovat melkoiset.

Sillan rakentaminen uudestaan Kulosaareen on yksi rengas lisää Helsingin keskustan ja sen liepeiden lukuisissa katutöissä. Jatkoa on tiedossa, sillä esimerkiksi monet muutkin Helsingin silloista ovat kiireellisen korjaamisen tarpeessa.

Tavoite autottomasta Helsingin keskustasta näyttääkin toteutuvan kuin itsestään, kun katutyöruuhkat kiristävät autoilijoiden hermoja eikä omalla autolla kannata keskustaan ajaa.

Kulosaaren silta ja muutkin kaupunkien keskustojen laajat katuremontit ovat oire vakavammasta taudista, jossa päätöksiä isoista korjauksista ja investoinneista tehdään kaupungeissa liian myöhään. Kun vanhaa joudutaan korjaamaan pakon edessä, hintalappu on yleensä korkea ja haitta kulkemiselle erityisen suuri.

Sama infrainvestointien niukkuus koskee tietysti myös laajemmin koko Suomen väyläverkkoa. Korjattavaa ja uuden rakentamista riittäisi.

Yli vaalikausien ulottuvan liikennejärjestelmäohjelman piti tuoda tasapainoa ja jatkuvuutta investointeihin, mutta kovin vakuuttavasti se ei ole lähtenyt liikkeelle.

Kulosaaren silta on hyvä osoitus siitä, että ongelmia voi toki lykätä eteenpäin ja tehdä vasta pakon edessä. Järkevää se ei tietystikään ole.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Kulosaaren silta on oire vakavammasta”

  1. Vakava vaihe tulossa tässä Itä Helsingin liikenteen sujumisessa. Onneksi tuo Metron sillan kunto oli varmistettu lujituksin jo muutama aika sitten.
    Helsingin vanhoilla silloilla kuten yleensä koko Suomen väyläverkossa on liikaa korjausvelkaa. Nyt se kyllä on alettu tajuta. Liian myöhään.
    Helsingin alue on vaativaa perustustöiden suhteen. Vanhaa merenpohjaa. Liian optimistiset lähtökohdat aikojen alussa ovat nyt auttamatta käsillä.
    Sama iso kuva vallitsee koko rakentamisen sektorilla. Meillä on lähes 100 tuhatta asuintaloyhtiötä, joista suuri osa on jo elinkaarensa loppupäässä.
    On iso urakka edessä rakennuskannan ja korjausvelan kanssa.
    Nyt on tehtävä se mihin rahoitus saadaan riittämään. Ilmastomuutoksen ja hiilivapaamman rakentamisen ja energian puolesta, tehdään nyt lujasti töitä monilla tahoillaja kehitystä ja niin pitääkin.
    Velka vaan lisäytyy ellei saada selkeää strategiaa alalle. Ja sitähän tarvitaan koko valtiolaivammekin budjetointiin.
    Näin funsailee ”emeritus projektimies”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Tapio Kivistöhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/tapio-kivisto/