Kokeile kuukausi maksutta

Tunnin junalla ajettiin harhaan

Tietoa kirjoittajasta Tapio Kivistö
Päätoimittaja, tapio.kivisto@sanoma.com
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Uudet, aiempaa nopeammat junayhteydet Helsingistä Tampereelle, Turkuun ja Itä-Suomeen ajautuivat julkisuudessa ongelmiin jo ennen kuin alustaviakaan suunnitelmia on ehditty tehdä loppuun. Valtiovarainministeriön ja liikenne- ja viestintäministeriön tekemän laajan selvityksen pääviestiksi julkisuudessa nousi muutama viikko sitten se, että ratahankkeiden tulot eivät kattaisi kustannuksia eikä mikään kolmesta hankkeesta olisi liiketaloudellisesti kannattava. Näin rakentamisesta tulisi veronmaksajille iso lasku.

Uusia raideyhteyksiä valmistelevat julkisesti omistetut hankeyhtiöt kummeksuivat selvityksen viestiä ja totesivat, että käytännössä kaikki isot – ja pienetkin – liikennehankkeet ovat liiketaloudellisesti kannattamattomia.

Liikennehankkeiden liiketaloudellisten edellytysten selvittäminen on tietysti tärkeää, mutta tässä tapauksessa vielä tärkeämpää olisi hahmottaa, millaisia mahdollisuuksia erilaiset hankkeet voisivat avata.

Nopeammat junayhteydet todennäköisesti esimerkiksi kasvattaisivat työssäkäyntialueita, vahvistaisivat elinvoimaa pääkaupunkiseudun ulkopuolella ja vähentäisivät liikkumisen aiheuttamia päästöjä – tosin selvityksessä todetaan, että ratojen rakennusajan päästöt ovat nykytekniikoilla niin suuret, että liikennöinnistä saatavilla päästöjen vähentymisillä takaisinmaksuaika on jopa 140–330 vuotta.

Yleensä raha ratkaisee, mutta ennen kuin päätöksiä tehdään, olisi hyvä käydä laaja keskustelu paitsi kustannuksista myös siitä, mitä yhteiskunnan käyttämällä rahalla saadaan Suomen kehittämiseen. Valtiovarainministeriön ja liikenne- ja viestintäministeriön laaja selvitys on hyvä alku keskustelulle, mutta kuten selvityksessä todetaan, esimerkiksi kustannuksiin liittyy vielä paljon epävarmuuksia. Johtopäätöksiin ei siis kannata ihan vielä hypätä, vaan jatkaa keskustelua ja odottaa myös suunnitelmien kehittymistä.

Rakennusalalle nopeiden junayhteyksien rakentaminen toisi tietysti suoraan paljon töitä. Kolmen ratahankkeen yhteishinnaksi on arvioitu vähintään kymmenen miljardia euroa. Siitä riittäisi tehtävää monelle suunnittelutoimistolle ja infrarakentajalle. Ehkä olennaisempaa kuitenkin on, että radat todennäköisesti vahvistaisivat usealla kolkalla kaupunkiseutuja, mikä taas tietää lisää rakentamista.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tunnin junalla ajettiin harhaan”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Tapio Kivistöhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/tapio-kivisto/