Kokeile kuukausi maksutta

Monella työpaikalla valmistaudutaan muuttopuuhiin. Helsingin Sanomien (28.10.) mukaan ympäri pääkaupunkiseutua nouseviin yrityspuistoihin muuttaa tänä vuonna 7 000 – 8 000 työntekijää. Ensi vuonna muutto on edessä yli 10 000:lla.

Monet uusista yrityspuistoista sijaitsevat Helsingin keskustan ulkopuolella. Firmat perustelevat muuttoja muun muassa liikenneruuhkilla ja parkkitilan loppumisella keskustasta.

Toimistotilojen ripottelu kehäteiden ympäristöön aiheuttaa kehittämispaineita joukkoliikenteelle. Yhä useampi työmatkalainen joutuu turvautumaan oman auton käyttöön, kun työpaikka muuttaa hankalamman taipaleen taakse.

Tällä hetkellä joukkoliikenne toimii pääkaupunkiseudun reunoilta Helsingin keskustaan. Espoon ja Vantaan poikittaisliikenteessä on sen sijaan paljon kehitettävää. Vantaan poikittaisliikennettä helpottaa kehärata, mutta vieläkin on epäselvää milloin se valmistuu.

Jos yksityisautoilua halutaan vähentää, myös joukkoliikenteen lippujen hintoihin olisi syytä kiinnittää huomiota. YTV mainostaa, että pääkaupunkiseudun matkaliput ovat asukkaiden tulotasoon nähden miltei Euroopan halvimpia.

Väite kuitenkin ontuu. Espoolaisen bisnespampun reilun kymmenen kilometrin työmatka kuntarajan toiselle puolelle maksaa julkisilla yli 80 euroa kuukaudessa. Samassa ajassa oman auton bensoihin uppoaa vain reilut 50 euroa.

Yksityisautoilusta aiheutuu toki muitakin kustannuksia. Ne eivät kuitenkaan ole ensimmäisenä mielessä, kun pakkasaamuna miettii, hypätäkö oman auton rattiin vai tallustaako pysäkille.

Tuskin espoolaiset citymaastureiden kuljettajat ryntäävät innolla joukkoliikenteen käyttäjiksi, vaikka yhteydet paranisivat ja lippujen hinnat laskisivat. Pääkaupunkiseudun asukasmäärä kasvaa koko ajan. Tulevia työmatkalaisia kannattaa alkaa jo nyt houkutella joukkoliikenteen käyttäjiksi paremmilla ja edullisemmilla palveluilla.

 

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Yrityspuistot edellyttävät joukkoliikenteen kehittämistä”

  1. Kyse onkin siitä, että asia ei hoidu vapaaehtoisuuden pohjalta. Julkisen vallan taholta pitäisi vihdoinkin tehdä rohkeita päätöksiä, ja yhdistää aidosti pääkaupunkiseudun julkinen liikenne (se ei saa olla kaupunkien virkamiesten yhteistyöhalun varassa)! Nopealla aikataululla lisätään ja tehostetaan julkista liikennettä, ja maksatus oikeudenmukaisesti kaikille veronmaksajille, kuitenkin yksityisautoiluun painoittuen. Hommassa ei mitään epäselvää. Kaikkien etu, kaikki maksavat.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Panu Karhunenhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/panu-karhunen/