Kokeile kuukausi maksutta

Tieyhdistys: Rekkapainojen korotus rasittaa teitä ja edellyttää lisää rahaa tienpitoon

Vireillä olevan asetusmuutoksen mukaan raskaiden ajoneuvojen suurin sallittu kokonaispaino voi nykyisen 60 tonnin sijasta olla 76 tonnia. Suurin korkeus saa kasvaa 4,4 metriin eli 0,2 metriä nykyisestä. Muutoksella pyritään parantamaan elinkeinoelämän kilpailukykyä alentamalla kuljetuskustannuksia. Vaikka Suomen Tieyhdistys pitää kuljetusten tehostumista hyvänä asiana, mutta teiden suuremman rasituksen vuoksi tienpitoon tarvitaan enemmän rahaa.

Vireillä olevan asetusmuutoksen mukaan raskaiden ajoneuvojen suurin sallittu kokonaispaino voi nykyisen 60 tonnin sijasta olla 76 tonnia. Suurin korkeus saa kasvaa 4,4 metriin eli 0,2 metriä nykyisestä. Muutoksella pyritään parantamaan elinkeinoelämän kilpailukykyä alentamalla kuljetuskustannuksia. Vaikka Suomen Tieyhdistys pitää kuljetusten tehostumista hyvänä asiana, mutta teiden suuremman rasituksen vuoksi tienpitoon tarvitaan enemmän rahaa.

”Ajoneuvojen suurimpien painojen ja mittojen radikaali nostaminen täytyy ottaa huomioon tienpidossa ja sen rahoituksessa. Muussa tapauksessa tiet ja niiden sillat entisestään murenevat käsiin”, Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Jaakko Rahja sanoo.

Tieyhdistys vaatii, että maanteiden rahoituksen tasoa nostetaan, jotta heikkokuntoisia siltoja ja päällysteitä voidaan korjata. Päätös tulee tehdä samaan aikaan, kun päätetään rekkapainoista. Suurrekoissa akselipainot eivät kasva, mutta kokonaispainon ja akseleiden määrän kasvu lisää rasitusta.

”Enimmäispainoista ja -mitoista johtuva maanteiden rahoitustarve on liki 100 miljoonaa euroa vuodessa, sillä tierakenteiden parantamisten lisäksi pitää nostaa siltojen alikulkukorkeuksia. Kiusallista on, että tuota suurempi tienpidon rahoitusvaje on jo entuudestaan olemassa, mikä näkyi vaikkapa viime kesänä päällysteiden surkeassa kunnossa.

”Yksityisteiden valtionavustusta tulee nostaa asetusmuutoksen takia 20 miljoonaa euroa vuodessa ja suunnata raha nimenomaan siltojen ja isojen rumpujen korjaamisiin, että ne kantaisivat uudet jättirekat.”

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Tieyhdistys: Rekkapainojen korotus rasittaa teitä ja edellyttää lisää rahaa tienpitoon”

  1. Aivan oikeaan asiaan ovat kantaa ottaneet.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat