Talopakettien markkinointi puutteellista
Kuluttajaviraston kesällä toteuttaman valvontakampanjan mukaan talopakettien mainoksista jäävät usein kokonaan pois kuluttajalle tarpeelliset ja lain edellyttämät tiedot talopaketin hinnasta ja sisällöstä. Valvontakampanjassa tarkasteltiin 21 talopaketteja myyvän yrityksen internetsivuja, esitteitä, kuvastoja sekä aikakauslehdissä julkaistuja mainoksia.
Tarkkoja hintatietoja ei tarvitse ilmoittaa esimerkiksi aikakauslehdissä julkaistavissa mainoksissa, joissa taloja esitellään yleisellä tasolla. Hinta on kuitenkin ilmoitettava heti, kun yritys esittelee verkkosivuillaan tai kuvastoissaan tiettyä talotyyppiä ja toimitussisältöä esimerkiksi pohjapiirustuksen avulla.
Internetistä ja kuvastoista ei kuitenkaan aina löydy riittäviä hintatietoja. Kuluttajan on silloin otettava yhteyttä yrityksen edustajaan ja pyydettävä tarjous. Tällainen markkinointi on vastoin kuluttajansuojalain markkinointisäännöksiä.
Hinnan lisäksi asiakkaan on saatava tietää, mitä ilmoitetulla hinnalla saa ja mitä muita pakollisia hankintoja hän joutuu talopaketin lisäksi tekemään saadakseen asumiskelpoisen kodin. Myös nämä tiedot jäävät usein markkinoinnissa kertomatta.
Kuluttajavirasto lähettää valvontakampanjassa mukana olleille yrityksille kirjeen niiden markkinoinnissa esiintyneistä puutteista. Virasto toivoo myös Rakennusteollisuus RT ry:n ja Pientaloteollisuus PTT ry:n panostavan siihen, että kuluttajat saisivat mainoksista ja esitteistä riittävät tiedot.
Kuluttajavirasto toteuttaa talopakettien markkinointia koskevan valvontakampanjan seuraavan kerran ensi kesänä ja edellyttää, että markkinoinnin nykyiset epäkohdat on siihen mennessä korjattu.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Talopakettien markkinointi puutteellista”