Suomen Sähkörakennus urakoi liikenteen varoitus- ja informaatiojärjestelmän Kehä III:lle

Tiehallinto on allekirjoittanut tänään urakkasopimuksen Suomen Sähkörakennus Oy:n kanssa Kehä III:n varoitus- ja informaatiojärjestelmän rakentamisesta. Työt alkavat maaliskuussa kaapelointitöillä ja portaaliopasteet nostetaan paikoilleen kesällä. Järjestelmän koekäyttö alkaa syksyllä ja urakka valmistuu kokonaisuudessaan kuluvan vuoden lopussa. Kyseessä on yksi Tiehallinnon kaikkien aikojen suurimmista telematiikkaurakoista. Urakkahinta on 3,1 miljoonaa euroa.

Tiehallinto on allekirjoittanut tänään urakkasopimuksen Suomen Sähkörakennus Oy:n kanssa Kehä III:n varoitus- ja informaatiojärjestelmän rakentamisesta. Työt alkavat maaliskuussa kaapelointitöillä ja portaaliopasteet nostetaan paikoilleen kesällä. Järjestelmän koekäyttö alkaa syksyllä ja urakka valmistuu kokonaisuudessaan kuluvan vuoden lopussa. Kyseessä on yksi Tiehallinnon kaikkien aikojen suurimmista telematiikkaurakoista. Urakkahinta on 3,1 miljoonaa euroa.

Urakan aikana Kehä III:lle rakennetaan varoitus- ja informaatiojärjestelmä koko valtatie 1:n ja valtatie 7:n väliselle osuudelle. Ajoradan yläpuolisia varoitus- ja tiedotusopasteita rakennetaan kaikkiaan 13 kappaletta.

Järjestelmä rakennetaan vuonna 2006 järjestetyn Kehä III:n suunnittelukilpailun voittaneen ehdotuksen pohjalta. Varoitus- ja informaatiojärjestelmä parantaa Kehä III:n liikenteen turvallisuutta, kun Vuosaaren satama ensi syksynä avataan ja varsinkin raskaan liikenteen määrä jo nyt ruuhkaisella väylällä lisääntyy selvästi. Järjestelmää tullaan käyttämään myös myöhemmin käynnistyviksi suunniteltujen Kehä III:n laajempien parantamistöiden yhteydessä.

”Kehä III:lla kulkee vilkkaimmillaan Tuusulanväylän kohdalla päivittäin 60 000 ajoneuvoa. Säännölliset aamu- ja iltaruuhkat vaivaavat tienkäyttäjiä Vantaankosken ja lentoaseman välisellä osuudella ja muuallakin onnettomuudet aiheuttavat helposti pitkäkestoisia ruuhkia”, kertoo projektipäällikkö Timo Karhumäki Tiehallinnon Uudenmaan tiepiiristä.

Varoitus- ja informaatiojärjestelmä kertoo tienkäyttäjille matka-ajasta ja varoittaa ruuhkista ja huonosta kelistä. Lisäksi järjestelmällä voidaan varoittaa onnettomuuksista sekä tietöistä. Eritasoliittymiin sijoitettavilla kameroilla Tiehallinnon liikennekeskus seuraa liikenteen sujumista ja ohjaa järjestelmää erityisesti häiriötilanteissa esimerkiksi ohjaamalla liikenteen tarvittaessa muille reiteille.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Suomen Sähkörakennus urakoi liikenteen varoitus- ja informaatiojärjestelmän Kehä III:lle”

Jätä kommentti