Länsimetron rakennussuunnittelutöille viisi pääsuunnittelijaa
Länsimetron rakennussuunnittelutöiden johtamisesta vastaavat viisi pääsuunnittelijaa, ajotunneleiden rakennussuunnittelijat sekä palotekniset suunnittelijat ovat allekirjoittaneet sopimuksensa Länsimetro Oy:n kanssa 6. helmikuuta. Arkkitehtuurin, teknisten järjestelmien ja kalliorakenteen pääsuunnittelusopimukset sekä paloteknisen suunnittelun sopimus solmittiin Finnmap Infra Oy:n kanssa. Geotekniikan pääsuunnittelusopimuksesta vastaa Insinööritoimisto Geotesti Oy ja rakennetekniikan sopimuksesta Finnmap Consulting Oy. Ajotunneleiden rakennussuunnittelusopimukset solmittiin Sito Oy-Pöyry Infra Oy-Fundatec Oy -konsulttiryhmän kanssa.

Länsimetron rakennussuunnittelutöiden johtamisesta vastaavat viisi pääsuunnittelijaa, ajotunneleiden rakennussuunnittelijat sekä palotekniset suunnittelijat ovat allekirjoittaneet sopimuksensa Länsimetro Oy:n kanssa 6. helmikuuta. Arkkitehtuurin, teknisten järjestelmien ja kalliorakenteen pääsuunnittelusopimukset sekä paloteknisen suunnittelun sopimus solmittiin Finnmap Infra Oy:n kanssa. Geotekniikan pääsuunnittelusopimuksesta vastaa Insinööritoimisto Geotesti Oy ja rakennetekniikan sopimuksesta Finnmap Consulting Oy. Ajotunneleiden rakennussuunnittelusopimukset solmittiin Sito Oy-Pöyry Infra Oy-Fundatec Oy -konsulttiryhmän kanssa.
Suunnittelijavalinnat perustuvat hankintalain mukaiseen julkiseen tarjouskilpailuun, jonka tuloksena hanketta suunnittelemaan valikoitui pääsuunnittelijoiden sekä yhteensä 17 rakennussuunnittelijan ryhmä. Pääsuunnittelijat ohjaavat länsimetron rakennussuunnittelua, vastaavat suunnittelukriteereistä ja valvovat suunnitelmien laatua ja toteutuskelpoisuutta sekä koordinoivat suunnittelua. Talonrakentamisessa yleisesti käytetty pääsuunnittelijavetoinen malli soveltuu Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkisen mukaan myös infrapuolelle.
”Kun länsimetroa suunnitellaan kokonaisuutena, suunnitelmat täsmentyvät töiden edetessä ja vältytään moninkertaiselta suunnittelulta. Toimintamallillamme tähdätään myös entistä laadukkaampaan ja kustannustehokkaampaan lopputulokseen. On myös hyvä huomata, että länsimetron suunnittelusta ja rakentamisesta suurin osa on itse asiassa talonrakentamista niin tunnelissa kuin asemillakin”, Kokkinen sanoo.
Sopimuksen mukaan pääsuunnittelijat vastaavat henkilökohtaisesti hankkeen toteutumisesta. Länsimetro tulee viemään merkittävän osan pääsuunnittelijoiden työajasta seuraavien vuosien aikana.
”Länsimetron suunnittelu on käynnistynyt arkkitehti- ja kalliosuunnittelun osalta jo viime vuoden puolella. Jotta rakentaminen pääsisi aikataulun mukaisesti käyntiin tämän vuoden lopulla, rakennussuunnittelun on lähdettävä ripeästi liikkeelle. Tavoitteena on, että ensimmäinen metro kulkisi Matinkylään vuoden 2013 lopulla”, Länsimetron hallituksen puheenjohtaja Olavi Louko kertoo.
Loput konsulttisopimukset rakennussuunnittelijoiden kanssa allekirjoitetaan lähiviikkoina. Hankkeen rakennuttajakonsulttina toimii Sweco PM Oy. Sweco PM:n riveissä rakennuttajatehtävissä toimii myös useita kokeneita alikonsultteja ja asiantuntijoita.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Länsimetron rakennussuunnittelutöille viisi pääsuunnittelijaa”