Jousenpuiston metroaseman läheisyydestä hyväksyttiin suunnitteluvarauksia
Espoon kaupunginhallituksen elinkeino- ja kilpailukykyvirasto on 28. syyskuuta hyväksynyt suunnitteluvarauksia Jousenpuiston metroaseman lähiympäristöstä Tapiolassa. Pallohonka Oy:lle ja H&P Infra Oy:lle varattiin alue jalkapallostadionin suunnittelua varten sekä toinen alue hotelli- ja toimistorakennukselle. Tulevan metroaseman kupeesta varattiin alue myös YIT Rakennus Oy:lle ja Esport-yhteisöille asuin-, toimisto- ja liikerakentamisen suunnitteluun. Varaukset ovat voimassa toukokuun loppuun 2010 saakka.

Espoon kaupunginhallituksen elinkeino- ja kilpailukykyvirasto on 28. syyskuuta hyväksynyt suunnitteluvarauksia Jousenpuiston metroaseman lähiympäristöstä Tapiolassa. Pallohonka Oy:lle ja H&P Infra Oy:lle varattiin alue jalkapallostadionin suunnittelua varten sekä toinen alue hotelli- ja toimistorakennukselle. Tulevan metroaseman kupeesta varattiin alue myös YIT Rakennus Oy:lle ja Esport-yhteisöille asuin-, toimisto- ja liikerakentamisen suunnitteluun. Varaukset ovat voimassa toukokuun loppuun 2010 saakka.
H&P Infra ja Pallohonka kaavailevat Tapiolan Urheilupuiston luoteisosaan jalkapallostadionia, jonka laajuus olisi noin 32 800 bruttoneliömetriä. Katsomopaikkoja stadionilla olisi noin 11 000. Stadionilla olisi suljettava katto, joka mahdollistaisi ympärivuotisen käytön. Lisäksi yhtiöt suunnittelevat hotelli- ja toimistorakennusta Jousenpuiston metroaseman länsiosaan Koivumankkaantien varteen. Hotelli-monitoimirakennuksen laajuudeksi on kaavailtu alle 20 000 bruttoneliömetriä ja kerrosluvuksi 25.
”Tavoitteena on, että ensi talvena päästään rakentamaan. Paljon on kiinni siitä, miten rahoituskuviot menevät eteenpäin. Helmi-, maalis- tai huhtikuussa pitäisi aloittaa. Aikataulu on haasteellinen ja tiukka, mutta mahdollinen”, Pallohongan hallituksen puheenjohtaja Jouko Harjunpää sanoo.
YIT:lle ja Esport-yhteisöille tehtiin yhteinen suunnitteluvaraus maankäyttöratkaisun kehittämisestä metroaseman välittömässä ympäristössä ja sen eteläpuolisilla alueilla. Kaavailuissa on asuin-, toimisto- ja liikerakentamista.
Jousenpuiston metroaseman lähiympäristön alueen erityishaasteena on pysäköinnin järjestäminen keskitetysti siten, että pysäköintiolosuhteet paranevat ja maankäyttö tehostuu. Metroaseman yhteydessä tarvitaan runsaasti liityntäpysäköintipaikkoja. Liityntäpysäköinnin järjestäminen tuo pysäköintikysymykseen uuden toimijan, jonka myötä keskitetyn pysäköintiratkaisun toteuttamisedellytykset paranevat. Keskitetyllä pysäköintijärjestelyllä saadaan aikaan pysäköintipaikkojen päällekkäiskäyttöä, jolloin paikkojen käyttö tehostuu.
Jousenpuiston metroaseman lähiympäristön maankäytön suunnittelun tulisi edetä rinnan metroaseman suunnittelun kanssa, jotta metroasema saadaan liitettyä ympäristöön parhaalla mahdollisella tavalla. Tavoitteena on myös, että metroaseman lähiympäristössä on asuntoja ja muita toimintoja, kun metroliikenne käynnistyy vuoden 2014 lopussa.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Jousenpuiston metroaseman läheisyydestä hyväksyttiin suunnitteluvarauksia”