Kokeile kuukausi maksutta

Espoon Histan osayleiskaavasta tehtiin valitus

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus valittaa Espoon kaupunginvaltuuston joulukuussa 2010 hyväksymästä Hista-Siikajärvi-Nupuri osayleiskaavasta. ELY-keskuksen mukaan kaava ei ole valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden mukainen eikä täytä sille maankäyttö- ja rakennuslaissa asetettuja vaatimuksia.

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus valittaa Espoon kaupunginvaltuuston joulukuussa 2010 hyväksymästä Hista-Siikajärvi-Nupuri osayleiskaavasta. ELY-keskuksen mukaan kaava ei ole valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden mukainen eikä täytä sille maankäyttö- ja rakennuslaissa asetettuja vaatimuksia.

Suunniteltu Histan alue on peräti noin 1 400 hehtaarin laajuinen uusi asuin-, työpaikka- ja palvelutoimintojen alue, joka on ELY-keskuksen mukaan sijoitettu irralleen olemassa olevasta yhdyskuntarakenteesta. Siten osayleiskaava ei edistä riittävästi joukkoliikenteeseen, erityisesti raideliikenteeseen, tukeutuvaa ja eheytyvää yhdyskuntarakennetta.

Osayleiskaavassa mainittu Länsirata on yksi esitetyistä uusista ratahankkeista. Maakunnallista yhteisymmärrystä ratahankkeiden priorisoinnista ei kuitenkaan vielä ole. Maakuntakaavan uudistaminen ja Histan alueen osayleiskaavoitus olisi tullut sovittaa yhteen.

Jos Hista rakennetaan ilman ratayhteyttä, Turunväylälle ei ELY-keskuksen mukaan mahdu Histan alueella syntyvä lisäliikenne ilman parannustoimenpiteitä. Valtio ei ole kuitenkaan rakentamassa Turunväylälle kolmansia kaistoja. Irrallinen alue ilman raideyhteyttä ei pysty vastaamaan asukkaiden päivittäisiin liikkumistarpeisiin ja tarjoamaan riittävää ja tehokasta joukkoliikennevaihtoehtoa. Selostuksessa esitetty ratkaisu joukkoliikenteen hoitamisesta alkuvaiheessa syöttöliikenteenä busseilla Espoon keskukseen ei ole toteuttamiskelpoinen Turunväylän välityskyvyn ylittymisen ja rautatieliikenteen lisäkapasiteetin toteutuskysymysten vuoksi.

ELY-keskuksen mukaan maakuntakaava ei ole ollut riittävästi ohjeena kaavan suunnittelussa. Yleiskaavan selvityksistä ei käy ilmi, miksi maakuntakaavan selostuksessa esitetyistä näkemyksistä alueiden käyttöönottojärjestyksestä ja yhdyskuntarakenteen täydentymisen ajoituksesta on poikettu.

ELY-keskus katsoo, että seudulla tarvitaan maakuntatasoinen kasvusuuntaselvitys ja kuntien suunnitteluyhteistyötä, jotta saadaan aikaan sopimus siitä, minne ja missä järjestyksessä voimavarat suunnataan. Histan kaavoitus on ajoitettava yhteen radan rakentamisen kanssa.

ELY-keskuksen valitus on jälleen uusi viive Hista-Siikajärvi-Nupuri-osayleiskaavan tiellä. Kaava on jo tähänkin asti edennyt hyvin hitaasti Espoon hallinnossa. Sen vireille tulosta ilmoitettiin jo Espoon vuoden 2000 kaavoituskatsauksessa ja alueen suunnittelu on ollut mukana kaavoituksen työohjelmassa 2005-2006 lähtien.

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Espoon Histan osayleiskaavasta tehtiin valitus”

  1. Siis samat asunnot voidaan (edelleen) rakentaa Nummelaan ilman vaikutuksia Turunväylän liikenteeseen? Onko ELY-keskuksella hajuakaan, miksi kehyskunnissa on niin paljon hallitsematonta pientalojen hajarakentamista?

  2. Jouni, ilmeisesti ei ole. On aina paljon helpompaa arvostella ”väärin sammuttamisesta” jossakin tietyssä toisten kartalle rajaamassa paikassa kuin katsoa työssäkäyntialuetta kokonaisuutena

  3. Aika ristiriitaisia ne on nuo valtion linjaukset. Yksi taho vaatii kuntia kaavoittamaan vaikka yli tarpeen, jotta tonttien hintoja saataisiin pidettyä kurissa. Toinen taho taas estää tämän vaatimalla kaupunkeja tiivistämään rakentamista eli rakentamaan ensin näille kaikkein kalleimmille tonteille ennen kuin tuota hintatasoa lähdetään vyöryttämään kauemmaksi. Tuolla niukkuutta tavoittelevalla linjauksella on Suomesta on saatu synnytettyä ylikalliin asuntorakentamisen maa.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat