Kokeile kuukausi maksutta

Penttilänrannan kevyen liikenteen sillan suunnittelukilpailu ratkaistu

Joensuun Penttilänrannan kevyen liikenteen sillan suunnittelukilpailun voittajaksi on valittu ehdotus ”Svingi”, jonka siivitti voittoon hillitty veistoksellisuus ja puun käyttö. Voittaja erottui kilpailutöiden joukosta omaleimaisuudellaan. Voittaneen ehdotuksen työryhmän muodostivat WSP Finland Oy, Arkkitehdit NRT Oy sekä brittiläinen Thomson Engineering Consultants. Kilpailuun osallistuneet työryhmät jättivät yhteensä seitsemän ehdotusta.

Joensuun Penttilänrannan kevyen liikenteen sillan suunnittelukilpailun voittajaksi on valittu ehdotus "Svingi", jonka siivitti voittoon hillitty veistoksellisuus ja puun käyttö. Voittaja erottui kilpailutöiden joukosta omaleimaisuudellaan. Voittaneen ehdotuksen työryhmän muodostivat WSP Finland Oy, Arkkitehdit NRT Oy sekä brittiläinen Thomson Engineering Consultants. Kilpailuun osallistuneet työryhmät jättivät yhteensä seitsemän ehdotusta.

image

Kilpailussa haettiin alueen luonnetta ilmentävää, ympäristöön sopeutuvaa, omaleimaista ja kevyen liikenteen sillaksi tunnistettavaa siltaratkaisua. Sillan avattavuus toi selvästi vaikeutta suunnitteluun.

”Svingin” puiset säleet kaiteita peittävinä osina muistuttavat alueen historiasta ja vanhasta saha-alueesta. Sillan luonnetta korostaa pyrkimys lämpimiin materiaaleihin ja värimaailmaan, punaruskeaan säänkestävään eli corten-teräkseen ja samaan väriin sävytettyyn puuhun. Ehdotuksen visuaalisen hahmon kantavana ajatuksena on siltakannen kannatinpalkkien ja kaiderimoituksen muodostama alapinnan kaariaihe ja kaarevan rimoituksen luoma kupera kylkien muoto. Matalarakenteinen silta sopeutuu ympäristöönsä ja jättää tilaa maisemaa hallitseville yksityiskohdille joen molemmilla rannoilla. Suunniteltu led-valaistus saa valitut materiaalit hehkumaan lämpimän sävyisinä.

Voittajatyön puukaiteen ja rimoituksen tekninen ratkaisu edellyttävät vielä kuitenkin jatkokehittämistä. Palkintolautakunnan mielestä lämpökäsitellyn koivun kestävyysominaisuudet eivät ole riittävät ja kaideratkaisu on myös kunnossapidon kannalta jossain määrin hankala, sillä esimerkiksi lumen poisto sillalta on tehtävä kaiteen yli. Kannen pintarakenteen kestävyys auraukselle täytyy myös varmistaa. Jatkosuunnittelussa ehdotetaankin harkittavaksi kannen pintamateriaalin vaihtamista. Myös rakennetta ehdotetaan kevennettäväksi ja yksinkertaistettavaksi.

Materiaalivalinnoissa tuomaristoa jäi askarruttamaan säänkestävän teräksen käyttö ja erityisesti sen pinnan väriepätasaisuuden ja mahdollisten ruostevalumien hallinta. Vaikka sillan avauskoneisto on tämän kokoiselle kääntösillalle toimiva, ontuu avautumisen suunnittelu useissa yksityiskohdissa. Puutteiden arvioitiin olevan kuitenkin korjattavissa. Myös sillan kustannusarvio oli tuomariston mielestä tälle siltarakenteelle selvästi alimitoitettu, mutta oikealla jatkosuunnittelulla kustannusten arvioitiin olevan hallittavissa.  

Silta tulee kilometrin päähän Joensuun keskustasta

Penttilänrannan alueen ruutukaavakeskustaan yhdistävä silta on viisi metriä leveä ja avattava, kaukokäyttöinen kevyen liikenteen silta. Sillan vesiliikenneaukon minimileveys on 20 metriä ja sen alikulkukorkeus tulee olla avaamattomana vähintään 3,9 metriä purjehduskauden yläveden tasosta. Sillan esteettömyys varmistettiin asettamalla sille maksimi pituuskaltevuudeksi 5 prosenttia. Matkaa Penttilänrannasta Joensuun kauppatorille on tulevaa siltaa pitkin noin kilometri.

Silta tuo Pielisjoen virkistysreitit ja Kukkosensaaren luontoalueen kantakaupungissa asuville. Liittymiskohta sijoittuu keskustaan johtavien Tori- ja Rantakatujen sekä niitä risteävän Papinkadun päähän. Penttilänrannan puolella silta liittyy itärantaa kulkevaan rantaraittiin ja Pajamäestä Ylisoutajanaukion läpi johtavaan kevyen liikenteen reittiin.

Joensuun kaupungin tekninen virasto järjesti suunnittelukilpailun yhdessä Rakennusinsinöörien Liitto RIL:n kanssa. Kilpailu järjestettiin niin sanottuna ilmoittautumiskutsukilpailuna, johon kutsuttiin 14 ilmoittautuneesta ryhmästä 5 työryhmää. Työryhmät jättivät 7 kilpailuehdotusta.

Kustannusarviot ehdotuksissa vaihtelivat 2,2 miljoonasta eurosta 3,1 miljoonaan euroon. Useassa ehdotuksessa toteutuskustannukset oli palkintolautakunnan mielestä arvioitu selvästi alakanttiin. Myös kunnossapitokustannukset olivat useimmissa ehdotuksissa melko ylimalkaisesti arvioituja. 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Penttilänrannan kevyen liikenteen sillan suunnittelukilpailu ratkaistu”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat